Na czym polega skuteczna strategia SEO.
Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała strategia powinna również wybiegać w przód, by móc przewidzieć dalsze plany marketingowe. Jest również silnie związana z wyglądem strony, ilością odbiorców oraz innymi czynnikami, które czasem wydają się nam być nieistotne.
Co należy uwzględnić w strategii SEO oraz pozycjonowania?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wady i zalety obecnej strony internetowej. Strona z dobrą strategią SEO rozwija się, ma nowe wyświetlenia oraz nowe tematy, które mogą sprawić, że oglądalność będzie wzrastać. Należy więc zwrócić uwagę na:
- wygląd strony na początku naszego działania – jak jest zbudowana (audyt i optymalizacja strony), jakie znajdują się w niej teksty, czy są chętnie wyszukiwane
- ilość podobnych stron i branż – poznajmy naszą konkurencję, znajdźmy luki, w których możemy się odnaleźć i je rozbudować, zyskując nowych czytelników
- jaka jest aktywność konkurencji – jeśli mowa o konkurencji, to zbadajmy jak bardzo jest ona aktywna zarówno w mediach społecznościowych, jak i na autorskiej stronie
- poznajmy naszą branżę – czy jest sezonowa, czy traktujemy ją cało rocznie, czy teksty będą pojawiały się w niewielkim odstępie czasowym, czy regularnie ale rzadziej
- jaka jest nasza grupa docelowa – czy treści na stronie zbudowane są pod wyszukiwania konkretnej grupy docelowej
Mamy plan działań SEO. I co dalej?
W naszych analizach starajmy się podchodzić chłodno do naszej wizji. Pamiętajmy, że rynek zmienia się niezwykle szybko. Ze strony, która prowadziła bardzo regularne i częste wpisy możemy się stać stroną jedynie informacyjną, a nasza aktywność przeniesiona zostanie głównie do mediów społecznościowych. Oto przykład: jesteśmy blogerami lifestylowymi, którzy prowadzą bardzo regularne wpisy, które pojawiają się w miesięcznych odstępach czasowych. Są podporządkowane pod czytelnika, który pragnie bardzo merytorycznej i pełnej wiedzy, dlatego teksty wymagają długiego przygotowania. Czytelnicy jednak szybko odnajdują się w blogach, których treść jest krótsza i pojawia się częściej. Zmieniamy więc strategię, stawiając na treści dostosowane do większej liczby osób, nie rezygnując jednak z merytorycznej wiedzy. Przenosimy więc krótkie wpisy na media społecznościowe, traktując stronę bardziej jako dopełnienie naszych działań, a nie ich główny sens.
Oczywiście to jedynie przykład, jednak taka strategia musi być oparta na wcześniejszych analizach. Pomocne będą więc dane z Google Analytics, a także sprawdzenie aktywności na social media, oraz analiza naszych działań marketingowych. Niezależnie od tego, czy chcemy sprzedać produkt, czy jedynie nasz styl życia, potrzebne są nam konkretne dane, które pozwolą na podjęcie decyzji jak ma wyglądać nasza strona i w jakim kierunku warto pójść, by była ona bardziej widoczna.
Pamiętajmy również, by wszystkie nasze zmiany były oparte na planie i przeciągnięte w czasie. Na bieżąco należy sprawdzać wyniki, wykonywać ankiety, by czytelnicy sami również decydowali o tym, w jakim kierunku mamy iść. W ten sposób wykorzystamy cały potencjał strony. Dodatkowo pozwolimy sobie na stopniowe zwiększanie zysków, bez wprowadzania wielkich zmian.
Podsumowanie strategii SEO i pozycjonowania stron.
Każda strategia SEO jest stopniowa i powinna być na tyle elastyczna, by móc dostosować się do zmieniających się trendów jak i algorytmów wyszukiwarek. Dobrze zaplanowana strategia pozwoli na znacznie więcej wyświetleń, ale jednocześnie nie zabierze nam filozofii działania naszej strony, ani jej pierwotnego zamysłu. Stanie się jedynie ulepszoną i bliższą odbiorcom wersją naszego pomysłu.