Historia wyszukiwarek internetowych

historia wyszukiwarek search engineInternet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i można je było stosunkowo łatwo przeglądać. Jednak wraz ze zwiększaniem się ich ilości pojawił się problem z dotarciem do interesujących użytkownika treści. Problem ten jak się okazało, nie był wcale błahy, a jego rozwiązanie to odpowiednie strony lub aplikacje, przy pomocy których można było wyszukiwać pożądane informacje. Strony te nazywane zostały wyszukiwarkami, dzisiaj bez ich pomocy korzystanie z sieci byłoby praktycznie niemożliwe.

 

Czym są wyszukiwarki internetowe?

Idea działania wyszukiwarek internetowych jest bardzo prosta. Użytkownicy wpisują w nich co, co ich interesuje, a w odpowiedzi dostają listę stron jak najlepiej dopasowanych do wprowadzonego hasła. Za tą prostotą kryją się jednak niezwykle rozbudowane algorytmy i ogromne ilości danych do przetworzenia, z czego większość użytkowników internetu nie zdaje sobie nawet sprawy. Po pierwsze, żeby wyszukiwarka mogła wyświetlić jakąś stronę w wynikach, to musi ją dobrze znać. W tym celu przez cały czas internet jest przeczesywany przez roboty indeksujące, które poruszając się poprzez odnośniki, odwiedzają wszystkie znalezione serwisy i analizują ich zawartość. Druga sprawa to wybranie spośród milionów adresów tych, które będą najlepsze i najbardziej pasujące do zapytania. Za tę kwestię odpowiedzialne są specjalne algorytmy, które w oparciu o szereg kryteriów ustalają ranking stron, a tym samym ich pozycje w wynikach wyszukiwania. Algorytmy te zmieniały się na przestrzeni lat, a ich głównym zadaniem jest niezmiennie dostarczenie jak najbardziej wartościowej treści.

 

Historia wyszukiwarek.

Pierwsza wyszukiwarka internetowa powstała w roku 1991. Nazwano ją Arche, a na celu miała przeszukiwanie wewnętrznej uczelnianej sieci w poszukiwaniu plików FTP. Raptem rok później zadebiutowała World Wide Web Wanderer, bazująca na hipertekstowości stron oraz wykorzystująca robota internetowego. Rok 1994 to powstanie serwisu Yahoo!, wyszukiwarka ta przez lata cieszyła się ogromną popularnością, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, stanowiąc konkurencję dla Google. Co ciekawe, samo Google powstało w roku 1996, a dopiero dwa lata później stało się ogólnie dostępne dla użytkowników. Jednak nowatorskie podejście i przede wszystkim wysoka skuteczność sprawiły, że obecnie jest to najbardziej popularny serwis tego typu na świecie. Dostępna w kilkudziesięciu językach wyszukiwarka, indeksująca biliony stron w większości krajów praktycznie posiada cały rynek. Oczywiście jakaś konkurencja istnieje, na przykład w Rosji funkcjonuje Yandex, w Chinach Baidu, swój udział próbuje też zdobyć Bing, ale na razie pozycja Google jest niezagrożona i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie miało się to zmienić.

 

Wyszukiwarki a pozycjonowanie.

Twórcy wyszukiwarek od samego początku musieli się starać, aby dostarczać jak najlepsze wyniki. Dlatego też na przestrzeni lat powstało wiele algorytmów, które miały za zadanie ocenę wartości danego serwisu i jego przydatności dla użytkowników. Pierwsze z nich bazowały na słowach kluczowych i meta tagach, na podstawie informacji tam zawartych określały zawartość danego serwisu. Jednak po pierwsze było to mało wiarygodne, a dodatkowo szybko zaczęło być nadużywane. Kolejnym krokiem w rozwoju algorytmów był Page Rank, opracowany przez twórców wyszukiwarki Google. Przypisywał on internetowym stronom wartość liczbową, uzależnioną od ilości i jakości linków prowadzących do niej. Page Rank przez wiele lat był podstawą przy ustalaniu wyników, jednak i on w pewnym momencie zaczął tracić na znaczeniu. Spowodowane to było kolejnym nadużyciem ze strony pozycjonerów, którzy stosowali wiele metod hurtowego zdobywania spamowych linków. Obecnie Google wykorzystuje Page Rank jedynie wewnętrznie, natomiast zdecydowanie bardziej stawia na zawartość stron. Linki są oczywiście ważne, ale też liczy się ich jakość, a nie ilość.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]