Web usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna

Kilka sekund – tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to dużo, dlatego zadaniem projektanta będzie takie wykonanie całości, aby zachęcić do pozostania na stronie jak najdłużej. Ma to bardzo duże znaczenie praktyczne, ponieważ dłuższa obecność to większe korzyści dla właściciela, czy to pośrednie w formie wzmocnienia marki, czy bezpośrednie w postaci większej sprzedaży. Również Google przychylnie traktuje serwisy, na których goście przebywają dłużej, uważając je za bardziej wartościowe. Wpływ na decyzje odwiedzających mają różne czynniki, począwszy od kolorystyki, poprzez treść, a kończąc na funkcjonalności i ergonomii. Dlatego też coraz częściej wykorzystuje się w czasie projektowania stron założenia Web Usability, dzięki którym można jak najlepiej dopasować rozwiązania do potrzeb odwiedzających.

 

Web Usability

 

Dlaczego użyteczność jest ważna?

Podstawowe założenia Web Usability zostały sformułowane przez duńskiego specjalistę, Jakoba Nielsena, i stały się one standardem we współczesnym świecie internetu. Jedną z najważniejszych rzeczy, którą akcentuje Nielsen, jest możliwość wykonania bez większych trudności przez użytkownika wszystkiego, co sobie zaplanował. Dlatego też należy dążyć do tego, żeby czynności te były proste i nieskomplikowane, tak żeby nawet bez instrukcji można było sobie łatwo poradzić. Jeśli użytkownik będzie zadowolony, to zapewne wróci, a jeśli wróci, to warto sprawdzić, jak sobie da radę kolejnym razem, już znając wcześniej dane miejsce. Szybkość poznawania nowych funkcjonalności, ilość popełnianych błędów czy też czas potrzebny na przypomnienie sobie funkcjonalności danego serwisu są kolejnymi parametrami, które  się analizuje przy Web Usability. Nawet niewielkie drobiazgi mogą mieć kluczowy wpływ na to, czy użytkownicy nie będą zbyt szybko rezygnować. Dlatego też od projektantów oczekuje się znalezienia jak najlepszych proporcji pomiędzy koniecznością realizacji pewnych funkcji a zrobieniem tego w jak najłatwiejszy sposób.

Podstawowe zasady Web Usability

Web Usability stawia przede wszystkim na użytkownika, na jego wygodę i łatwość obsługiwania serwisu internetowego. Tak naprawdę jest to nigdy nie kończący się proces, gdyż zawsze znajdzie się obszary, które w jakiś sposób można ulepszyć. Najważniejsze z nich, nad którymi najczęściej skupiają się projektanci, to:

– Intuicyjność

W tym zakresie należy się skupić przede wszystkim na uporządkowaniu informacji w taki sposób, aby były one łatwo dostępne. W tym celu warto zastosować kilka sprawdzonych mechanizmów, dzięki którym można znacząco poprawić funkcjonalność serwisu. Przydatna jest na przykład mapa witryny, intuicyjna wyszukiwarka czy ścieżka do aktualnego miejsca, w którym znajduje się użytkownik.

– Szybkość ładowania

Użytkownicy nie chcą zbyt długo czekać, aż im się załaduje strona, jeśli będzie to trwało więcej niż kilka sekund, to zapewne zrezygnują. Jeśli więc proces ten przeciąga się w nieskończoność, to koniecznie należy poprawić szybkość wczytywania. Często wystarczy zmiana serwera na mocniejszy lub z lepszym łączem, warto również się przyjrzeć optymalizacji kodu i wydajności zapytań do baz danych.

– Proste formularze

Formularze rejestracyjne można znaleźć na wielu stronach, są one nieodłącznym elementem zbierania danych od użytkowników. Ich wypełnianie powinno być proste i intuicyjne, użytkownik nie powinien się zastanawiać, jak poprawnie wprowadzić swoje dane kontaktowe. Każdy formularz powinno się dać wypełnić bez skomplikowanej instrukcji, jeśli będzie potrzeba podpowiedzi, to najlepiej to zrobić bezpośrednio w sekcjach tego wymagających.

– Sprawdzone rozwiązania

Wielu projektantów kuszą nieszablonowe, innowacyjne rozwiązania, których stosowanie jest jednak w wielu przypadkach nieco ryzykowne. Nie wiadomo bowiem, jak się przyjmą i czy zostaną zaakceptowane przez użytkowników. Dlatego najlepsze będą jednak sprawdzone pomysły, wykorzystywane przez największych gigantów na rynku. Dzięki temu odwiedzający przyzwyczajeni do zakodowanych w podświadomości schematów bardzo szybko się odnajdą