Web usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna

Kilka sekund – tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to dużo, dlatego zadaniem projektanta będzie takie wykonanie całości, aby zachęcić do pozostania na stronie jak najdłużej. Ma to bardzo duże znaczenie praktyczne, ponieważ dłuższa obecność to większe korzyści dla właściciela, czy to pośrednie w formie wzmocnienia marki, czy bezpośrednie w postaci większej sprzedaży. Również Google przychylnie traktuje serwisy, na których goście przebywają dłużej, uważając je za bardziej wartościowe. Wpływ na decyzje odwiedzających mają różne czynniki, począwszy od kolorystyki, poprzez treść, a kończąc na funkcjonalności i ergonomii. Dlatego też coraz częściej wykorzystuje się w czasie projektowania stron założenia Web Usability, dzięki którym można jak najlepiej dopasować rozwiązania do potrzeb odwiedzających.

 

Web Usability

 

Dlaczego użyteczność jest ważna?

Podstawowe założenia Web Usability zostały sformułowane przez duńskiego specjalistę, Jakoba Nielsena, i stały się one standardem we współczesnym świecie internetu. Jedną z najważniejszych rzeczy, którą akcentuje Nielsen, jest możliwość wykonania bez większych trudności przez użytkownika wszystkiego, co sobie zaplanował. Dlatego też należy dążyć do tego, żeby czynności te były proste i nieskomplikowane, tak żeby nawet bez instrukcji można było sobie łatwo poradzić. Jeśli użytkownik będzie zadowolony, to zapewne wróci, a jeśli wróci, to warto sprawdzić, jak sobie da radę kolejnym razem, już znając wcześniej dane miejsce. Szybkość poznawania nowych funkcjonalności, ilość popełnianych błędów czy też czas potrzebny na przypomnienie sobie funkcjonalności danego serwisu są kolejnymi parametrami, które  się analizuje przy Web Usability. Nawet niewielkie drobiazgi mogą mieć kluczowy wpływ na to, czy użytkownicy nie będą zbyt szybko rezygnować. Dlatego też od projektantów oczekuje się znalezienia jak najlepszych proporcji pomiędzy koniecznością realizacji pewnych funkcji a zrobieniem tego w jak najłatwiejszy sposób.

Podstawowe zasady Web Usability

Web Usability stawia przede wszystkim na użytkownika, na jego wygodę i łatwość obsługiwania serwisu internetowego. Tak naprawdę jest to nigdy nie kończący się proces, gdyż zawsze znajdzie się obszary, które w jakiś sposób można ulepszyć. Najważniejsze z nich, nad którymi najczęściej skupiają się projektanci, to:

– Intuicyjność

W tym zakresie należy się skupić przede wszystkim na uporządkowaniu informacji w taki sposób, aby były one łatwo dostępne. W tym celu warto zastosować kilka sprawdzonych mechanizmów, dzięki którym można znacząco poprawić funkcjonalność serwisu. Przydatna jest na przykład mapa witryny, intuicyjna wyszukiwarka czy ścieżka do aktualnego miejsca, w którym znajduje się użytkownik.

– Szybkość ładowania

Użytkownicy nie chcą zbyt długo czekać, aż im się załaduje strona, jeśli będzie to trwało więcej niż kilka sekund, to zapewne zrezygnują. Jeśli więc proces ten przeciąga się w nieskończoność, to koniecznie należy poprawić szybkość wczytywania. Często wystarczy zmiana serwera na mocniejszy lub z lepszym łączem, warto również się przyjrzeć optymalizacji kodu i wydajności zapytań do baz danych.

– Proste formularze

Formularze rejestracyjne można znaleźć na wielu stronach, są one nieodłącznym elementem zbierania danych od użytkowników. Ich wypełnianie powinno być proste i intuicyjne, użytkownik nie powinien się zastanawiać, jak poprawnie wprowadzić swoje dane kontaktowe. Każdy formularz powinno się dać wypełnić bez skomplikowanej instrukcji, jeśli będzie potrzeba podpowiedzi, to najlepiej to zrobić bezpośrednio w sekcjach tego wymagających.

– Sprawdzone rozwiązania

Wielu projektantów kuszą nieszablonowe, innowacyjne rozwiązania, których stosowanie jest jednak w wielu przypadkach nieco ryzykowne. Nie wiadomo bowiem, jak się przyjmą i czy zostaną zaakceptowane przez użytkowników. Dlatego najlepsze będą jednak sprawdzone pomysły, wykorzystywane przez największych gigantów na rynku. Dzięki temu odwiedzający przyzwyczajeni do zakodowanych w podświadomości schematów bardzo szybko się odnajdą.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]