Czym jest Mobile First Index?

co to jest mobile first index Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i tabletów przekroczyła wyszukiwania z komputerów stacjonarnych i laptopów. Świadczy to o coraz większym udziale urządzeń mobilnych w przeglądaniu internetu, a co najważniejsze, ten udział coraz bardziej się zwiększa. Użytkownicy takiego sprzętu mają jednak inne możliwości i oczekiwania, i zupełnie inaczej też poruszają się po sieci. Wymagają też innej budowy stron internetowych, których treść będzie dopasowana do małych ekranów. To stało się główną przyczyną wprowadzenia indeksu Mobile First, który jest uważany za jedną z najważniejszych zmian w sposobie budowania rankingu stron, jakie miały miejsce w ostatnich latach.

 

 

Czym jest Mobile First Index?

W przedstawionej przez Google w roku 2015 nowej wizji wyszukiwania został rozdzielony wspólny do tej pory ranking stron. Oznacza to, że każdy indeksowany serwis będzie oceniany pod kątem przystosowania do mobilności, i w oparciu o to będą przyznawane dodatkowe bonusy na liście wyników wyszukiwania. Google bardzo chce, żeby wszystkie strony posiadały swoje wersje mobilne, a podjęte działania mają właśnie na celu zmotywowanie właścicieli do ich modyfikacji. Pod względem pracy robotów Mobile First Index niewiele zmieni, nadal będą one przeczesywać internet i umieszczać informacje o każdym odwiedzonym miejscu w gigantycznej bazie. O ile jednak do tej pory ocena była dokonywana na podstawie podstawowej wersji stron, to po zmianie algorytmu pierwszeństwo będą miały ich wersje mobilne, i to bez względu na to, z jakiego urządzenia korzystają użytkownicy. Zmiany te będą miały odbicie na kilku płaszczyznach i dla właścicieli stron nieposiadających wersji mobilnych mogą oznaczać pewne problemy.

 

Co się zmieni po wprowadzeniu Mobile First Index?

W branży panuje powszechna opinia, że po wprowadzeniu nowego algorytmu strony nieposiadające wersji mobilnej lub responsywnej spadną w wynikach wyszukiwania. Wprawdzie Google powiedziało, żeby się nie martwić, informując jednocześnie, że w przypadku braku mobilności weźmie pod uwagę wersję desktopową, to jednak i tak należy się spodziewać jakichś zmian. Wynika to z tego, że, tak czy inaczej, będzie brana pod uwagę przydatność dla użytkowników smarffonów i tabletów, a ta niestety w wielu przypadkach jest po prostu niska. Konieczność przewijania zawartości, nieczytelny tekst i zbyt małe linki mogą spowodować, że pomimo wcześniejszych zapewnień taka strona może spaść w wynikach. Należy także zwrócić uwagę na to, że często wersje mobilne stron posiadają mniej treści niż desktopowe. W takim przypadku użytkownicy najprawdopodobniej otrzymają okrojoną wersję contentu i taka też będzie brana przy ustalaniu indeksu. Dlatego oprócz samego posiadania wersji mobilnej tak ważne się staje też zapewnienie tego, żeby zawartość w obu przypadkach była taka sama.

 

Jak się przygotować na Mobile First Index?

Właściciele stron dostali jeszcze trochę czasu na przygotowanie się do nowego algorytmu wyszukiwania, gdyż plany jego uruchomienia są na rok 2018. Dlatego też warto sprawdzić swoją stronę pod kątem dostosowania do mobilności, a jeśli tego nie ma, to zastanowić się nad wprowadzeniem odpowiednich zmian. Jednak nawet posiadanie responsywnego szablonu nie jest jednoznaczne z tym, że wszystko będzie w porządku. Przede wszystkim należy ustalić, czy serwis jest widoczny dla robotów indeksujących – jeśli są jakieś blokady, to należy je wyłączyć. Kolejną sprawą jest sprawdzenie, jak wyświetlają się poszczególne podstrony i czy mają one taką samą zawartość. W niektórych przypadkach wersja mobilna może mieć pewne ograniczenia, ale należy dążyć do tego, żeby obie były ze sobą spójne. Podobnie jest z linkowaniem wewnętrznym, w mobilnej wersji strony też powinno się dostać do wszystkich podstron, a jeśli są jakieś różnice w linkowaniu, to należy je wyeliminować. Przy urządzeniach mobilnych bardzo ważna jest szybkość działania serwisu, należy zatem zadbać o optymalizację tego obszaru. Większość powyższych zagadnień można łatwo sprawdzić przy pomocy różnych dostępnych w internecie narzędzi, między innymi udostępnianych przez Google.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]