Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne?

Pozycjonowanie stron - Sprawne SEOPlanując utworzenie czy przebudowę strony internetowej trzeba pamiętać o wielu istotnych rzeczach. Jedną z najważniejszych jest zapewnienie poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Wynika to z bardzo prostego faktu, a mianowicie tego, że obecnie do przeglądania internetu częściej wykorzystuje się smartfony i tablety niż komputery stacjonarne. Co akurat wcale nie jest trudno zrozumieć. Obecnie klasyczne telefony są już na wymarciu, a praktycznie każdy użytkownik smarftona posiada także dostęp do internetu, i wielu aktywnie z tego korzysta. Co więcej, zmienił się także charakter internetowej aktywności. O ile jeszcze jakiś czas temu było to przede wszystkim granie i przeglądanie stron, to obecnie coraz częściej użytkownicy robią zakupy czy korzystają z rozbudowanych aplikacji. Rosnącą liczbę urządzeń mobilnych zauważyło też Google. Już w roku 2012 pojawiły się pierwsze wzmianki o tym, że dostosowanie stron do wyświetlania na małych ekranach będzie jednym z czynników rankingu. I tak się faktycznie stało — obecne algorytmy uwzględniają w pierwszej kolejności wersję mobile, a jej brak może skutkować obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego też wniosek może tu być tylko jeden. Mobilna wersja strony jest po prostu potrzebna, zarówno dla pozyskania większej liczby odwiedzających, jak i z uwagi na wyszukiwarkę i algorytmy ustalające pozycje w indeksie.

Decydując się na takie rozwiązanie trzeba jeszcze pamiętać o tym, że samo posiadanie strony mobilnej to za mało — bardzo ważna jest też jej optymalizacja. Jeżeli będzie się ona wolno wczytywała (a przecież czasami internet od operatorów pozostawia wiele do życzenia), menu będzie mało malutkie przyciski, a całą treść zasłoni reklama, to wielu potencjalnych klientów bardzo szybko się zniechęci. Dlatego warto poświęcić parę chwil na to, żeby wszystko dopracować zgodnie z przyjętymi ogólnie zasadami. Niektóre elementy optymalizacji będą niezbędne już na etapie projektowania i tworzenia serwisu, innymi można się spokojnie zająć już po jego uruchomieniu. Najważniejsze jest to, żeby się w ogóle za to zabrać, najlepiej według przedstawionej poniżej listy.

Rodzaj strony – mobilna czy responsywna?

Pierwszą ważną decyzją, jaką trzeba podjąć, to rodzaj strony mobilnej. Obecnie najpopularniejsze są dwa rozwiązania, to znaczy niezależny serwis, działający pod swoim adresem, oraz tak zwana wersja responsywna. Pierwsze rozwiązanie polega na tym, że tworzy się tak naprawdę dwie różne strony, z własnymi szablonami graficznymi i sposobem działania. Wymaga to znacznie więcej pracy, bo wszelkie zmiany trzeba nanosić na dwóch wersjach, a dodatkowo często pojawiają się różnice w treści, a co za tym idzie, ta treść jest odmiennie widziana przez Google. Strony responsywne opierają się na tym samym silniku, co desktopowe, mają taką samą treść, a różnią się jedynie układem i sposobem wyświetlenia. Ich projektowanie i wdrożenie jest znacznie prostsze, a tym samym tańsze, a dodatkowo Google od roku 2015 oficjalnie promuje takie rozwiązanie.

Szybkość wczytywania strony internetowej

speed page, szybkość ładowania strony
Jednym z najważniejszych obszarów optymalizacji witryny pod urządzenia mobilne jest szybkość wczytywania. Użytkownicy smartfonów czy tabletów nie zawsze mają dostęp do szybkiego internetu, bardzo często muszą oni korzystać z wolnych łączy. Dlatego każda sekunda dłużej może być przyczyną ich rezygnacji z czekania na otwarcie się strony — a każdy taki użytkownik może być potencjalnym klientem. Analizę prędkości ładowania najlepiej zacząć od wykonania testów, są do tego dostępne zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia. Takie testy pozwolą sprawdzić, jak wygląda obecna sytuacja, i wskazać elementy wymagające poprawy. Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że najlepiej sprawdzają się najprostsze rozwiązania. Mało skomplikowany szablon graficzny czy rezygnacja z wtyczek i pluginów znacząco wpłyną na ładowanie zawartości. Warto też przyjrzeć się skryptom JS oraz obowiązkowo zoptymalizować wszelkie obrazy i grafiki.

Odpowiednia struktura witryny

Odpowiednia struktura strony internetowej Kolejną ważną sprawą przy pracach nad optymalizacją jest odpowiednia struktura witryny. Użytkownicy chcą się sprawnie i szybko poruszać oraz mieć łatwy dostęp do potrzebnych im informacji. O ile na dużych monitorach można sobie pozwolić na różnego rodzaju wodotryski, to na ekranie smartfona wszystko musi być czytelne i przejrzyste. Menu — jak najbardziej intuicyjne, najlepiej jeśli do każdego miejsca uda się dotrzeć za pomocą trzech kliknięć. Przyciski powinny być duże i dobrze rozłożone, tak żeby dało się w nie wygodnie klikać. Użytkownicy mają przecież bardzo różne palce, więc trzeba możliwie jak najbardziej wyeliminować ryzyko przypadkowego naciskania innych elementów. Bardzo przydatne przy nawigacji są tak zwane okruszki. Pokazują one użytkownikom miejsce, w którym aktualnie się znajdują, i pozwalają szybko poruszać się po strukturze serwisu.

Content na stronie internetowej

 Bez względu na wybraną strukturę witryny oraz używany sprzęt do przeglądania internetu, użytkownicy powinni mieć dostęp do tych samych treści. Z uwagi na mniejsze ekrany na urządzeniach mobilnych można, a niekiedy wręcz trzeba zrezygnować z pewnych elementów, które bez problemów mieszczą się na wersjach desktopowych. Mogą to być jakieś dodatkowe widgety czy mniej znaczące tabelki, ale w żadnym wypadku nie powinno się usuwać istotnych dla użytkowników informacji.

Dane strukturalne strony

Głównym zadaniem danych strukturalnych jest informowanie Google, w jaki sposób ma interpretować informacje znajdujące się na stronie. Mają one formę specjalnych znaczników, które umieszcza się w odpowiednich miejscach. Dzięki tym danym wyszukiwarka może wyświetlić przydatne dla użytkowników elementy, na przykład godziny otwarcia, dane kontaktowe czy cenniki. Decydując się na stosowanie danych strukturalnych należy zapewnić ich zgodność na obu wersjach serwisu — i stacjonarnej, i mobilnej.

Ograniczenie reklam na stronie

 Wiele reklam jest mocno uciążliwych dla użytkowników — albo zasłaniają one część lub nawet całość ekranu, albo wyskakują w najmniej spodziewanych momentach i trudno je wyłączyć. Google oficjalnie przyznało, że strony internetowe, na których znajdują się reklamy przesłaniające treść na urządzeniach mobilnych będą gorzej oceniane w rankingu. Oczywiście jeśli ktoś planuje emisję banerów czy innych form reklamowych na swojej stronie, to nie powinien z tego rezygnować. Ważne jest jednak, żeby były one zgodne z wytycznymi wyszukiwarki.

Linkowanie wewnętrzne

Dobrze zaplanowana struktura linków wewnętrznych jest nie tylko bardzo przydatna dla użytkowników, ale znacząco wpływa na szeroko pojęte SEO. Co ważne, nie trzeba na siłę zapewniać identycznego linkowania na wersji stacjonarnej i mobilnej — jak najbardziej mogą one się różnić. Trzeba jednak pamiętać o tym, żeby nie ograniczyć przypadkowo dostępu do jakichś podstron, które przez to mogą mieć problemy z prawidłowym indeksowaniem.

zoptymalizowana strona internetowaJak widać na podstawie powyższych rozważań, prawidłowa optymalizacja serwisu pod kątem urządzeń mobilnych nie jest jakimś wielkim wyzwaniem. Oczywiście niektóre kroki trzeba odpowiednio wcześnie zaplanować, niekiedy już na etapie projektowania, bo późniejsze zmiany mogą być czasochłonne i kosztowne. Łatwo także przeprowadzić samą weryfikacji zgodności strony i jej dopasowanie do Mobile-First Index. Służą do tego liczne narzędzia, między innymi udostępniane przez Google. Chociażby powszechnie używana przeglądarka Chrome ma możliwość przeglądania podstron w różnych układach, duże możliwości daje także Google Search Console. Warto cały czas śledzić statystyki, analizować co się dzieje na stronie i jakie problemy się pojawiają, gdyż pozwoli to szybko podjąć odpowiednie kroki. Koniecznie trzeba też pamiętać o tym, że ekrany urządzeń mobilnych rządzą się swoimi prawami, i strony wyglądają na nich zupełnie inaczej niż na klasycznym sprzęcie. Nie wystarczy tylko dopasować treść pod mniejszą szerokość, ale trzeba ją też odpowiednio zaprezentować i zapewnić wygodne nawigowanie.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Narzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwaniaNarzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwania Każdy właściciel internetowego serwisu zapewne chce, żeby był on odwiedzany przez jak największą liczbę osób. Będzie to miało przełożenie na liczne korzyści, w tym chociażby zyski ze […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]