Co to jest content marketing?

content marketingContent marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli rozmaite poradniki czy blogi, ale również różnego rodzaju prezentacje multimedialne, wykresy, grafiki czy nawet filmy. Generalnie wszystko, co może się przydać użytkownikom, nauczyć ich czegoś czy dostarczyć im rozrywki. Działania content marketingu nie polegają jednak na produkowaniu ogromnej ilości różnych treści. To raczej działania zmierzające w stronę tego, żeby w oparciu o publikowane materiały zbudować długotrwałe, niejednokrotnie oparte ma silnych emocjach relacje. Ważne jest tu zrozumienie potrzeb użytkowników i wychodzenie im naprzeciw. Dlatego w dobrze przeprowadzonej kampanii content marketingu powinno się na początku przeprowadzić różne analizy, dzięki którym można będzie określić, czego klienci oczekują. Warto też wspomnieć, że content marketing jest także powiązany z działaniami SEO. Google w ostatnim czasie bardzo lubi dobrą, wartościową treść, a przecież w content marketingu właśnie ona jest podstawą. Naturalne linkowanie artykułów i publikacji przez użytkowników mają znaczący wpływ na ilość odwiedzających.

  

Cele content marketingu.

Jedną z najważniejszych spraw podczas planowania kampanii content marketingu jest ustalenie celów, które mają być osiągnięte. Mimo że wydaje się to oczywiste, to jednak nadal można spotkać sytuacje, gdy ktoś o tym zapomniał. Bez celów taka kampania średnio ma sens, być może nawet jakieś korzyści z niej będą, ale tak naprawdę jest to błądzenie po omacku. Cele takich kampanii mogą być bardzo różne, zależą one potrzeb firmy i przyjętej przez nią strategii rozwoju. Jednym z głównych celów jest zwiększenie sprzedaży, co sprowadza się do zbudowania grona lojalnych klientów. Ale często cele mogą być typowo wizerunkowe, na przykład zaistnienie jako firma zawsze pomagająca w rozwiązywaniu problemów. Przy definiowaniu celów należy zwrócić uwagę, aby było one możliwe do spełnienia, a jednocześnie stanowiły odpowiednie wyzwanie.

  

Błędy w czasie kampanii content marketingu.

W czasie kampanii content marketingu często dysponuje się naprawdę dużymi budżetami, jednak pomimo tego stosunkowo łatwo jest popełnić błędy, które zniweczą cały wysiłek. Przede wszystkim ważne jest, żeby określić cele kampanii – o tym już było wspominane, ale jest sprawa na tyle ważna, że trzeba ją mocno podkreślić. Wraz z celami należy także odpowiednio wszystko rozplanować, brak dobrego planu to także często spotykany błąd. Nie można również zapominać o określeniu grupy docelowej, jej potrzeb i oczekiwań, bez tego udostępniane materiały mogą być po prostu bezużyteczne. Kolejne błędy związane są już z samym przygotowaniem i publikacją treści. Przede wszystkim przygotowywane materiały muszą być atrakcyjne dla czytających i dawać im jakieś korzyści. Nie jest pożądany typowy język techniczny, jego używanie należy ograniczyć do minimum. Koniecznie należy też stosować większą różnorodność. Owszem, słowo pisane jest bardzo wartościowe, ale przecież możliwości są znacznie większe, a często się o nich zapomina.

 

Ile kosztuje content marketing? 

Jeśli komuś się wydaje, że przygotuje dobrą kampanię content marketingu za kilkaset złotych, to jest w dużym błędzie. Przy takich działaniach trzeba się liczyć ze znacznie większymi budżetami, niejednokrotnie sięgającymi kilkudziesięciu tysięcy. Może to budzić zdziwienie, ale trzeba pamiętać że content marketing, nie ogranicza się tylko do przygotowania kilku artykułów. Po pierwsze muszą być one opracowane naprawdę dobrze, a to już jest sporym kosztem, a przecież dochodzi do tego cała otoczka. Analiza potrzeb, zaplanowani prac czy wybór miejsc do publikowania to poświęcony na to czas, przekładający się na wysokość wydatków. Najczęściej trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć, ile dokładnie będzie kosztował content marketing. Każdy przypadek jest inny, firmy mają bardzo różne oczekiwania, więc za każdym razem przeprowadza się indywidualną wycenę. Bierze się przy tym oczekiwania klienta, cele które mają zostać osiągnięte, a także charakter i intensywność działań, które mają zostać podjęte.