Dwa narzędzia Google do sprawdzania ruchu na stronie

Dwa narzędzia Google, które pozwolą nam na sprawdzić ruch na stronie internetowej

Jak działa Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics jest nowoczesnym i darmowym narzędziem internetowym (do 5 mln wejść miesięcznie) udostępnianym przez Google, które służy do analityki internetowej. Dzięki wielu dostępnym funkcjom możemy nie tylko analizować nasze wyniki, ale również na ich podstawie wykonywać raporty, które pokazują ruch na naszej witrynie. Dzięki temu, że firma Google udostępnia te funkcje za darmo, mogą korzystać z niego wszyscy bez ograniczeń, którym zależy na mierzeniu ruchu na swojej stronie. Google Analytics jest wykorzystywane przez grubo ponad 55 milionów serwisów (dane 2018 rok) co daje nam pogląd na to, czy taka forma raportowania wyników jest skuteczna. Ciekawym narzędziem w Google Analytics jest pokazywanie czasu rzeczywistego. Jest to sekcja, która pozwala monitorować stronę w czasie rzeczywistym. W tej sekcji sprawdzimy m.in. ilość osób, które aktualnie wchodzą na nasz sklep czy stronę internetową, jakie są lokalizacje geograficzne osób, które przeglądają witrynę, słowa kluczowe wraz z witrynami, które odesłały bieżący ruch na stronię, a także jakie podstrony są aktualnie przez użytkowników przeglądane. Jest to bardzo ważna sekcja, ponieważ mamy podgląd w jakim przedziale godzinowym jest przeglądany nasz serwis i kiedy mamy najwięcej wyświetleń. To pozwala nam planować działania. Google Analytics pozwala również sprawdzanie odbiorców naszej strony internetowej. Sprawdzamy użytkowników, którzy według witryny są unikatowym ciasteczkiem w przeglądarce, sprawdzamy również czas sesji, czyli ilość minut, czy też godzin jaką użytkownik poświęcił na zapoznanie się z naszą stroną. Google Analytics pokazuje nam również liczbę odsłon w obrębie naszej witryny oraz współczynnik odrzuceń, czyli procentowa ilość sesji, w których użytkownik nie wykonał żadnego ruchu. Dzięki temu można zobaczyć również, czy strona jest porzucana przez użytkowników jako mało przydatna. Sprawdzamy też z jakiej grupy wiekowej użytkownicy najczęściej wykonują jakieś akcje na stronie. Wtedy wiemy, na jaką grupę docelową się kierować. Jeśli chodzi o same źródła ruchu, to bardzo ważna jest dywersyfikacja tu z informacją przychodzi nam zakładka „Pozyskiwanie”. Google Analytics to bardzo szeroki temat w tym wpisie pragnę tylko wspomnieć o możliwościach jakie daje nam to narzędzie. Bardzo ważną kwestią jest mierzenie ruchu w odpowiedni sposób, także poprawnie skonfigurowane GA jest podstawą do skutecznego prowadzenia działań marketingowych.

Czym jest Google Search Console Google Search Console?

Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools)

Google Serach Console jest bezpłatną usługą, która pozwala nam monitorować kondycję i widoczność naszej witryny w wynikach organicznych Google. W Search Console są wyświetlane różne informacje odnośnie naszej pozycji w wyszukiwarce. GSC wykonuje raporty, które służą nam do sprawdzania, czy Google może zindeksować witrynę, możemy za pomocą raportów rozwiązać problemy z indeksowaniem, a także wysyłać prośby do Google o zindeksowanie nowych treści, jakie wrzucamy na stronę. Dzięki Search Console wyświetlamy dane o ruchu na wyszukiwarce Google, który jest powiązany z naszą witryną. Dzięki temu wiemy, jakie zapytania powodują wyświetlanie się akurat naszej witryny. To pozwala na zoptymalizowanie treści na stronie pod kątem pod wpisywane przez użytkowników frazy z wyszukiwarkę. Na Serach Console dostajemy również alerty, dzięki czemu mamy podgląd na aktualne problemy z indeksowaniem, a także ze „spamem”. Dane wyświetlane w Search Console pozwalają również wyświetlić strony, na których pokazują się linki do naszego serwisu. Search Console jest podstawowym narzędziem używanym m.in. przez specjalistów SEO oraz marketerów.