Pozycjonowanie vs Google Ads (AdWords)

O tym, jak ważna jest odpowiednia promocja w internecie, wie każdy, kto posiada swoją stronę internetową. Dopracowana grafika, wysoka funkcjonalność czy szeroki wybór produktów nie wystarczą, żeby przyciągnąć odwiedzających. Ci w jakiś sposób muszą się dowiedzieć o istnieniu serwisu, a ponieważ w zdecydowanej części wykorzystują oni wyszukiwarki internetowe, to po prostu trzeba tam być widocznym. Aby tak się stało, można wykorzystać kilka metod. Najbardziej popularne i cieszące się największą popularnością są pozycjonowanie oraz Google Ads. Mimo pozornie podobnych efektów różnią się one bardzo na kilku płaszczyznach. Jednak nadal wielu właścicieli serwisów internetowych nie ma odpowiedniej wiedzy na ich temat, przez co trudniej im zdecydować, na czym się skupić. Warto zatem nieco uporządkować wiedzę na temat pozycjonowania i Google Ads oraz poznać ich największe zalety i wady. Pozwoli to łatwiej planować kampanie reklamowe i zarządzać przeznaczonym na nie budżetem, a także zoptymalizować działania promocyjne. Może się okazać, że w niektórych przypadkach lepiej się sprawdzi jedna metoda, w innych druga, a czasem najlepiej będzie spróbować obu.

Czym jest pozycjonowanie?

Czym jest pozycjonowanie?Na początek parę słów o pozycjonowaniu. Google, po wpisaniu przez użytkownika konkretnego zapytania wyświetla w odpowiedzi listę wyników, znanych też jako wyniki organiczne. Kolejność poszczególnych serwisów na tej liście jest ustalana na podstawie skomplikowanych algorytmów, biorących pod uwagę nawet dwieście różnych czynników. Miejsce, na którym znajdzie się dana strona ma bezpośredni wpływ na liczbę odwiedzających, największy ruch generuje pierwsza dziesiątka wyników, a później ilość gości znacząco maleje. Dlatego też stosuje się różne metody w celu podniesienia pozycji, a takie działania nazywa się seo lub pozycjonowaniem. Decydując się na pozycjonowanie trzeba się liczyć z długim czasem oczekiwania na pierwsze efekty. Zależnie od trudności słów kluczowych może to być od kilku tygodni do nawet kilku lat, co przekłada się też na ilość potrzebnej pracy oraz nakłady finansowe. Jeśli jednak uda się już zdobyć dobre miejsca, to rezultaty wykonanych działań będą się utrzymywać przez dłuższy okres. Pozycjonowanie inwestycja długoterminowa, która wymaga cierpliwości. Można oczywiście robić SEO samodzielnie, ale lepszym wyjściem będzie zlecenie takich prac profesjonalistom np. Sprawne SEO ;). Google cały czas zmienia i modyfikuje swoje algorytmy, przez co trzeba na bieżąco śledzić nowości i dostosowywać do nich strategię. Pozycjonowanie jest bardzo skuteczne i przynosi długofalowe rezultaty, wymaga jednak dużo czasu i cierpliwości, a także rozsądnego planowania poszczególnych prac.

Google Ads (Adwords)

Z kolei Google Ads to nic innego jak płatne reklamy (w modelu PPC Pay per click), opłacane przez właścicieli serwisów internetowych. Najczęściej mają one postać linków wyświetlanych w specjalnych boksach, dlatego też są Google Ads (Adwords)one też znane jako płatne linki. Reklamy Ads mogą być emitowane zarówno w wyszukiwarce, jak i na stronach partnerów. W tym pierwszym przypadku są one podobne do wyników organicznych, boksy pojawiają się po prawej stronie ekranu lub w jego górnej części. Reklama w sieci partnerskiej jest bardziej zróżnicowana, każdy właściciel serwisu ma bowiem możliwość ustalenia położenia oraz wyglądu bloków reklamowych. O ile przy pozycjonowaniu trzeba czekać sporo czasu na pojawienie się pierwszych efektów, to w Ads wygląda to zupełnie inaczej. Ponieważ są to reklamy płatne, to ich emisja jest uzależniona od tego, czy posiada się budżet to wykorzystania, czy też nie. Samo uruchomienie podstawowej prostej kampanii jest bardzo szybkie, na pełną konfigurację wystarczy kilka godzin i już można się cieszyć pierwszymi gośćmi. Później pozostają tylko prace optymalizacyjne przekładające się na skuteczność prowadzonych działań. Bardzo ważny jest też czas trwania i długotrwałość efektów reklamy. W tym modelu przeważnie płaci się za faktycznie wykonane przez użytkowników kliknięcia, a nie za liczbę wyświetleń. Dlatego po przekroczeniu założonego budżetu emisja linków promocyjnych nagle się kończy i chcąc kontynuować kampanię trzeba przeznaczyć na nią kolejne środki.

Porównanie pozycjonowania z Google Ads (AdWords)

Różnice pomiędzy pozycjonowaniem a płatnymi reklamami Ads są duże, warto je dobrze poznać, zanim podejmie się decyzję co wybrać? A może to i to? Pozycjonowanie wpływa na pozycje w wynikach organicznych, jego koszty są związane z czasem poświęconym na optymalizację, zdobywanie linków i inne prace. Reklamy Ads są wyświetlane niezależnie od wyników organicznych wyszukiwania, choć najczęściej są tematycznie powiązane z wprowadzanymi przez użytkowników frazami. Za ich emisję trzeba od razu płacić i opłaty te są pobierane przez Google, dodatkowo może też dojść koszt obsługi kampanii przez zewnętrzną firmę. Poniżej krótko porównamy obydwie metod reklamy, informacje te z pewnością przydadzą się każdemu, kto jest zainteresowany tą tematyką.

Porównanie pozycjonowania a Ads

Jak szybko są widoczne efekty w pozycjonowaniu a Google Ads?

Jeśli chodzi o widoczność efektów, to tu bezkonkurencyjnie wygrywają płatne reklamy. W zasadzie po konfiguracji kampanii linki zaczynają się wyświetlać, może to zająć nawet mniej niż kilka godzin. Pozycjonowanie jest procesem długo trwającym, tu pierwsze widoczne rezultaty pojawiają się po kilku tygodniach czy nawet miesiącach. Jednak w przypadku Ads zakończenie reklamy jest równoznaczne z zaprzestaniem wyświetlania linków, więc można z dnia na dzień utracić główne źródło odwiedzin. Efekty pozycjonowania utrzymują się znacznie dłużej, jeśli na jakieś słowa kluczowe uda się zdobyć wysokie pozycje, to nawet po zaprzestaniu działań przez jakiś czas przyniosą one sporo ruchu. 

Zasięg SEO i Ads

Prowadząc działania pozycjonerskie wpływa się jedynie na organiczne wyniki wyszukiwania, nie do końca nawet mając wpływ na to, w jakim kierunku wszystko się potoczy. Linki Ads dają dużo większe możliwości docierania do szerokiej, dobrze dobranej grupy odbiorców. Jest to możliwe dzięki temu, że Google ma bardzo mocno rozwiniętą sieć partnerską, do której należy wiele serwisów internetowych. Można dzięki temu emitować reklamy na powiązanych tematycznie, wartościowych stronach, które są odwiedzane przez osoby zainteresowane danymi zagadnieniami.

Elastyczność

Pod względem elastyczności przewaga także jest po stronie Ads. Każda kampania niesie ze sobą ryzyko niewłaściwego doboru słów kluczowych, które po prostu nie przyniosą pożądanych efektów. W przypadku pozycjonowania ewentualna zmiana strategii jest mocno kłopotliwa, może się wiązać z koniecznością zaczynia pracy od początku i zmarnowaniem wielomiesięcznego wysiłku. W przypadku Ads zmiany są proste i szybkie – po zalogowaniu się do panelu można łatwo zmienić zestaw słów kluczowych, i w zasadzie od razu będzie to miało przełożenie na wyświetlane linki. Trzeba jedynie na bieżąco monitorować to, co się dzieje z kampanią, i w razie potrzeby szybko reagować.

Koszty pozycjonowania vs koszty Google Ads

Pod względem kosztów trudno porównać obie te metody, gdyż mają one zupełnie inny charakter. Pozycjonowanie jest rozciągnięte w czasie, dlatego też opłaty za prowadzone działania także będą rozciągnięte. Według mnie w perspektywie jest o wiele tańszą metodą promocji niż Google Ads. Oczywiście dużo będzie zależało od przyjętego modelu rozliczeń, ale trzeba się nastawić na systematyczne, comiesięczne ponoszenie pewnych kosztów. W przypadku Adwords sprawa jest bardzo prosta. Jeśli kampania jest aktywna, linki się wyświetlają a użytkownicy w nie klikają, to trzeba za reklamę płacić. Wyczerpanie budżetu lub zakończenie kampanii kończy konieczność ponoszenia opłat, ale też automatycznie powoduje zaprzestanie wyświetlania linków.

Co wybrać? Lepsze będzie pozycjonowanie czy kampania linków sponsorowanych Google Ads? 

Na pytanie, która metoda jest lepsza i którą wybrać, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Sporo będzie tu zależało od tego, jakie oczekiwania będzie miał właściciel serwisu i na czym mu będzie zależało. Jeżeli priorytetem jest szybkie zwiększenie liczby gości, zwiększenie rozpoznawalności czy duża elastyczność, np. w przypadku sezonowości usług to idealnie w takiej roli sprawdzą się reklamy Adwords. Natomiast jak ważniejsze będzie długofalowe wzmocnienie marki i pozyskanie stabilnej pozycji, to lepiej zainwestować w dobrze przeprowadzone pozycjonowanie. A czasami warto pójść w obie metody równocześnie – rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem, a jednocześnie, do czasu uzyskania widocznych efektów, wzmocnić reklamę poprzez Google Ads (Adwords). Płatne reklamy świetnie się też sprawdzają przy różnego rodzaju akcjach promocyjnych, wyprzedażach czy specjalnych okazjach – można dzięki nim szybko zdobyć wielu klientów.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Pozycjonowanie w 2020 roku. Na co zwracać uwagę?Pozycjonowanie w 2020 roku. Na co zwracać uwagę? Każdy nowy rok to nowe wyzwania dla specjalistów w wielu branżach. Dotyczy to w szczególności szeroko pojętego SEO i pozycjonowania, w których wszystko tak naprawdę jest dostosowywane do […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Co to jest marketing internetowy i na czym polega?Co to jest marketing internetowy i na czym polega? Marketing internetowy, zwany także e-marketingiem lub marketingiem online, to nazwa określająca szereg działań wspierających promocję oraz sprzedaż online. Efektywny e-marketing opiera się […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne?Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne? Planując utworzenie czy przebudowę strony internetowej trzeba pamiętać o wielu istotnych rzeczach. Jedną z najważniejszych jest zapewnienie poprawnego wyświetlania na urządzeniach […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu?Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu? Persona w content marketingu Jedną z podstaw content marketingu jest określenie persony marketingowej. Decydując się na wprowadzenie content marketingu w swojej firmie, przede […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Narzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwaniaNarzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwania Każdy właściciel internetowego serwisu zapewne chce, żeby był on odwiedzany przez jak największą liczbę osób. Będzie to miało przełożenie na liczne korzyści, w tym chociażby zyski ze […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Analiza konkurencji – dlaczego warto?Analiza konkurencji – dlaczego warto? Każdy posiadacz własnej strony internetowej doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak dużego nakładu czasu i pracy wymaga jej prowadzenie. Poświęcając czas i wkładając serce w rozwój strony […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Analiza danych w Google AnalyticsDwa narzędzia Google, które pozwolą nam na sprawdzić ruch na stronie internetowej Google Analytics Google Analytics jest nowoczesnym i darmowym narzędziem internetowym (do 5 mln wejść miesięcznie) udostępnianym przez Google, które służy do analityki internetowej. […]
  • Czynniki rankingowe Google 2020Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać?Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać? Marketing szeptany to jedna z metod marketingowych, która z chęcią jest wykorzystywana przez osoby z branży SEO. Niestety, duża część pozycjonerów nie rozumie tego pojęcia, przez co […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]