Google Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji

jak poprawnie skonfigurować Google Analytics?

O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe narzędzie, które dostarcza cennych informacji na temat ruchu i tego, co robią na stronie użytkownicy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że musi być ono odpowiednio skonfigurowane i wdrożone, co w praktyce wygląda bardzo różnie. Wszelkie nieprawidłowości czy błędy mogą spowodować zafałszowanie danych, co później może prowadzić do podejmowania błędnych decyzji biznesowych. A takich błędów jak się okazuje, jest całkiem sporo, bo nawet kilkadziesiąt procent wszystkich kont może mieć problemy z rzetelnymi danymi. Niektóre niedociągnięcia mają nieduże znaczenie, choć i tak nie powinno się przymykać na nie oka. Jeśli statystyki będą się różnić o kilkaset procent od faktycznego ruchu, to na pewno nie będzie to pożądane. Dodatkowo warto mieć świadomość tego, że liczby podawane przez Google Analytics wymagają jeszcze odpowiedniej interpretacji i nie powinno się im bezkrytycznie ufać. A tak postępuje wielu użytkowników, co przekłada się później na nietrafione decyzje czy znacznie większe koszty. Dlatego też każda prowadzona przy wsparciu GA kampania powinna zacząć się od dokładnego sprawdzenia całej konfiguracji. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych wydatków oraz zwiększyć skuteczność prowadzonych działań. Poniżej znajduje się lista najczęściej występujących problemów, chociaż oczywiście nie są to wszystkie, z jakimi można się spotkać.

Analiza danych w Google Analytics

Podstawowe błędy w konfiguracji Google Analytics:

  • Brak śledzenia celu strony

Każda kampania powinna opierać się na jakimś celu biznesowym, do którego osiągnięcia się dąży. Tymczasem w wielu konfiguracjach analizuje się wszystko inne oprócz tego, co najważniejsze, czyli zdefiniowanego celu. Co z tego, że właściciel serwisu będzie wiedział, ile osób każdego dnia odwiedza jego serwis, jeśli nie będzie świadomy tego, ilu użytkowników faktycznie podjęło oczekiwane działania. Dlatego też koniecznie należy o tym pamiętać, gdyż śledzenie celu strony umożliwi ocenę skuteczności prowadzonych działań i lepsze zarządzanie budżetem. Śledzenie można łatwo ustawić w narzędziach Google Analytics, w zakładce Administrator / Widok/ Cele.

  • Brak filtrów

Google Analytics dostarcza ogromnej ilości informacji, których analiza może być niejednokrotnie mocno kłopotliwa. Dlatego też zaleca się używanie filtrów, przy pomocy których można dużo łatwiej i efektywniej zarządzać otrzymanymi danymi, a w wielu sytuacjach uzyskać to, co się potrzebuje. Filtry pozwalają na przykład wykluczyć wizyty z własnego adresu IP, poznać liczbę użytkowników odwiedzających konkretne podstrony czy analizować konwersje pochodzące z różnych źródeł. Ich możliwości są znacznie większe, poznanie filtrów powinno być jednym z pierwszych kroków przy wdrażaniu narzędzia Google. 

  • Kod śledzący nieumieszczony na wszystkich podstronach

Sporo problemów z konfiguracją Google Analytics jest związanych z kodami śledzącymi. Pierwszym takim błędem jest nieumieszczanie tego kodu na wszystkich podstronach serwisu. Wielu mniej doświadczonych użytkowników jest przekonanych o tym, że wystarczy umieścić skrypty wyłącznie na stronie głównej i zadziała on wszędzie. Niestety tak nie jest — i szybko powinno to zostać zauważone w statystykach. Będą one bowiem dostępne wyłącznie z podstron, na których zostały umieszczone odpowiednie kody, co może mocno zafałszować ogólny obraz odwiedzin. Na szczęście znalezienie tego błędu jest bardzo proste, wystarczy sprawdzić w statystykach, które miejsca są odwiedzane przez użytkowników.

  • Złe umiejscowienie kodu śledzącego

Aby kod śledzący mógł prawidłowo zadziałać, konieczne jest jeszcze jego prawidłowe umiejscowienie na stronie. Wytyczne Google są w tym zakresie bardzo jasne — kod powinien się znajdować albo w sekcji <HEAD>, albo na początku sekcji <BODY>. Wynika to z faktu, że strony są ściągane sekwencyjnie, więc umieszczenie go gdzieś pod koniec może spowodować, że w pewnych sytuacjach może nie zostać wczytany. Tak się może stać na przykład przy jakimś błędzie lub przerwaniu operacji przez użytkownika. W rezultacie nawet mimo odwiedzin czy wykonania jakiejś akcji z powodu braku kodu nic nie zostanie uwzględnione w statystykach.

  • Zdublowany kod śledzący

Na wiarygodność statystyk wpływa też kolejny często spotykany błąd, a mianowicie umieszczenie na stronie więcej niż jednego kodu śledzącego. Najczęściej taka sytuacja objawia się bardzo niskim współczynnikiem odrzuceń, wynoszącym 0 lub niewiele ponad oraz kilkukrotnie większą liczbą odsłon, co przekłada się na małą wiarygodność statystyk. Sama diagnoza jest bardzo prosta, wystarczy poszukać w kodzie strony skryptów ga.js oraz analitysc.js. Jeśli znajdzie się ich większą ilość, to należy przeanalizować które kody mają zostać, a które są do usunięcia. Po ich wyczyszczeniu sytuacja ze statystykami powinna wrócić do normy.

  • Brak niestandardowych alertów

Wieku użytkowników nie zagląda codziennie do Google Analytics, robi to tylko wtedy, gdy chce tam coś zrobić. Jeśli logowania są rzadkie, to może się okazać, że zdarzy się coś nieprzewidzianego, na co nie zareaguje się odpowiednio szybko. Dlatego też w takich przypadkach warto uruchomić niestandardowe alerty, o czym, jak pokazuje praktyka, mało kto pamięta. Dzięki ustawieniu takich alertów przy pojawieniu się nietypowego zdarzenia otrzyma się mailem informację o tym, co pozwoli na szybszą reakcję.

  • Nieprawidłowe śledzenie zdarzeń

Co najmniej kilkanaście procent serwisów korzystających z Google Analytics nieprawidłowo śledzi zdarzenia wywoływane przez użytkowników. Problem ten pojawia się najczęściej w sytuacji, gdy chce się analizować zdarzenia na elementach przenoszących na inne podstrony. Jeśli nowa strona wczyta się szybciej, niż przeglądarka odbierze od GA potwierdzenie odebrania żądania, to zdarzenie nie zostanie zarejestrowane. W celu eliminacji tego problemu można użyć funkcji hitCallback, ale jest ona przeznaczona raczej dla zaawansowanych użytkowników.

  • Nieprawidłowa interpretacja danych

Statystyki Google Analytics pokazują mnóstwo informacji, między innymi o szybkości ładowania strony, współczynniku odrzuceń, współczynniku konwersji czy nowych i powracających użytkownikach. Na pierwszy rzut oka dane te wyglądają wiarygodnie, jednak w specyficznych przypadkach mogą znacząco zafałszować ogólny obraz. Na przykład szybkość wczytywania strony jest domyślnie mierzona dla zaledwie 1 procenta użytkowników, więc chwilowe problemy z wydajnością serwera mogą mieć duży wpływ na ten parametr. Jeśli chodzi o współczynnik odrzuceń, to standardowe ustawienia kodu śledzenia wyłapują jedynie fakt opuszczenia strony lub jej zamknięcia. Jeśli dołoży się do konfiguracji czas, po którym opuszczenie strony nie będzie traktowane jako odrzucenie, to wskaźnik ten powinien się znacznie poprawić. Sporo problemów z interpretacją może też przynieść współczynnik konwersji. Czasami może się zdarzyć taka sytuacja, że po kliknięciu reklamę użytkownicy wracają na wyjściową stronę, a to już nie jest wyłapywane przez skrypty śledzące. Powinno się wtedy używać śledzenia wielokanałowego, co jest już trudniejszym, ale wartym rozważenia rozwiązaniem. Właściciele serwisów powinni też być świadomi tego, w jaki sposób są liczeni nowi i powracający użytkownicy. Jak się okazuje, po wyczyszczeniu ciasteczek czy użyciu innego urządzenia do przeglądania internetu odwiedzający zostaną policzeni jako nowi użytkownicy, a to nie będzie prawdą. Dlatego też przy analizie danych należy ten parametr potraktować z pewną ostrożnością i w żadnym wypadku nie opierać tylko na nim swojej strategii marketingowej.

Powyżej zostały zaprezentowane najczęściej spotykane i mogące sprawić najwięcej problemów błędy związane z instalacją i konfiguracją Google Analytics. Oczywiście nie jest to pełna ich lista, ponieważ rozmaitych problemów można spotkać znacznie więcej. Na początku warto jednak wyeliminować te najbardziej oczywiste, co w dużym stopniu powinno poprawić wiarygodność statystyk. Podstawą są kody śledzące — to od nich zależy, co narzędzia Google dowiedzą się o ruchu na stronie. Nie mniej ważna jest właściwa interpretacja otrzymanych danych.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]