Struktura kategorii w sklepie internetowym odgrywa kluczową rolę pod kątem łatwości użytkowania i zwiększenia wartości konwersji. Skierowanie ruchu organicznego na kategorie i podkategorie pozwoli użytkownikom na zapoznanie się z treścią naszej oferty, co w efekcie może przełożyć się na większą sprzedaż. Właśnie, dlatego stworzenie kategorii w sklepie powinno być przemyślane i poprzedzone dokładnym przeanalizowaniem asortymentu, co w późniejszym procesie pozycjonowania pozwoli na budowanie widoczności organicznej pod słowa kluczowe i long tail.
Zakładając nowy sklep online musisz liczyć się z tym, że konkurencja na rynku jest duża, a po wpisaniu konkretnej frazy twój sklep nie znajdzie się nawet w pierwszej dziesiątce w wyszukiwarce Google. Ogólne frazy uniemożliwiają skuteczne pozycjonowanie, dlatego w pozycjonowaniu nowego sklepu internetowego należy skupić się przede wszystkim na frazach long tail. Do budowania widoczności sklepu wykorzystuje się teksty zoptymalizowane pod kątem SEO, publikowane na kategoriach i podkategoriach.
Najpowszechniejszym błędem jest zbyt ogólne skategoryzowanie najważniejszych grup produktów w sklepach internetowych. Załóżmy, że sprzedajesz kosmetyki, a w Twoim sklepie został zastosowany następujący podział: kosmetyki do twarzy, kosmetyki do ciała, kosmetyki do włosów. Powyższa struktura kategorii jest zbyt ogólna, co może zniechęcić potencjalnego klienta do dokonania zakupów w twoim sklepie – w końcu nikt z nas nie lubi tracić czasu na szukanie czegoś, co możemy znaleźć od ręki na stronie konkurencji. W tym przypadku należy przygotować podkategorie np.: kremy do twarzy/kremy z filtrem/peeling/maseczki itd. Każdy rodzaj produktów powinien mieć własne kategorie, dzięki czemu korzystanie ze sklepu internetowego będzie szybkie i bezproblemowe.
Jeśli chcesz stworzyć dobrą strukturę kategorii zapisuj swoje pomysły, dzięki temu nie będziesz obawiać się, że umknie Ci coś ważnego. Dobrym pomysłem będzie stworzenie tabelki z podziałem na kategorie główne, podkategorie pierwszego i drugiego stopnia itd. Wydaje się pracochłonne? Pamiętaj, że zbyt prosty podział kategorii może ograniczyć stronę pod kątem możliwości generowania ruchu.
Przy tworzeniu kategorii warto opierać się na bazie słów kluczowych. Przydatną i darmową stroną do wyszukiwania fraz najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę jest strona AnswerThePublic.
Wolumen wyszukiwania to orientacyjna liczba wyszukiwań danej frazy w ujęciu miesięcznym (na podstawie Google Ads). Opierając się o wolumen wyszukiwania możemy dobrać najczęściej wyszukiwane słowo kluczowe, które będzie określać kategorię. Jednakże, w przypadku bardzo wysokiej konkurencji warto rozpatrzyć wybór bardziej niszowych fraz.
Warto korzystać z wolumenów, szczególnie gdy asortyment można nazwać na kilka sposobów. Na przykład “laptop” i “notebook”, “planszówki” i “gry planszowe”. Ma to znaczenie pod kątem późniejszego generowanie ruchu organicznego, ponieważ bardzo często nazwa kategorii automatycznie jest wykorzystywana w tytułach, nagłówkach H1, adresach URL, opisach alternatywnych grafik lub jako anchor w linku zewnętrznym. Wszystkie te elementy mają wpływ na pozycję i realne przełożenie na ruch organiczny.
Frazy long tail w przypadku nowego sklepu internetowego odgrywają kluczową rolę. Na ile to możliwe nie powinny być skracane. Często zdarza się, że skrótowe nazewnictwo jest nieprecyzyjne. Przykład: prowadzisz sklep z akcesoriami elektronicznymi i część Twojego asortymentu stanowią etui do telefonów. Dostępnych jest ich kilka rodzajów, w tym m.in. case, futerały czy pokrowce. Pod kątem SEO optymalne nazewnictwo dla tych kategorii to “etui silikonowe” czy “etui z klapką”.
Najczęściej do nazwy kategorii wykorzystuje się liczbę mnogą, jednak nie oznacza to, że nie można posługiwać się liczbą pojedynczą. W niektórych przypadkach liczba pojedyncza może być bardziej skuteczna pod kątem generowania ruchu. Czasami, niektóre frazy wyszukiwane są częściej w liczbie pojedynczej. Po dokonaniu wyboru liczby, w której zostanie sformułowana nazwa kategorii należy być konsekwentnym. Warto zauważyć, że funkcjonuje pewne rozdzielenie mówiące o tym, że frazy w liczbie mnogiej powinny być dopasowane do kategorii, a w pojedynczej do produktu.
Zobacz także:
5 sposobów na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie sprzedaży