Targetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej?

targetowanie w reklamie

Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy będą wyświetlane. Takie działanie pozwala na dotarcie do wąskiej grupy osób, które potencjalnie są zainteresowane naszym produktem i z dużym prawdopodobieństwem wykupią go. W przeciwieństwie do tradycyjnej reklamy targetowanie wielokrotnie zwiększa skuteczność takiej reklamy i przy małych nakładach możemy pozyskać wielu klientów na nasze usługi. Czym zatem jest targetowanie? Co nam daje? Czy warto i jak z niego korzystać? Odpowiedzi, przydatne porady i wskazówki oraz garść informacji poniżej.

Czym jest targetowanie?

Targetowanie reklamy, czyli określenie grupy osób, którym będzie wyświetlana nasza reklama, jest jednym z największych plusów, jakie daje nam reklama internetowa. Wszystkie największe programy takie jak Google Ads czy Facebook Ads dają nam możliwość określenia parametrów odbiorcy i wyboru komu zostanie wyświetlona nasza reklama. Przy skonfigurowaniu owej grupy wybieramy płeć, wiek, dane demograficzne, społeczne czy zainteresowania osób. Na podstawie tych czynników po określeniu wszystkich parametrów serwis otrzymuje jasny obraz osoby, której ma wyświetlić nasze reklamy. Facebook czy Google po aktywowaniu reklamy będzie wyświetlał ją tylko np. kobietom lub tylko osobom, które posiadają telefon z systemem android. Opcja ta nie wymaga dodatkowej opłaty i jest standardowym narzędziem, które otrzymujemy przy uruchamianiu reklamy internetowej. Istnieje bardzo duża liczba opcji, dzięki której możemy określić naszego idealnego odbiorcę a powyższe parametry to tylko podstawowe informacje. Do precyzyjniejszych określeń należą zainteresowania oraz hobby, aktywność i odwiedzanie konkretnych stron przez użytkowników serwisu czy nawet strony, którymi interesuje się regularnie. Na tej podstawie możemy stworzyć bardzo dokładny i szczegółowy opis pożądanego klienta.

Jak należy targetować / określać grupę docelową?

Targetowanie jest bardzo szerokim pojęciem i zawiera wiele parametrów, dzięki którym możemy określić naszego odbiorcę. Choć istnieje wiele wyznaczników, wiele osób korzysta tylko z kilku podstawowych parametrów takich jak wiek czy miejsce zamieszkania. Jeśli nie robią tego, celowo jest to błąd i należy wykorzystać wszystkie możliwości, jakie daje nam marketing internetowy. Przed rozpoczęciem ustawiania samych opcji ważną czynnością jest określenie idealnego klienta na kartce papieru. Możemy wtedy odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: ile mam mieć on lat, jakiej ma być płci czy ma mieszkać w dużych miastach itp. Jeśli reklamujemy szminkę, naturalnym posunięciem będzie wybór tylko kobiet w wieku 18-60 lat, a jeśli deskorolki to młodzieży od 10 do 25 lat z dużych miast.określanie grupy docelowej

Jeśli poznaliśmy już podstawowe parametry targetowania, warto skupić się na tych bardziej szczegółowych. Dzięki nim reklama zostanie wyświetlona konkretnej osobie spełniającej kilka lub wszystkie warunki postawione przez nas. Szczegółowe targetowanie oprócz podstawowych danych geograficznych, personalnych czy społecznych będzie zawierało takie dane jak model telefonu, odwiedzane strony, używany system operacyjny, sympatię do konkretnych stron czy portali internetowych. Jeśli określimy, że poszukujemy osób korzystających z iPhone’a, które mieszkają w dużych miastach i są zainteresowane biżuterią, będziemy mogli sprzedawać im drogie oraz luksusowe obudowy na telefon. Jeśli więc zatem chcemy określić dość precyzyjnie grupę docelową, oprócz podstawowych danych warto wybrać jeszcze kilka parametrów szczegółowych.

Ogólna tendencja jest taka, że im szersza grupa odbiorców, tym lepiej nasz produkt jest popularyzowany i trafi do większej liczby osób. Używając szerokiego targetowania, osiągniemy cele w postaci rozpoznawalności marki czy zwiększenia świadomości marki. Im targetowanie jest bardziej szczegółowe —, tym więcej konkretnych klientów pozyskamy. Określenie zatem wielu kryteriów i maksymalne zawężenie grupy docelowej będzie powodowało osiągnięcie takich celów jak zwiększenie sprzedaży czy pozyskiwanie klientów z konkretnej branży. Taka opcja jest bardzo korzystna, jeśli zajmujemy się konkretnym produktem przeznaczonym dla konkretnych klientów. Jeśli zaś jesteśmy firmą globalną oferującą np. usługi naprawcze, z których korzystać będą osoby niezależnie od wieku, lokalizacji czy statusu społecznego warto korzystać z szerokiego targetowania i nie zawężać grupy.

Porada: Bardzo często zapominanym parametrem, który potrafi zniweczyć cały trud z targetowaniem, jest wybór języka, jakim posługują się odbiorcy. Wiele osób po określeniu kraju np. Polski nie definiuje już języka. Jest to spory błąd. Reklama taka może być zatem wyświetlana również Niemcom czy Czechom, którzy są na wakacjach lub studiują w Polsce. Warto zatem zdefiniować język, jakim posługują się osoby, do których kierowana jest nasza reklama.

Co daje określanie grupy docelowej?

Określenie w mniejszym lub większym stopniu grupy docelowej daje bardzo wiele korzyści. Nawet jeśli nie posiadamy szczegółowych wymagań, warto zawęzić nieco grup odbiorców przy pomocy ogólnych danych, aby reklama nie była wyświetlana wszystkim tak jak np. w telewizji. Tagowanie podnosi znacznie skuteczność pozyskiwania klienta. Możliwość określenia odbiorcy w sposób tak szczegółowy, nie jest możliwe np. na billboardach lub w tradycyjnych mediach. Osoby zainteresowane wstępnie tematem znacznie chętniej będą zgłaszały się do naszej firmy, niż te, które przypadkowo zobaczyły nasz plakat, idąc ulica. Oprócz wyższej skuteczności targetowanie pozwala również na wydajniejsze i efektywniejsze wydawanie budżetu. Pieniądze, które przeznaczymy na reklamę, zostaną spożytkowane na wyświetlenie jej osobom, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszych usług. Określanie grupy docelowej to również szybszy sposób na rozwijanie swojego biznesu oraz testowanie opcji, które grupy społeczne są zainteresowane naszym produktem. Przetestowanie kilku zestawień może dać bardzo zaskakujące rezultaty i odpowiedzi na pytanie, jacy odbiorcy najchętniej korzystają z naszej oferty.

Czy warto z niego korzystać?

Odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej twierdząca. Z targetowania należy korzystać, wybierając marketing internetowy, gdyż przynosi ono bardzo wiele korzyści. Jeśli nie wiemy jak użyć tego narzędzia lub jakie parametry wybrać warto przeczytać specjalistyczne poradniki na ten temat, lub obejrzeć materiały wideo np. na YouTube. Targetowanie to możliwość wyprzedzenia konkurencji, z której należy skorzystać. Nawet jeśli nie posiadamy szczególnej konieczność targetowania, warto przynajmniej wstępnie określić kto może być odbiorcą produktu. Dzięki temu więcej wyświetleń przypadnie grupie, która z większym prawdopodobieństwem kupi nasz produkt. Określenie grupy docelowej jest jedyną i niepowtarzalną możliwością trafienia wprost do klienta, jaką dają nam reklamy internetowe i należy wykorzystać ją do maksimum.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]