Język korzyści i język straty – jak pisać?

Język korzyści i język straty to jedna z najpopularniejszych technik sprzedażowych, z którą często spotykamy się podczas lektury różnorodnych tekstów. Język korzyści powstał jako naturalna odpowiedź na motywacje do zakupów – klienci zwracają uwagę na korzyść z posiadania dobra lub uniknięcie kłopotów spowodowanych jego brakiem.  Język korzyści i straty – który z nich lepiej oddziałuje podczas czytania artykułu sprzedażowego? I jak umiejętnie stosować język korzyści? 

Spis treści:

  1. Język korzyści – krótka charakterystyka
  2. Język korzyści, a grupa docelowa
  3. Jak pisać językiem korzyści?
  4. Język straty – przyciągnij uwagę odbiorcy
  5. Język korzyści i straty – kiedy stosować

 

Język korzyści – krótka charakterystyka 

Język korzyści to sposób narracji, odwołujący się do emocji czytelnika, poprzez który odbiorca zauważa realny profit z zakupy oferowanego produktu lub usługi. Głównym zadaniem języka korzyści jest rozwinięcie wizji produktu przed oczami odbiorcy, w taki sposób, aby zachęcić go do zakupu. Kluczowym elementem języka korzyści jest czynnik decyzyjny, na podstawie którego odbiorca chętnie skorzysta z przedstawionej mu oferty. Umiejętnie posługiwanie się językiem korzyści może skutecznie nakłonić do podjęcia decyzji o zakupie oferowanego produktu.

język korzyści

Język korzyści, a grupa docelowa 

Narracja języka korzyści różni się w zależności od wykorzystywanego medium. Niezwykle istotna jest także grupa docelowa, ponieważ to ona warunkuje sposób operowania językiem korzyści. Inny język korzyści będzie dotyczył produktów oferowanych zapalonym graczom, a inny miłośnikom majsterkowania. 

Zanim przystąpisz do pisania tekstów operujących językiem korzyści, zdefiniuj grupę docelową. Kluczem do sukcesu jest znajomość swoich klientów – ich upodobań, cech oraz potrzeb. Skupienie się na tych aspektach pozwoli Ci opisać produkt w taki sposób, aby odpowiedzieć na oczekiwania odbiorcy i podkreślić zalety oferowanego produktu lub usługi. 

Kolejnym krokiem jest wyodrębnienie wartościowych cech, charakteryzujących to, co sprzedajesz. Połączenie informacji o odbiorcach i cechach produktu lub usługi pozwoli na stworzenie swoistej bazy pod język korzyści. Już na tym etapie można tworzyć hasła lub związki wyrazowe, które mogłyby znaleźć się na stronie internetowej. 

 

Jak pisać językiem korzyści? 

Zaczynając pisać językiem korzyści, należy przede wszystkim przedstawić informacje o produkcie, w taki sposób aby przyciągnąć uwagę odbiorcy. Podkreślenie atutów wynikających z cech towaru, a następnie podpowiedzenie w jaki sposób produkt rozwiąże problemy klienta to jeden z najważniejszych aspektów języka korzyści. Standardową metodą jest użycie następującego schematu:

 

Cecha-Zaleta-Korzyść

 

Powyższy schemat odnosi się do korzyści z zakupu, a nie ogranicza się do przedstawienia samej specyfikacji produktu. Podczas operowania językiem korzyści wykorzystuje się sformułowania i słowa, które mają na celu przekonanie klienta o słuszności argumentów

Jak język korzyści wygląda w praktyce? Spójrz na poniższy przykład, oparty na powyższym schemacie. 

  • Cecha: zegarek został wyposażony w funkcję krokomierza.
  • Cecha + zaleta: zegarek  został wyposażony w funkcję krokomierza, dzięki czemu jest świetnym wyborem dla miłośników sportu. 
  • Cecha + zaleta + korzyść: zegarek został wyposażony w funkcję krokomierza, dzięki czemu jest świetnym wyborem dla miłośników sportu. Zegarek ułatwia monitorowanie codziennej aktywności, ponadto jest niezwykle lekki i wygodny, co sprawia, że stanie się on niezastąpionym towarzyszem na każdy dzień. 

 

Język straty – przyciągnij uwagę odbiorcy 

Język straty to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Działa równie efektywnie, co język korzyści.

Jak posługiwać się językiem straty? 

Tworząc tekst sprzedażowy rozpocznij od przedstawienia negatywnej sytuacji, której można byłoby uniknąć, gdyby tylko posiadało się oferowany produkt. Załóżmy, że twój sklep oferuje sprzedaż lampek biurkowych, wtedy język straty powinien wyglądać następująco: 

Nieodpowiednie oświetlenie miejsca pracy ma negatywny wpływ nie tylko na nasz wzrok, ale prowadzi także do szybkiego zmęczenia. Co więcej, źle dopasowane światło oddziałuje na nasze samopoczucie – powoduje, że nasza produktywność i motywacja spadają. Wybór odpowiedniej lampki biurkowej, która pozwoli uniknąć powyższych niedogodności nie powinien być przypadkowy. 

Kolejnym krokiem jest umieszczenie akapitu powiadamiającego czytelnika, dlaczego to właśnie nasz produkt jest najlepszym wyborem.

Lampka biurkowa powinna nie tylko świetnie pełnić swoje funkcje, ale także być stylowym dodatkiem. Lampki biurkowe firmy X od wielu lat zajmują wiodące miejsce na rynku wśród swojej kategorii. Możliwość regulowania wysokości, zmniejszania  natężenia światła, a także wysoka estetyka produktu powodują, że lampki biurkowe firmy X stają się niezastąpionym akcesorium rozświetlającym miejsce pracy.  

Język korzyści i straty – kiedy stosować?

Należy pamiętać, że język korzyści jest zdecydowanie bardziej uniwersalny (i bezpieczniejszy) niż język straty. Aby umiejętnie posługiwać się językiem straty, trzeba doskonale wiedzieć, kiedy go użyć, a także dobrze rozumieć potrzeby klienta. Źle dobrany język straty może zniechęcić do zakupu, dlatego tak ważne jest to aby wymienione powody w języku straty, były dobrze przemyślane. 

Zdecydowanie łatwiej jest pisać o korzyściach, ponieważ każdy produkt je posiada, niezależnie czy jest to element ubioru, akcesorium, rower czy mebel. Język korzyści może być wykorzystywany w każdej treści znajdującej się w sklepie internetowym. Począwszy od reklam, landing page, opisów kategorii i produktów, po newslettery i bloga. 

Język straty najlepiej wykorzystać, aby podkreślić limit promocji lub limitowana kolekcję, np. “jedyna taka okazja”, “tylko dziś kupisz taniej”. Dobrym miejscem na wykorzystanie języka straty są komunikaty reklamowe dotyczące danej akcji promocyjnej, landing page, przypominający o ofercie, newsletter lub post w social media. 

Język straty świetnie sprawdzi się także w artykułach, informujących czym skutkuje źle dobrany produkt, czego wystrzegać się podczas zakupu konkretnego produktu lub usługi, jakie problemy niesie za sobą brak oferowanego produktu. 

Posługując się językiem strat i korzyści pamiętaj, że kupujący szukają przede wszystkim wysokiej jakości, oszczędności czasu oraz pieniędzy. Jednocześnie każdy klient ma różne potrzeby do zaspokojenia, na które mają wpływ doświadczenie, etap życia czy subiektywne cele. Aby stworzyć treść, która trafi do potencjalnego nabywcy warto stworzyć profil idealnego klienta, czyli buyer persona.  

Zobacz:

Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu?

5 sposobów na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie sprzedaży

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Pozycjonowanie w 2020 roku. Na co zwracać uwagę?Pozycjonowanie w 2020 roku. Na co zwracać uwagę? Każdy nowy rok to nowe wyzwania dla specjalistów w wielu branżach. Dotyczy to w szczególności szeroko pojętego SEO i pozycjonowania, w których wszystko tak naprawdę jest dostosowywane do […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany. Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne?Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne? Planując utworzenie czy przebudowę strony internetowej trzeba pamiętać o wielu istotnych rzeczach. Jedną z najważniejszych jest zapewnienie poprawnego wyświetlania na urządzeniach […]
  • Narzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwaniaNarzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwania Każdy właściciel internetowego serwisu zapewne chce, żeby był on odwiedzany przez jak największą liczbę osób. Będzie to miało przełożenie na liczne korzyści, w tym chociażby zyski ze […]
  • Struktura kategorii, a generowanie ruchu na stronieStruktura kategorii, a generowanie ruchu na stronie Struktura kategorii w sklepie internetowym odgrywa kluczową rolę pod kątem łatwości użytkowania i zwiększenia wartości konwersji. Skierowanie ruchu organicznego na kategorie i podkategorie […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać?Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać? Marketing szeptany to jedna z metod marketingowych, która z chęcią jest wykorzystywana przez osoby z branży SEO. Niestety, duża część pozycjonerów nie rozumie tego pojęcia, przez co […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu?Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu? Persona w content marketingu Jedną z podstaw content marketingu jest określenie persony marketingowej. Decydując się na wprowadzenie content marketingu w swojej firmie, przede […]
  • Co to jest marketing internetowy i na czym polega?Co to jest marketing internetowy i na czym polega? Marketing internetowy, zwany także e-marketingiem lub marketingiem online, to nazwa określająca szereg działań wspierających promocję oraz sprzedaż online. Efektywny e-marketing opiera się […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Pozycjonowanie vs Google Ads (AdWords)Pozycjonowanie vs Google Ads (AdWords) O tym, jak ważna jest odpowiednia promocja w internecie, wie każdy, kto posiada swoją stronę internetową. Dopracowana grafika, wysoka funkcjonalność czy szeroki wybór produktów nie […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • 5 sposobów na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie sprzedaży5 sposobów na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie sprzedaży Pozycjonowanie sklepu internetowego w dobie przytłaczającej konkurencji to standard.  O ile nie oferujemy niszowego asortymentu możemy być pewni, że konkurencja na rynku jest wysoka i z […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • seo trendy 2021, pozycjonowanie w 2021 roku na co zwracać uwagęSEO trendy na 2021 rok. Jak będzie wyglądać pozycjonowanie? Rok 2020 był zaskakujący pod wieloma względami, a zawirowania dotyczyły każdej dziedziny naszego życia. Pandemia miała także znaczący wpływ na branżę marketingu, w tym SEO. Próba […]
  • Analiza konkurencji – dlaczego warto?Analiza konkurencji – dlaczego warto? Każdy posiadacz własnej strony internetowej doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak dużego nakładu czasu i pracy wymaga jej prowadzenie. Poświęcając czas i wkładając serce w rozwój strony […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Analiza danych w Google AnalyticsDwa narzędzia Google, które pozwolą nam na sprawdzić ruch na stronie internetowej Google Analytics Google Analytics jest nowoczesnym i darmowym narzędziem internetowym (do 5 mln wejść miesięcznie) udostępnianym przez Google, które służy do analityki internetowej. […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Ile kosztuje content marketing?Ile kosztuje content marketing? Pojęcie Content Marketingu na dobre zagościło wśród specjalistów zajmujących się promocją w internecie. Warto zatem wiedzieć, czym ów Content Marketing jest, a także czym nie […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Fraza kluczowa i jej rola w pozycjonowaniu stron internetowychFraza kluczowa i jej rola w pozycjonowaniu stron internetowych Każdy właściciel strony internetowej chce, aby była ona widoczna i łatwa do znalezienia przez odbiorców zainteresowanych określoną tematyką i usługami. Jednakże samo posiadanie […]
  • Pozycjonowanie organiczne – czym jest? Zalety i wady.Pozycjonowanie organiczne – czym jest? Zalety i wady. Pozycjonowanie organiczne strony internetowej w wyszukiwarce Google jest złożonym procesem, polegającym m.in. na rozszerzeniu profilu linków przychodzących, optymalizacji witryny czy […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Czynniki rankingowe Google 2020Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Audyt strony internetowej – wszystko, co musisz wiedziećAudyt strony internetowej – wszystko, co musisz wiedzieć Co to jest audyt strony internetowej?   Audyt strony internetowej to jej niezależna ocena wykonana przez firmę zewnętrzną. Audyt umożliwia wykazanie mocnych i słabych aspektów […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • 8 sposobów na darmową reklamę w Internecie8 sposobów na darmową reklamę w Internecie Współcześnie marketing internetowy odgrywa wiodącą rolę w promocji marki, spychając z podium marketing tradycyjny (billboardy, plakaty, ulotki itp.). Różnorodność firm działających na […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]