Mobile SEO - na czym polega i dlaczego jest ważne | Sprawne SEO

Mobile SEO – na czym polega i dlaczego jest ważne

Pozycjonowanie i optymalizacja strony pod urządzenia mobilne to ważny aspekt SEO. W dobie, gdy większość użytkowników wyszukuje i trafia na strony internetowe przy pomocy telefonu brak działań SEO mobile może skutkować stratą użytkowników i potencjalnych klientów. Mobilna wersja witryny powinna działać bez zarzutów i być przyjazna smartfonom i tabletom. Dowiedz się, na czym polega pozycjonowanie mobilne i optymalizacja mobile SEO.

 

Mobile SEO – co to?

Mobile SEO, czyli pozycjonowanie mobilne to proces optymalizacji strony internetowej pod użytkowników smartfonów i tabletów. Głównym celem tego rodzaju pozycjonowania jest zapewnienie użytkownikom wygodnego i intuicyjnego korzystania ze strony internetowej na urządzeniach mobilnych oraz zapewnienie wysokiej widoczności w Google w wyszukiwaniach pochodzących z urządzeń mobilnych. 

 

Pozycjonowanie mobilne jako ważny filar SEO

Pozycjonowanie mobilne jest ważnym filarem działań SEO, co potwierdzają statystyki – obecnie, aż 58% zapytań w Google pochodzi z urządzeń mobilnych. Oznacza to, że zdecydowana większość użytkowników trafi na stronę internetową właśnie z poziomu smartfona bądź tableta. Tendencja ta z roku na rok rośnie, co wpływa na zmiany w algorytmie oceniającym strony. Witryny dostosowane do urządzeń mobilnych uzyskują wyższe pozycje w wyszukiwarce, w przeciwieństwie do stron, które nie dbają o dostosowanie strony do smartfonów. W marcu 2021 roku Google podjęło decyzję o usunięciu z indeksu Google wszystkich stron przeznaczonych wyłącznie na urządzenia desktopowe. W praktyce oznacza to, że roboty Google od tamtej pory indeksują tylko mobilną zawartość strony. Aby znaleźć się w organicznych wynikach wyszukiwania strona musi mieć wersję mobilną lub responsywną. 

 

Mobile SEO

Istnieją trzy możliwości stworzenia strony, która będzie działać na każdym urządzeniu:

  • stworzenie strony responsywnej,
  • wdrożenie odrębnej strony mobilnej,
  • wykorzystanie dynamicznej treści. 

mobile seo, pozycjonowanie mobilne

Strona responsywna

Stworzenie strony responsywnej to jeden z najlepszych sposobów przystosowania strony do urządzeń mobilnych. Strona responsywna nie wymaga zmian w kodzie HTML ani a w adresie URL, a ponadto automatycznie dopasowuje swój wygląd do wielkości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Zaletą strony responsywnej jest zgromadzenie wszystkich treści pod jednym adresem URL, co ogranicza ich duplikację. Ponadto, projekt tego typu zapewnia dobry User Experience, dzięki zachowaniu dobrej jakości wszystkich elementów graficznych, a także szybkie i automatyczne dostosowanie do urządzenia. 

 

Wdrożenie odrębnej strony mobilnej 

W przypadku tego rozwiązania mamy do czynienia z odrębną witryną mobilną oraz wersją przeznaczoną na komputer. Algorytm wyświetla określoną wersję strony w zależności od urządzenia na którym strona jest wyświetlana przez użytkownika. Wadą tego rozwiązania jest duplikacja treści i problemy z pozycjonowaniem mobilnej wersji strony. Zaletami strony mobilnej są: czytelność, łatwe poruszanie się po stronie i szybkie ładowanie się strony. 

 

Wykorzystanie dynamicznej treści 

Strona może zostać przystosowana do urządzeń mobilnych także za pomocą udostępniania dynamicznej treści. Zawartość znajduje się pod jednym adresem URL, jednak w zależności od urządzenia użytkownika wyświetlany jest inny kod HTLM/CSS. Wykorzystanie dynamicznej treści jest lepszym rozwiązaniem niż stworzenie odrębnej wersji mobilnej, nie jest jednak pozbawione wad. 

 

Mobile SEO – które rozwiązanie jest najlepsze?

Jak możemy zauważyć każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady, jednak to strona responsywna uważana jest za bardziej uniwersalną. Jej przewagą jest fakt, iż nie musimy tworzyć dodatkowych przekierowań, ponieważ posługujemy się jednym systemem do zarządzania treścią. Ostateczna decyzja uzależniona jest jednak od indywidualnych preferencji klienta, budżetu, celu i od odbiorcy, dla którego kreowana jest strona. 

 

Optymalizacja mobilna SEO – jakie działania?

Po wyborze odpowiedniej wersji strony na urządzenia mobilne należy zadbać o jej prawidłową optymalizację. Do mobile SEO zalicza się:

  • Skrócenie czasu ładowania strony – im szybciej strona się ładuje, tym do większej ilości odbiorców trafimy. Skrócenie czasu ładowania strony można osiągnąć poprzez ograniczenie ilości reklam czy zbyt przeciążonych grafik. 
  • Wybranie odpowiedniego oprogramowania – już podczas projektowania strony internetowej musimy pamiętać o wyborze odpowiedniego oprogramowania. Oprogramowanie nie powinno blokować obrazów, CSS i Javascript, co umożliwi szybką analizę witryny robotom Google.
  • Prosty i estetyczny szablon – układ strony powinien być przejrzysty i intuicyjny, użytkownicy bez problemu powinni poruszać się po witrynie. Strona powinna także być estetyczna. 
  • Content – sama treść na stronie musi być czytelna i uporządkowana, należy zwrócić uwagę na odpowiednie nagłówki, rozmiar czcionki, odpowiednie rozmieszczenie fraz kluczowych i call to action. 
  • Właściwe rozmieszczenie odnośników – wejście w linki powinno być łatwe i szybkie, należy zwrócić uwagę na ich rozmieszczenie oraz dystans między sobą. Użytkownik w łatwy sposób powinien przemieszczać się po stronie za pomocą odnośników. 
  • Odpowiednie metaopisy – metaopisy stron wyświetlane są w mobilnych wyszukiwaniach, dlatego tak ważna jest ich treść i odpowiednia długość.
  • Pozycjonowanie lokalne – w wyszukiwaniach mobilnych użytkownicy bardzo często uwzględniają lokalizację, dlatego nie możemy zapominać o aspektach pozycjonowania lokalnego. 
  • Stworzenie mobilnej mapy strony – to bardzo pomocne rozwiązanie, które pozwala śledzić skuteczność indeksacji określonych sekcji witryny oraz umożliwia odnalezienie wcześniej nie zauważonych problemów. 

Pozycjonowanie mobilne – przydatne narzędzia 

Przy pozycjonowaniu mobilnym świetnie sprawi się Google Search Console. To proste narzędzie online, które przeprowadza test optymalizacji mobilnej, wystarczy, że wpiszemy pełny adres interesującej nas witryny na https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl

Po przeprowadzeniu testu Google Search Console przedstawia wyniki ze zrzutem ekranu pokazującym, w jaki sposób Google widzi stronę na urządzeniu mobilnym. Platforma oferuje również inne narzędzia, które umożliwiają m.in. analizowanie ruchu na stronie czy uzyskanie informacji na temat wadliwych linków. 

Mobile SEO jest niezwykle ważnym aspektem wpływającym na widoczność strony w sieci, gdyż z roku na rok coraz częściej wykorzystujemy urządzenia mobilne do przeglądania stron internetowych. Wersja mobilna strony powinna być więc tak samo ważna, co wersja desktopowa.

 

Zobacz także:

8 sposobów na darmową reklamę w Internecie

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Pozycjonowanie vs Google Ads (AdWords)Pozycjonowanie vs Google Ads (AdWords) O tym, jak ważna jest odpowiednia promocja w internecie, wie każdy, kto posiada swoją stronę internetową. Dopracowana grafika, wysoka funkcjonalność czy szeroki wybór produktów nie […]
  • Język korzyści i język straty – jak pisać?Język korzyści i język straty – jak pisać? Język korzyści i język straty to jedna z najpopularniejszych technik sprzedażowych, z którą często spotykamy się podczas lektury różnorodnych tekstów. Język korzyści powstał jako naturalna […]
  • seo trendy 2021, pozycjonowanie w 2021 roku na co zwracać uwagęSEO trendy na 2021 rok. Jak będzie wyglądać pozycjonowanie? Rok 2020 był zaskakujący pod wieloma względami, a zawirowania dotyczyły każdej dziedziny naszego życia. Pandemia miała także znaczący wpływ na branżę marketingu, w tym SEO. Próba […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany. Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Co to jest marketing internetowy i na czym polega?Co to jest marketing internetowy i na czym polega? Marketing internetowy, zwany także e-marketingiem lub marketingiem online, to nazwa określająca szereg działań wspierających promocję oraz sprzedaż online. Efektywny e-marketing opiera się […]
  • Narzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwaniaNarzędzia do monitorowania pozycji stron w wynikach wyszukiwania Każdy właściciel internetowego serwisu zapewne chce, żeby był on odwiedzany przez jak największą liczbę osób. Będzie to miało przełożenie na liczne korzyści, w tym chociażby zyski ze […]
  • Pozycjonowanie w 2020 roku. Na co zwracać uwagę?Pozycjonowanie w 2020 roku. Na co zwracać uwagę? Każdy nowy rok to nowe wyzwania dla specjalistów w wielu branżach. Dotyczy to w szczególności szeroko pojętego SEO i pozycjonowania, w których wszystko tak naprawdę jest dostosowywane do […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu?Persona marketingowa, kim jest i jakie ma znaczenie w content marketingu? Persona w content marketingu Jedną z podstaw content marketingu jest określenie persony marketingowej. Decydując się na wprowadzenie content marketingu w swojej firmie, przede […]
  • Analiza konkurencji – dlaczego warto?Analiza konkurencji – dlaczego warto? Każdy posiadacz własnej strony internetowej doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak dużego nakładu czasu i pracy wymaga jej prowadzenie. Poświęcając czas i wkładając serce w rozwój strony […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne?Jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne? Planując utworzenie czy przebudowę strony internetowej trzeba pamiętać o wielu istotnych rzeczach. Jedną z najważniejszych jest zapewnienie poprawnego wyświetlania na urządzeniach […]
  • Ile kosztuje content marketing?Ile kosztuje content marketing? Pojęcie Content Marketingu na dobre zagościło wśród specjalistów zajmujących się promocją w internecie. Warto zatem wiedzieć, czym ów Content Marketing jest, a także czym nie […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Analiza danych w Google AnalyticsDwa narzędzia Google, które pozwolą nam na sprawdzić ruch na stronie internetowej Google Analytics Google Analytics jest nowoczesnym i darmowym narzędziem internetowym (do 5 mln wejść miesięcznie) udostępnianym przez Google, które służy do analityki internetowej. […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Zapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.pl Prowadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, by […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...   Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Fraza kluczowa i jej rola w pozycjonowaniu stron internetowychFraza kluczowa i jej rola w pozycjonowaniu stron internetowych Każdy właściciel strony internetowej chce, aby była ona widoczna i łatwa do znalezienia przez odbiorców zainteresowanych określoną tematyką i usługami. Jednakże samo posiadanie […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Czynniki rankingowe Google 2020Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • 5 sposobów na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie sprzedaży5 sposobów na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie sprzedaży Pozycjonowanie sklepu internetowego w dobie przytłaczającej konkurencji to standard.  O ile nie oferujemy niszowego asortymentu możemy być pewni, że konkurencja na rynku jest wysoka i z […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Struktura kategorii, a generowanie ruchu na stronieStruktura kategorii, a generowanie ruchu na stronie Struktura kategorii w sklepie internetowym odgrywa kluczową rolę pod kątem łatwości użytkowania i zwiększenia wartości konwersji. Skierowanie ruchu organicznego na kategorie i podkategorie […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • 8 sposobów na darmową reklamę w Internecie8 sposobów na darmową reklamę w Internecie Współcześnie marketing internetowy odgrywa wiodącą rolę w promocji marki, spychając z podium marketing tradycyjny (billboardy, plakaty, ulotki itp.). Różnorodność firm działających na […]
  • Czy można przerwać pozycjonowanie strony? Poznaj 5 powodów dla których pozycjonowanie to proces ciągły.Czy można przerwać pozycjonowanie strony? Poznaj 5 powodów dla których pozycjonowanie to proces ciągły. Czasy kiedy obecność w sieci wymagała jedynie utworzenia strony internetowej bezpowrotnie minęły. Posiadanie własnej witryny nie gwarantuje sukcesu, mierzonego liczbą organicznych wejść na […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać […]
  • Pozycjonowanie organiczne – czym jest? Zalety i wady.Pozycjonowanie organiczne – czym jest? Zalety i wady. Pozycjonowanie organiczne strony internetowej w wyszukiwarce Google jest złożonym procesem, polegającym m.in. na rozszerzeniu profilu linków przychodzących, optymalizacji witryny czy […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać?Czym jest marketing szeptany i jak go wykorzystać? Marketing szeptany to jedna z metod marketingowych, która z chęcią jest wykorzystywana przez osoby z branży SEO. Niestety, duża część pozycjonerów nie rozumie tego pojęcia, przez co […]
  • Strona internetowa firmy. 7 powodów dlaczego warto zadbać o miejsce w sieciStrona internetowa firmy. 7 powodów dlaczego warto zadbać o miejsce w sieci Dlaczego warto założyć stronę internetową i dbać o jej rozwój? Poznaj 7 powodów, które przekonają Cię, że nie należy lekceważyć świata online.  Prowadzenie własnej strony internetowej […]
  • Audyt strony internetowej – wszystko, co musisz wiedziećAudyt strony internetowej – wszystko, co musisz wiedzieć Co to jest audyt strony internetowej?   Audyt strony internetowej to jej niezależna ocena wykonana przez firmę zewnętrzną. Audyt umożliwia wykazanie mocnych i słabych aspektów […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]