Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do kompleksowego podejścia do SEO. Mieliśmy także do czynienia ze sporą dynamiką zmian, jeśli chodzi o HTTPS (SSL), bowiem Google zmierza do tego, by każda strona w sieci używała komunikacji szyfrowanej. Na czym powinniśmy się skupić w 2018 roku, by osiągnąć same TOP3?
Wspomniana na początku dynamika zmian w przypadku HTTPS zostanie utrzymana. Jak wiemy obecnie, już od tego miesiąca, część wystawionych certyfikatów SSL przestanie być uznawanych za zaufane, a co za tym idzie, wszystkie strony, które nie używają HTTPS, od lipca 2018 zostaną oznaczone w pasku adresu jako “not secure”. Może to przede wszystkim wpłynąć na wysokość konwersji, dlatego nie warto odwlekać wdrożenia HTTPS na ostatnią chwilę.
Nowy algorytm dotyczący mobilnych wyników wyszukiwania znacząco wpłynie na branżę SEO. Dotychczas do budowy mobilnego rankingu Google używało desktopowej wersji strony. Obecnie przy ustalaniu rankingu w pierwszej kolejności zostanie uwzględniona treść oraz struktura wersji mobilnej. W praktyce oznacza to, że część stron lub sklepów internetowych, które posiadają elementy ukrywające treści na urządzeniach mobilnych (np. opisy produktów), może mieć obniżoną pozycję w mobilnych wynikach wyszukiwania.
Często, jeśli chodzi o optymalizację pod SEO, klienci oczekują natychmiastowych wyników, przez co chcą iść na skróty, stawiając na ilość, nie jakość. Optymalizacja pod użytkownika staje się zaniedbana na korzyć wymagań algorytmu. Tymczasem, parametr ten coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, a w roku 2018 ma liczyć się jeszcze bardziej. Kluczowa jest kompleksowa współpraca z klientem, która uwzględnia zarówno działania on-site, jak i off-site.
W 2018 roku mniejsze efekty będzie przynosiło linkowanie stron, które są słabo przygotowane technicznie. Rozwiązaniem jest synergia działań optymalizacji i budowania popularności, która przynosi bardziej ekonomiczne, oczekiwane efekty.
Czas ładowania strony jest jednym z kluczowych elementów dla użytkownika. Według zapowiedzi Google, szybkość strony mobilnej zostanie jednym z czynników rankingowych w mobilnych wynikach wyszukiwania. Aktualizacja algorytmu “Speed Update” została zaplanowana na lipiec 2018.
Istotnym trendem jest także coraz częstsze używanie wyszukiwania głosowego. Według badań przeprowadzonych przez comScore, do 2020 roku wyszukiwania głosowe będą stanowić 50% wszystkich wyszukiwań, dlatego warto uwzględnić je w swojej strategii SEO. Wyszukiwania głosowe mają przeważnie formę konwersacyjną i wykorzystują naturalny język. Są także dłuższe niż tradycyjnie wpisywanych zapytań. Warto zadbać o to, by w treściach na stronie dostarczyć odpowiedzi na pytania typu – gdzie, kiedy, ile, dlaczego itp.
Według prognoz, rok 2018 przyniesie sporo zmian w branży SEO, dlatego warto uwzględnić w swojej strategii poniższe kwestie: