Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak jej uniknąć?

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. Ma ona kluczowe znaczenie dla pozycjonowania, bowiem nawet pomimo wielu działań mających za zadanie poprawę widoczności serwisu w wyszukiwarce, rezultaty mogą być niesatysfakcjonujące. Czy da się z nią walczyć?

Kiedy następuje kanibalizacja słów kluczowych?

 

Z kanibalizacją słów kluczowych mamy do czynienia wtedy, gdy kilka stron w obrębie witryny pozycjonowanych jest na te same frazy kluczowe. Na początku wyszukiwarka Google pokazywała wyniki “podklejone”, gdy kilka stron serwisu było podobnie dopasowanych do wyszukiwanej przez użytkownika frazy. Wówczas zjawisko kanibalizacji słów kluczowych mogło być korzystne. Z czasem podklejone wyniki zniknęły, a w wynikach wyszukiwania pojawia się jedna strona z grupy podstron pozycjonowanych na te same frazy. Kanibalizacja słów kluczowych ma związek z niestabilną pozycją strony w SERPach i może wpłynąć na jej spadek. Winne kanibalizacji słów kluczowych są także podobne/zduplikowane treści na kilku podstronach serwisu, poruszanie jednego tematu na wielu podstronach, błędne linkowanie wewnętrzne (linki o tych samych anchorach przenoszące do różnych stron).

 

 

Kanibalizacja słów kluczowych

 

Kto jest najbardziej narażony na kanibalizację słów kluczowych?

Na zjawisko kanibalizacji najczęściej narażone są serwisy sklepów internetowych, a także serwisy o wąskiej tematyce. W tych przypadkach trudno jest znaleźć odmienne frazy kluczowe do pozycjonowania każdej z podstron. Oprócz liczby i jakości linków zewnętrznych, brane są pod uwagę inne elementy, dlatego warto mieć na uwadze odpowiednie dopasowanie treści do frazy wyszukiwania.

 

Jak sobie radzić z kanibalizacją słów kluczowych?

Zawsze lepszym wyborem jest unikanie sytuacji, w której kilka podstron zoptymalizowanych jest pod kątem tej samej frazy, ponieważ przywrócenie poprzedniego stanu może okazać się niełatwym zadaniem. Nie jest jednak niemożliwe. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że Google często wybiera stronę, która jest słabiej podlinkowana, więc dodanie kolejnych linków dla tej, którą sami wybierzemy, może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Kolejnym utrudnieniem jest to, że świeższe podstrony mają często większą siłę przebicia niż stare wpisy, a Google wybiera podstronę lepiej zoptymalizowaną pod daną frazę, pomijając przy tym linki. Skutecznym rozwiązaniem jest wykluczanie najważniejszych słów kluczowych lub mocne ograniczenie ich użycia na kolejnych podstronach oraz zadbanie o jak najlepsze zoptymalizowanie podstrony, na której najbardziej nam zależy. Specjaliści SEO wiedzą, że nie zawsze wybór automatu jest dobry i lepiej samodzielnie decydować o SERPach. To dlatego warto próbować wzmocnić ważniejszą podstronę, np. linkami wewnętrznymi z zduplikowanych wpisów, by pokazać Google, który wpis jest najważniejszy. Jeśli doprowadzimy na swojej stronie do kanibalizacji słów kluczowych, warto skontaktować się ze specjalistą, który dobierze odpowiednią strategię działania. Niekiedy rozwiązywanie problemu na własną rękę może przynieść znacznie więcej szkód niż korzyści, a cały wysiłek włożony w pozycjonowanie serwisu pójdzie na marne.

 

Czy kanibalizacja słów kluczowych zawsze jest negatywnym zjawiskiem?

Okazuje się, że nie. Mimo, że czas podklejonych linków przeminął, można sprawić, że kanibalizacja słów kluczowych przyniesie pozytywne rezultaty. Jeśli w serwisie znajduje się wiele stron o podobnej tematyce, wybieramy jedną, która będzie generatorem ruchu w witrynie. Wystarczy umieścić na niej linki prowadzące do innych, podobnych podstron. Na tych zbliżonych stronach umieszczamy linki prowadzące do strony będącej generatorem ruchu, dzięki czemu jest ona pozycjonowana. To dobre rozwiązanie, np. dla sklepów internetowych.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO

 

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię? Skuteczny marketing szeptany.   Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]