Marketing szeptany – jak przeprowadzić skuteczną kampanię?

Skuteczny marketing szeptany.  

Co to jest marketing szeptany? Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo chętnie korzystają z najróżniejszych testów czy opinii innych użytkowników, którzy mieli okazję używać danego produktu. I często nawet nie mają oni świadomości tego, że za tymi opiniami może stać dająca ogromne możliwości odmiana marketingu internetowego, a mianowicie marketing szeptany. Z marketingiem szeptanym jest tak, że wielu o nim słyszało, ale niewielu tak naprawdę wie, na czym on polega. Bardzo często kojarzy się on na przykład ze spamem, ma to związek, chociażby z nieuczciwymi firmami, które pod usługami marketingu rekomendacji oferują właśnie akcje spamerskie np. bezmyślne wpisy na forach internetowych w szczególności w działach offtop. Przez to też jego spostrzeganie jest niestety często negatywne, tymczasem dobrze przeprowadzone kampanie nie tylko są bardzo skuteczne, ale też i zgodne z prawem i etyką biznesową. Dlatego też warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tej metody, a przede wszystkim rozwiać wszelkie mity z nią związane.

 

Marketing szeptany (buzz marketing)  — co to jest?

Zacznijmy od definicji:

Marketing szeptany (ang. whisper marketing, word of mouth marketing) – to działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego, wyglądającego na „spontaniczny” przekazu ustnego.

Buzz marketing (marketing szeptany)

Mimo że marketing szeptany inaczej też buzz marketing (ang. buzz – szum, brzęczenie pszczół)  jest od dawna znany świecie promocji, to jego siła zaczęła być mocno widoczna w erze cyfrowej. To właśnie internet dał nowe możliwości i umożliwił znacznie skuteczniejsze i sprawniejsze działania. Główną ideą tej formy marketingu jest przekazywanie potencjalnym klientom informacji o produktach czy usługach, z pozytywnym wydźwiękiem. To przekazywanie nie jest nachalne i bezpośrednie, ale polega właśnie na „podszepytywaniu”, tak żeby odbiorcy nie zorientowali się, że wbrew pozorom czytają reklamę. Osoby zajmujące się taką promocją rozpoczynają dyskusje na różnego rodzaju forach czy w komentarzach pod blogami, inicjując ciekawe tematy i dając innym powody do porozmawiania. Takie dyskusje z reguły później toczą się same, bez konieczności ich pilnowania, a jeśli zbaczają w nieodpowiednim kierunku lub wygasają, to marketingowcy zaczynają z powrotem działać. W tej metodzie ważna jest dyskrecja i anonimowość, tak żeby nie można się było zorientować, że za takimi dyskusjami stoi agencja promocyjna. Niejednokrotnie na potrzeby kampanii budowane są specjalne konta i profile użytkowników, mające zapewnić odpowiednią wiarygodność.

 

Popularne formy marketingu szeptanego.

Pojęcie marketingu szeptanego jest dość obszerne i obejmuje różne jego formy. Najbardziej popularna jest klasyczna odmiana (czyli wpisy, dyskusje na forach internetowych), ale nie są to jedyne możliwości, jakie można stosować w kampaniach. Warto poznać także inne wersje buzz marketingu, najpopularniejsze z nich są przedstawione poniżej.

– Marketing wirusowy

We współczesnym świecie obraz odgrywa ogromną rolę, i to właśnie wykorzystuje marketing wirusowy. Polega on na rozprzestrzenianiu oryginalnych grafik, memów czy śmiesznych obrazków, które potrafią zdobywać ogromną popularność. Mogą być one skojarzone z daną marką — jeśli będzie to zrobione dyskretnie i z wyczuciem, to nikt nawet się nie zorientuje, że ma do czynienia z reklamą.

– Brand blogging

Wykorzystuje do prowadzenia działalności promocyjnej blogi, tak popularne obecnie wśród użytkowników internetu. Ich właściciele dostają od firm produkty do przetestowania, a swoje spostrzeżenia opisują później w artykułach. Dla internautów takie opinie są znacznie bardziej wiarygodne, gdyż ufają oni autorom, a jednocześnie stanowią dyskretną, ale niezwykle skuteczną promocję.

– Community marketing

Marketing Społecznościowy (community marketing, social media marketing) opiera się na współpracy ze społecznościami internetowymi, przy wykorzystaniu facebooka fanclubów, for, blogów czy grup tematycznych. Opinie członków takich społeczności często trafiają do szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu można dotrzeć z pozytywnym przekazem o marce czy produkcie do potencjalnych klientów.

 

Co może dać marketing szeptany?

Gdzie można realizować kampanie marketingu szeptanego?Dobrze przeprowadzona kampania marketingu szeptanego może przynieść wiele korzyści, ale jeśli ktoś nie będzie się trzymał zasad, to może sobie znacznie zaszkodzić. Przede wszystkim buzz marketing umożliwia stosunkowo szybkie i tanie dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, co najważniejsze zainteresowanych daną tematyką. Koszty takich działań, w stosunku do zasięgu kampanii oraz grupy docelowej są naprawdę niewielkie, a dodatkowo efekty długi czas utrzymują się w sieci. Kolejną ważną kwestią, może niemającą bezpośredniego przełożenia na liczbę kupujących, ale znacząco wpływającą na decyzje zakupowe, jest budowa świadomość i marki. Tu dochodzi do głosu psychologia — klienci znacznie częściej kupują dane towary, jeśli wcześniej przeczytali o nim pozytywne recenzje i opinie. A że świadomość konsumentów cały czas rośnie i coraz częściej dokonują oni świadomych, dobrze przemyślanych wyborów, to wizerunek i spostrzeganie firmy ma bardzo duże znaczenie. Dzięki marketingowi szeptanemu można też zbierać od konsumentów informacje na temat oferty — umożliwi to poprawienie swoich niedociągnięć, a także wyszukiwać nisze, które da się w ciekawy sposób zagospodarować.

 

Gdzie można realizować kampanie marketingu szeptanego?

Kampanie marketingu szeptanego mogą być przeprowadzane w różnych miejscach w internecie, zależnie od potrzeb można zdecydować się na jeden ich rodzaj lub więcej, możliwości w tym zakresie są naprawdę duże.

Najczęstsze formy marketingu szeptanego:

– Media społecznościowe.

Youtube, Facebook czy Instagram — te serwisy społecznościowe nie tylko służą rozrywce i kontaktom towarzyskim, ale też stanowią świetne miejsce do reklamy. Użytkownicy coraz częściej bowiem dzielą się z innymi swoimi opiniami i spostrzeżeniami na temat usług i produktów, a to stanowi świetną bazę do dyskretnie przeprowadzonych działań marketingu szeptanego.

– Blogi i vlogi.

Blogi i vlogi także cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników internetu, a ich autorzy stają się mocno rozpoznawalni. Dlatego też stanowią doskonałe miejsce do prowadzenia kampanii buzz marketingu, między innymi ze względu na dużą ilość toczących się pod wpisami dyskusji. Przekazanie blogerowi produkty do testów ma się gwarancję dostępu do szerokiej liczby odbiorców, a jeśli dodatkowo te testy wypadną pozytywnie, to z pewnością przełoży się to na wskaźniki sprzedaży.

– Tematyczne fora internetowe. 

Fora dla wielu osób stanowią miejsce pozyskiwania informacji na najróżniejsze tematy, a także źródło opinii o produktach i usługach. Często można tam spotkać ekspertów w danej dziedzinie, a dyskusje potrafią się ciągnąć miesiącami. Dlatego też takie miejsca świetnie nadają się na prowadzenie działań marketingu szeptanego, dyskretne wzmianki w toczących się wątkach lub inicjowanie nowych to podstawa, która powinna znajdować się w każdej kampanii.

Marketing szeptany — jak skutecznie przeprowadzić kampanię 

Marketing szeptany — jak skutecznie przeprowadzić kampanię? 

Wiemy już, że marketing szeptany może stanowić bardzo skuteczną i niedrogą formę promocji, należy jeszcze zastanowić, w jaki sposób go prawidłowo przeprowadzić. Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić jedną rzecz, a mianowicie taką, że wszystkie działania mają być prowadzone w taki sposób, żeby nie można się było zorientować, że są reklamą. Absolutnie należy unikać spamowania i nachalności, gdyż szybko zostanie to wyłapane i zamiast korzyści przyniesie straty wizerunkowe. Sama treść wypowiedzi nie może przekłamywać, wprowadzać innych w błąd czy oczerniać konkurencji — etyka biznesowa jest w tym przypadku naprawdę ważna. Trzeba też pamiętać o tym, że administratorzy serwisów mają dużą wprawę w wyłapywaniu nieudolnych „specjalistów” od marketingu szeptanego. Jeśli na jakiś forach zaczną się pojawiać wątki „polecające” usługi czy produkty danej firmy, to bardzo szybko zostaną one pousuwane.

Dlatego też warto pamiętać o następujących zasadach:

  • Konta do prowadzenia działań marketingu szeptanego muszą mieć odpowiednią historię wcześniejszych dyskusji. Im więcej będzie się pracować nad swoim profilem, tym mniejsze będą szanse na to, że zostanie on uznany za spamerski.

  • Umieszczane wpisy powinny swoją tematyką nawiązywać do tematyki forum i działu, w którym mają być publikowane. Lepiej jest także, szczególnie na początku, kontynuować dyskusje w starych wątkach, niż zakładać swoje nowe.

  • Ostrożnie z linkami, nie powinno się przesadzać z ich ilością. Jeśli już ktoś chce umieścić odnośnik, to najlepiej do konkretnej podstrony, z neutralnym, naturalnym anchorem np. adres url strony internetowej (https://www.twojastrona.pl/)

  • Działania buzz marketingu wymagają, wbrew temu, co może się wydawać, sporego doświadczenia, systematyczności i cierpliwości. Dlatego też należy unikać zatrudniania do takich zajęć przypadkowych osób za niskie stawki.

  • Konieczne jest dbanie o odpowiednią jakość wpisów. Niedopuszczalne są wszelkie błędy gramatyczne czy ortograficzne, trzeba się też dobrze zapoznać z daną tematyką, żeby nie popełniać różnych gaf.

  • Sam marketing szeptany niewiele pomoże, jeśli nie pójdzie za nim spójny przekaz w innych formach reklamy. Dlatego też warto kompleksowo podejść do promocji swojej firmy w sieci, opracowując spójną, jednolitą koncepcję komunikacji z klientami.

 

Pozycjonowanie stron internetowych

Zobacz również pozostałe wpisy

  • Content marketingCo to jest content marketing? Content marketingiem nazywamy strategię marketingową polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowej treści. Do tej treści zalicza się przede wszystkim słowo pisane, czyli […]
  • Profil linkówJak zbudować dobry profil linków? Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede […]
  • Kanibalizacja słów kluczowychKanibalizacja słów kluczowych Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak jej uniknąć? Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. […]
  • Pozycjonowanie filmów na YouTube w 2019 rokuPozycjonowanie filmów na YouTube Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube - każdego dnia z jego zasobów korzystają […]
  • jak poprawnie skonfigurować Google AnalyticsGoogle Analytics — najczęstsze błędy w konfiguracji O tym, jakie możliwości daje Google Analytics, nie trzeba przekonywać nikogo, kto chociaż trochę interesuje się marketingiem internetowym czy szeroko pojętym SEO. To podstawowe […]
  • Czynniki rankingowe Google 2018Czynniki rankingowe Google Czynniki rankingowe Google   -  Czyli co na wpływ na pozycję strony oraz pozycjonowanie  Poza samym Google nikt tak naprawdę nie wie, co tak naprawdę ma ostateczny wpływ na wyniki […]
  • kłamstwa i mity w pozycjonowaniu stronKłamstwa i mity w pozycjonowaniu stron internetowych Największe kłamstwa i mity w pozycjonowaniu. Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o reklamę i promocję, wiele firm w sieci zbudowało dochodowe biznesy. Wymaga jednak zupełnie […]
  • Pozycjonowanie a facebookSEO a Facebook – Czyli wpływ Facebooka na pozycjonowanie Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne […]
  • Targetowanie w reklamieTargetowanie i grupa docelowa – dlaczego są tak ważne w reklamie internetowej? Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy […]
  • usp produktuSkuteczne USP – jak je tworzyć? Skuteczne USP - jak je tworzyć?   USP, czyli Unique Selling Proposition (unikalna propozycja sprzedaży) to wyjątkowa cecha produktu lub usługi. USP jest czymś, co wyróżnia naszą ofertę i […]
  • Reklama na Facebooku - warto czy nie ?Reklama na Facebooku — Facebook Ads, warto czy nie ? Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz […]
  • Co to jest mobile first index?Czym jest Mobile First Index? Trochę niepostrzeżenie w ostatnich latach miała miejsce mała rewolucja, jeśli chodzi o korzystanie z internetu. Okazuje się bowiem, że już w roku 2015 liczba wyszukiwań ze smartfonów i […]
  • Link buildingLink building Jak odpowiednio dobrać strategię link buildingu? Jeszcze do niedawna pozycjonowanie opierało się na zdobywaniu linków, im było ich więcej tym lepiej. Nawet jeśli takie linki nie […]
  • Pozycjonowanie w Google MapsPozycjonowanie w Google Maps Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może […]
  • Znaczenie contentu w pozycjonowaniuZnaczenie contentu w pozycjonowaniu Dlaczego wyszukiwarki lubią unikalną treść? Jeszcze kilka lat temu w pozycjonowaniu liczyły się przede wszystkim linki. Jednak algorytmy wyszukiwarek w ostatnim czasie uległy dużym […]
  • Sprawne SEOPozycjonowanie White Hat i Black Hat SEO O tym, jak ważne są działania SEO w prowadzeniu wszelakich działań promocyjnych w sieci, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Pozwalają ono zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zyskać […]
  • Pozycjonowanie stron one pagePozycjonowanie stron one page Strony internetowe typu one page mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim są intuicyjne, łatwe w obsłudze, przeważnie są znacznie szybsze i łatwiejsze w zorganizowaniu. Witryna one page […]
  • Jak wybrać copywritera?Jak wybrać copywritera? Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. […]
  • Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajPozycjonowanie stron internetowych Biłgoraj Pozycjonowanie stron internetowych BiłgorajZapraszamy do artykułu na stronie: bilgoraj.com.plProwadzisz własną firmę? Posiadasz stronę internetową? Świetnie, to dobra droga, […]
  • Pozycjonowanie long tailPozycjonowanie Long Tail Pozycjonowanie Long Tail - Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz […]
  • Historia wyszukiwarek search engineHistoria wyszukiwarek internetowych Internet nie zawsze wyglądał tak samo, od czasu powstania pierwszych stron internetowych zmieniło się w nim bardzo dużo. Na samym początku liczba działających serwisów była niewielka i […]
  • Web UsabilityWeb usability – dlaczego użyteczność strony jest ważna Kilka sekund - tyle najczęściej potrzebuje nowy użytkownik serwisu internetowego na decyzję, czy chce w nim pozostać, czy jednak będzie szukał dalej potrzebnych mu informacji. Nie jest to […]
  • Co to jest pozycjonowanie (seo)?Co to jest pozycjonowanie? Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) - najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, […]
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron?Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?   Zanim napiszę o tym - ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań...  Co to jest pozycjonowanie stron […]
  • Strategia seo i pozycjonowaniaNa czym polega skuteczna strategia SEO? Na czym polega skuteczna strategia SEO. Strategia SEO powinna obejmować różne obszary działalności strony. Pozycjonowanie, a także SEO musi zostać osadzone w konkretnych realiach, a cała […]
  • Pozycjonowanie w 2018Na czym powinni się skupić SEO-wcy w 2018 roku? Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do […]
  • Czy warto prowadzić bloga firmowego?Blog firmowy – czy warto go prowadzić? Korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego jest mnóstwo. Począwszy od wpływu na pozycjonowanie, poprzez linkowanie wewnętrzne, na wspieraniu konwersji kończąc. Należy zadbać przede […]
  • SEO audyt strony internetowej - Sprawne SEOCzym jest audyt stron internetowych? Audyt stron internetowych to bardzo przydatne "narzędzie", które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego […]
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniuJak wyszukiwać trafne słowa kluczowe? Analiza słów kluczowych jest jednym z niezbędnych elementów - zarówno kampanii AdWords, jak i działań SEO. By uzyskać pożądane rezultaty, musimy dobrać trafne słowa kluczowe, które w pełni […]
  • ile czasu trwa pozycjonowanieIle potrzeba czasu na wypozycjonowanie strony? Jak długo mam czekać na efekty pozycjonowania? Pozycjonowanie - magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych […]
  • instagram reklamaJak wykorzystać potencjał reklamowy Instagrama? Instagram już od dawna nie jest wyłącznie platformą, na której dzielimy się zdjęciami z codziennego życia. To ogromna marketingowa machina, której potencjał można wykorzystać zarówno do […]