Co to jest pozycjonowanie?

co to jest pozycjonowanie (seo)Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) – najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, by znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Jest to zespół różnych czynników, które wpływają na atrakcyjność strony. Pozycjonowanie stron zawsze łączy się z działaniami SEO, a na odpowiednie pozycjonowanie strony wpływa wiele czynników. Google twierdzi że jest ich ponad 200.

 

 

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Upraszczając pierwsze wyszukiwarki internetowe były oparte są na frazach, czyli tym co wpisują użytkownicy w trakcie wyszukiwania stron. Każda wyszukiwarka generuje listę zaindeksowanych stron internetowych, które najlepiej pasują do wyszukiwanej treści. Jeśli np. będziemy wyszukiwali najlepsze hotele w Gdańsku, w wyszukiwarce wpiszemy frazę: najlepsze hotele Gdańsk. Wtedy teoretycznie wyszukiwarka w pierwszej kolejności pokaże strony, w których „użyto dużej ilości tej frazy” czyli te zoptymalizowane pod tą frazę. Wiele osób sądzi, że pozycja strony zależna jest od jej jakości. Nic bardziej mylnego. Wyszukiwarki posiadają w sobie algorytm, który w trakcie naszego wyszukiwania oblicza ilość użytych w treści fraz kluczowych, by znaleźć dla nas najlepiej dopasowaną stronę z treścią, której szukamy. (Więcej na temat jak działały wyszukiwarki pisałem w tym wpisie – „Historia wyszukiwarek internetowych”) Obecnie algorytmy wyszukiwarek są o wiele bardziej skomplikowane i opierają się nie tylko na słowach kluczowych. Nikt nie jest w stanie poznać dokładnie skomplikowanych reguł matematycznych które kierują funkcjonowanie Google oraz innych wyszukiwarek. Seowcy mogą jedynie stawiać hipotezy w oparciu o swoje testy oraz eksperymenty na temat działania danej wyszukiwarki. Niemniej jednak obecnie główne czynniki działania wyszukiwarki, które wpływają na widoczność strony i pozycjonowanie można podzielić na dwa podstawowe działy: on page factors – czynniki wewnętrzne strony oraz off page factors – czynniki zewnętrzne dla strony.

Wyniki wyszukiwania dzieli się na wyniki darmowe – organiczne, oraz płatne reklamy Google Ads tzw. linki sponsorowane, które znajdują się często na samej górze listy wyszukiwania.

 

Pozycjonowanie a SEM

SEM (Search Engine Marketing) jest to marketing wyszukiwarkach, którego celem jest zwiększenie ruchu stronie. Łączy w sobie działania SEO oraz reklamy płatnej, wraz z pozycjonowaniem. SEM powinno być prowadzone w taki sposób, aby strona mogła łączyć w sobie nie tylko unikalną treść, ale również być dopasowana do najczęstszych interesujących nas wyszukiwań. Czyli powinna kierować na stronę nie tyle ogólny ruch lecz odwiedzających rzeczywiście zainteresowanych naszymi usługami lub produktami.

 

Czym zajmuje się pozycjonowanie i optymalizacja?

Pozycjonowanie i optymalizacja ma za zadanie poprawić wszystkie elementy na stronie, które mają bezpośredni wpływa na pozycję strony na liście organicznych wyników wyszukiwania. Przede wszystkim łączy się z zarządzaniem treścią strony, ale również jej wyglądem, czy technicznymi danymi. W pozycjonowaniu strony ważny jest zarówno odpowiedni kod HTML, ale także dobrze przygotowane treści na stronę. Powinny być one jak najlepiej zoptymalizowane pod frazy kluczowe, a także muszą być unikalne. Oprócz tych czynników na ich jakość wpływa także merytoryka oraz przejrzystość tekstu. Pod względem technicznym strona powinna szybko się ładować, mieć łatwy dostęp do treści, odpowiednio zbudowane i intuicyjne zakładki. Bardzo ważne jest również przygotowanie strony w wersji mobilnej. Prócz pracy on page – optymalizacji strony która jest wstępem do późniejszego pozycjonowania, bardzo ważne są działania off page – poza stroną czyli linkowanie, pozyskiwanie zewnętrznych odnośników do naszej witryny tzw. Link building. Odpowiednia i przemyślan strategia budowy profilu linków jest kluczem do sukcesu. Tak linki są nadal istotnym czynnikiem rankingowym.

 

Pozycjonowanie strony a treść

Na stronie internetowej równie istotna jest jej treść. Pozycjonowanie stron rozpoczyna się m.in. od tworzenia unikalnych treści, które mają odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych, czyli fraz, które nas interesują i są najczęściej wyszukiwane. W znalezieniu odpowiednich słów kluczowych pomocne są takie narzędzia jak m.in Planer Słów Kluczowych Google, Narzędzie Ubersuggest lub Keyword.io . Dzięki odpowiedniej optymalizacji treści pod interesujące nas frazy kluczowe nasza strona jest wyświetlana wyżej w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo treść powinna być odpowiednio zbudowana podzielona na tytuły, podtytuły nagłówki itd., by wynikały z niej przydatne informacje, a nie same słowa kluczowe ubrane w zdania. Nie bez znaczenia jest systematyczne tworzenie nowych „unikalnych treści” – dodawanie nowych artykułów i odświeżanie wpisów na pewno pomoże w budowaniu widoczności strony w wyszukiwarkach.

Pozycjonowanie to proces długofalowy gdzie systematycznie należy wykonywać pewne czynności. Pamiętajmy, że stronę pozycjonowaną należy cyklicznie monitorować i optymalizować. Frazy kluczowe i intencje użytkowników wciąż się zmieniają, dlatego potrzebą jest tworzenie nowych danych i treści. Aby utrzymać ruch na stronie należy na bieżąco aktualizować informacje oraz zadbać już nie od strony SEO ale bardziej UX o jej nowoczesny i przejrzysty wygląd oraz intuicyjną obsługę.

Pozycjonowanie stron internetowych - Sprawne SEO