Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym, naturalne się więc staje pytanie, czy można go w jakiś sposób wykorzystać w pozycjonowaniu. W pierwszej chwili zapewne wiele osób, nawet będących w branży stwierdzi, że nic z tego nie będzie, ale tak naprawdę Facebook daje spore możliwości. Na pewno nie zastąpi on tradycyjnego SEO, lecz może stanowić jego skuteczne uzupełnienie. Poza tym nie wiadomo, w którą stronę pójdą w najbliższym czasie algorytmy wyszukiwarek, już teraz serwisy społecznościowe mają coraz większy wpływ na wyniki podawane użytkownikom, dlatego też być może i Facebook zacznie być coraz mocniej tu wykorzystywany. Szczególnie, że jest on największą platformą społecznościową na świecie, każdego dnia korzysta z niego miliony osób, publikując przy tym ogromne ilości postów. Co ważne, sam serwis ma wysoką wartość, więc dla wyszukiwarek linki z niego są znacznie mocniejsze niż w przypadku jakiś anonimowych serwisów. Dodatkowo roboty indeksują jego zawartość, więc w niczym się to nie różni od innych stron.
Jak linkować?
Aby skutecznie wykorzystać możliwości, jakie daje Facebook, należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Po pierwsze nie należy ograniczać dostępu do publikowanych postów i informacji. Dzięki temu roboty będą mogły je swobodnie odwiedzać, a tym samym indeksować ich zawartość. Z reguły profile firmowe pozostawia się otwarte na użytkowników z zewnątrz, w odróżnieniu od prywatnych, więc nie zmieniając domyślnych ustawień będzie się miało odpowiednie parametry. Ważne jest jednak przy tym, żeby odpowiednio uzupełnić swój profil, im więcej informacji będzie tam umieszczonych, tym lepiej. Jeśli chodzi o samo linkowanie, to na Facebooku bardzo dobrze nadają się do tego celu posty, można w nich bowiem umieszczać strony do udostępnienia. Warto zadbać przy tym o odpowiednie słowa kluczowe, powinny się one znajdować zarówno w nazwie profilu, jak też w opisie i samym linku. Dzięki użyciu ich w komunikacji z użytkownikami może to mieć również przełożenie na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonując z Facebookiem warto też zadbać o to, żeby linki wychodzące były z profili o większym zasięgu. Popularność źródła skąd pochodzą linki ma dla wyszukiwarek duże znaczenie i także może mieć wpływ na wyświetlane wyniki.
Linki nofollow
Wszystkie linki, jakie są umieszczane na Facebooku mają status nofollow. Wynika to między innymi z tego, że ich ilość jest bardzo duża, a tym samym moc serwisu musiałaby się rozłożyć na nie wszystkie. Jednak pomimo braku bezpośredniego wpływu na pozycje takie linki wcale nie są bezużyteczne, jak wielu osobom może się wydawać. Przede wszystkim dzięki nim buduje się naturalny profil linkowania, który jest obecnie podstawą udanego pozycjonowania. Nawet jeśli bezpośrednio po umieszczeniu takich linków nie widać dużego wpływu na pozycje, to jednak po dłuższym okresie czasu z pewnością to zaprocentuje. Zresztą tak do końca nie jest wiadomo czy na pewno linki z atrybutem nofollow nie mają wpływu na wyniki wyszukiwania, wiele źródeł wskazuje na to, że jednak jest inaczej. Tak czy inaczej warto zadbać o ich obecność, rozsądnie użyte na pewno mogą znacznie pomóc.