Jak wiadomo, branża SEO należy do tych, które nieustannie się zmieniają. Zmiany, które nastąpiły w ubiegłym roku, były już wcześniej sygnalizowane przez Google. 2017 zmusił specjalistów do kompleksowego podejścia do SEO. Mieliśmy także do czynienia ze sporą dynamiką zmian, jeśli chodzi o HTTPS (SSL), bowiem Google zmierza do tego, by każda strona w sieci używała komunikacji szyfrowanej. Na czym powinniśmy się skupić w 2018 roku, by osiągnąć same TOP3?
Certyfikaty SSL
Wspomniana na początku dynamika zmian w przypadku HTTPS zostanie utrzymana. Jak wiemy obecnie, już od tego miesiąca, część wystawionych certyfikatów SSL przestanie być uznawanych za zaufane, a co za tym idzie, wszystkie strony, które nie używają HTTPS, od lipca 2018 zostaną oznaczone w pasku adresu jako “not secure”. Może to przede wszystkim wpłynąć na wysokość konwersji, dlatego nie warto odwlekać wdrożenia HTTPS na ostatnią chwilę.
Mobile First Index
Nowy algorytm dotyczący mobilnych wyników wyszukiwania znacząco wpłynie na branżę SEO. Dotychczas do budowy mobilnego rankingu Google używało desktopowej wersji strony. Obecnie przy ustalaniu rankingu w pierwszej kolejności zostanie uwzględniona treść oraz struktura wersji mobilnej. W praktyce oznacza to, że część stron lub sklepów internetowych, które posiadają elementy ukrywające treści na urządzeniach mobilnych (np. opisy produktów), może mieć obniżoną pozycję w mobilnych wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja pod użytkownika
Często, jeśli chodzi o optymalizację pod SEO, klienci oczekują natychmiastowych wyników, przez co chcą iść na skróty, stawiając na ilość, nie jakość. Optymalizacja pod użytkownika staje się zaniedbana na korzyć wymagań algorytmu. Tymczasem, parametr ten coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, a w roku 2018 ma liczyć się jeszcze bardziej. Kluczowa jest kompleksowa współpraca z klientem, która uwzględnia zarówno działania on-site, jak i off-site.
Linkowanie zewnętrzne
W 2018 roku mniejsze efekty będzie przynosiło linkowanie stron, które są słabo przygotowane technicznie. Rozwiązaniem jest synergia działań optymalizacji i budowania popularności, która przynosi bardziej ekonomiczne, oczekiwane efekty.
Czas ładowania strony
Czas ładowania strony jest jednym z kluczowych elementów dla użytkownika. Według zapowiedzi Google, szybkość strony mobilnej zostanie jednym z czynników rankingowych w mobilnych wynikach wyszukiwania. Aktualizacja algorytmu “Speed Update” została zaplanowana na lipiec 2018.
Voice search
Istotnym trendem jest także coraz częstsze używanie wyszukiwania głosowego. Według badań przeprowadzonych przez comScore, do 2020 roku wyszukiwania głosowe będą stanowić 50% wszystkich wyszukiwań, dlatego warto uwzględnić je w swojej strategii SEO. Wyszukiwania głosowe mają przeważnie formę konwersacyjną i wykorzystują naturalny język. Są także dłuższe niż tradycyjnie wpisywanych zapytań. Warto zadbać o to, by w treściach na stronie dostarczyć odpowiedzi na pytania typu – gdzie, kiedy, ile, dlaczego itp.
SEO w 2018 roku – podsumowanie
Według prognoz, rok 2018 przyniesie sporo zmian w branży SEO, dlatego warto uwzględnić w swojej strategii poniższe kwestie:
- rozbudowane wyniki wyszukiwania – zadbanie o maksymalną widoczność witryny, np. bezpośrednie odpowiedzi, podgląd filmików,
- RankBrain – tworzenie treści pod kątem użytkowników, ich oczekiwań oraz intencji,
- User Experience (UX) – dopracuj te elementy na stronie, które wpływają na czas przebywania na niej użytkowników (dwell time), skróć czas ładowania strony,
- Mobile First Index – zadbaj o pełną funkcjonalność mobilnej wersji witryny,
- AMP – pomyśl nad wdrożeniem technologii przyspieszonych stron mobilnych,
- wzmianki brandowe – zadbaj o pojawienie się wzmianek o Twojej firmie lub marce w różnych miejscach w sieci,
- treści wizualne – umieszczaj na swojej stronie atrakcyjne obrazy, infografiki, podcasty i wideo, które zwiększają zaangażowanie użytkowników,
- local SEO – uwzględnij w swojej strategii SEO frazy lokalne, uzupełnij wizytówkę firmy wyświetlaną na mapach Google.