Ostatnie kilka lat przyniosło ogromne zmiany, jeśli chodzi o podejście do pozycjonowania. Zmiany te objęły kilka obszarów, stawiając przed branżą zupełnie nowe wyzwania. Przede wszystkim Google zaczęło promować jakość strony i jej odpowiednią optymalizację — unikalne, długie artykuły dla ludzi a nie robotów, przyjazna nawigacja i poprawne tagi stały się podstawą, bez której trudno jest cokolwiek więcej zrobić. Ale zmienił się także sposób linkowania. Dawniej liczyła się ilość, jakością nikt się specjalnie nie przejmował. Nawet jeśli jakiś link nie pomagał, to też i nie przynosił szkody. Obecnie jest zupełnie inaczej, każdy umieszczony do strony odnośnik może wpływać na jej pozycje w jedną albo drugą stronę. Dlatego też ogromne znaczenie ma zarówno to, jakie linki prowadzą do serwisu jak też to, gdzie one się znajdują. Przede wszystkim należy zwracać uwagę na ich naturalność, mają wyglądać w taki sposób, jakby internauci sami je publikowali w celu pokazania ciekawego, interesującego miejsca.
Czym jest profil linków?
Analizując wszystkie linki prowadzące do danej strony można w pewien sposób określić ich najważniejsze parametry, a tym samym zbudować ich ogólny profil. Tych parametrów jest kilka i zebrane razem dają charakterystykę linkowania, które dany serwis posiada. Pierwszym elementem takiego profilu jest ilość i jakość linków zwrotnych, przy czym jakość należy rozumieć jako wartość stron, na których poszczególne odnośniki się znajdują. Mając już zebrane wszystkie linki należy zająć się ich dokładniejszą analizą. Tutaj oblicza się między innymi procentowy udział parametrów dofollow i nofollow, rozłożenie słów kluczowych w anchorach oraz stosunek linków tekstowych do graficznych. Do takiej analizy przydaje się również informacja o tym, w których miejscach serwisów są one umieszczane, a także gdzie dokładnie na danej stronie się znajdują. Na koniec pozostaje sprawdzić tematykę linkujących miejsc i w zasadzie będzie się już miało wstępnie zbudowany profil linkowania.
Jak analizować profil linków?
Wiedza na temat profilu linkowania jest bardzo istotna, ale dopiero umiejętność wyciągnięcia na tej podstawie odpowiednich wniosków ma największe znaczenie dla prac pozycjonerskich. Linki mogą bowiem bardzo różnie wpływać na to, jak dana strona będzie widziana przez Google i na wysokość jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wiele z nich będzie bardzo przydatnych i dających moc, ale pewna ich część może spowodować spore problemy, łącznie z usunięciem z indeksu. Przede wszystkim należy zacząć od sprawdzenia jakości serwisów, na których są one umieszczane. Jeśli będą to same katalogi i darmowe precle, to daleko się na czymś takim nie pociągnie. Warto dodatkowo sprawdzić tematykę stron, z których się linkuje, a kolejną sprawą jest naturalność tekstów w anchorach. Dawniej linki składały się przede wszystkim z listy słów kluczowych, obecnie wymagana jest ich znacznie większa różnorodność i naturalność. Ta naturalność powinna się także przejawiać w proporcjach dofollow/nofollow, prawidłowy profil powinien zawierać oba rodzaje takich linków.
Najbardziej popularne narzędzia do analizy profilu liknów to:
1. http://ahrefs.com/
2. https://majestic.com/
3. https://www.semrush.com/
4. http://siteexplorer.info/
5. http://www.openlinkprofiler.org/
6. https://monitorbacklinks.com/
7. https://www.linkody.com/en/seo-tools/free-backlink-checker
8. http://explorer.cognitiveseo.com/
9. http://webmeup.com/
10. https://www.seospyglass.com/
Jaki profil jest bezpieczny?
Ciężko jest jednoznacznie powiedzieć, jaki będzie idealny profil linkowania, w dużej mierze zależy to od wieku strony, jej tematyki czy branży, w której się działa. Jednak są uniwersalne zasady, dzięki którym można przynajmniej w części odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Przede wszystkim przy pozyskiwaniu linków należy się starać, aby wyglądały one jak najbardziej naturalnie. Zamiast popularnego dawniej „zakładu fryzjerskiego Warszawa” można użyć adresu strony, nazwy takiego zakładu czy chociażby hasła „tu mnie ładnie uczesali”. Duże zróżnicowanie anchorów daje wrażenie naturalności, a to przecież o to przede wszystkim chodzi. Koniecznie należy też używać linków z atrybutem nofollow. Mimo, że nie przekazują one mocy, to jednak w naturalnym schemacie powinny się pojawiać, bo w końcu internauci umieszczając link zupełnie nie zwracają uwagi na takie rzeczy. Na koniec warto też wspomnieć o używaniu linków graficznych, starannym wyborze miejsc, najlepiej branżowych czy linkowaniu do różnych podstron. Recepta na idealny profil nie istnieje, ale trzymając się powyższych wskazówek można znacznie zwiększyć szansę na odpowiednie wyniki.