O tym, jak ważna jest odpowiednia promocja w internecie, wie każdy, kto posiada swoją stronę internetową. Dopracowana grafika, wysoka funkcjonalność czy szeroki wybór produktów nie wystarczą, żeby przyciągnąć odwiedzających. Ci w jakiś sposób muszą się dowiedzieć o istnieniu serwisu, a ponieważ w zdecydowanej części wykorzystują oni wyszukiwarki internetowe, to po prostu trzeba tam być widocznym. Aby tak się stało, można wykorzystać kilka metod. Najbardziej popularne i cieszące się największą popularnością są pozycjonowanie oraz Google Ads. Mimo pozornie podobnych efektów różnią się one bardzo na kilku płaszczyznach. Jednak nadal wielu właścicieli serwisów internetowych nie ma odpowiedniej wiedzy na ich temat, przez co trudniej im zdecydować, na czym się skupić. Warto zatem nieco uporządkować wiedzę na temat pozycjonowania i Google Ads oraz poznać ich największe zalety i wady. Pozwoli to łatwiej planować kampanie reklamowe i zarządzać przeznaczonym na nie budżetem, a także zoptymalizować działania promocyjne. Może się okazać, że w niektórych przypadkach lepiej się sprawdzi jedna metoda, w innych druga, a czasem najlepiej będzie spróbować obu.
Czym jest pozycjonowanie?
Na początek parę słów o pozycjonowaniu. Google, po wpisaniu przez użytkownika konkretnego zapytania wyświetla w odpowiedzi listę wyników, znanych też jako wyniki organiczne. Kolejność poszczególnych serwisów na tej liście jest ustalana na podstawie skomplikowanych algorytmów, biorących pod uwagę nawet dwieście różnych czynników. Miejsce, na którym znajdzie się dana strona ma bezpośredni wpływ na liczbę odwiedzających, największy ruch generuje pierwsza dziesiątka wyników, a później ilość gości znacząco maleje. Dlatego też stosuje się różne metody w celu podniesienia pozycji, a takie działania nazywa się seo lub pozycjonowaniem. Decydując się na pozycjonowanie trzeba się liczyć z długim czasem oczekiwania na pierwsze efekty. Zależnie od trudności słów kluczowych może to być od kilku tygodni do nawet kilku lat, co przekłada się też na ilość potrzebnej pracy oraz nakłady finansowe. Jeśli jednak uda się już zdobyć dobre miejsca, to rezultaty wykonanych działań będą się utrzymywać przez dłuższy okres. Pozycjonowanie inwestycja długoterminowa, która wymaga cierpliwości. Można oczywiście robić SEO samodzielnie, ale lepszym wyjściem będzie zlecenie takich prac profesjonalistom np. Sprawne SEO ;). Google cały czas zmienia i modyfikuje swoje algorytmy, przez co trzeba na bieżąco śledzić nowości i dostosowywać do nich strategię. Pozycjonowanie jest bardzo skuteczne i przynosi długofalowe rezultaty, wymaga jednak dużo czasu i cierpliwości, a także rozsądnego planowania poszczególnych prac.
Google Ads (Adwords)
Z kolei Google Ads to nic innego jak płatne reklamy (w modelu PPC Pay per click), opłacane przez właścicieli serwisów internetowych. Najczęściej mają one postać linków wyświetlanych w specjalnych boksach, dlatego też sąone też znane jako płatne linki. Reklamy Ads mogą być emitowane zarówno w wyszukiwarce, jak i na stronach partnerów. W tym pierwszym przypadku są one podobne do wyników organicznych, boksy pojawiają się po prawej stronie ekranu lub w jego górnej części. Reklama w sieci partnerskiej jest bardziej zróżnicowana, każdy właściciel serwisu ma bowiem możliwość ustalenia położenia oraz wyglądu bloków reklamowych. O ile przy pozycjonowaniu trzeba czekać sporo czasu na pojawienie się pierwszych efektów, to w Ads wygląda to zupełnie inaczej. Ponieważ są to reklamy płatne, to ich emisja jest uzależniona od tego, czy posiada się budżet to wykorzystania, czy też nie. Samo uruchomienie podstawowej prostej kampanii jest bardzo szybkie, na pełną konfigurację wystarczy kilka godzin i już można się cieszyć pierwszymi gośćmi. Później pozostają tylko prace optymalizacyjne przekładające się na skuteczność prowadzonych działań. Bardzo ważny jest też czas trwania i długotrwałość efektów reklamy. W tym modelu przeważnie płaci się za faktycznie wykonane przez użytkowników kliknięcia, a nie za liczbę wyświetleń. Dlatego po przekroczeniu założonego budżetu emisja linków promocyjnych nagle się kończy i chcąc kontynuować kampanię trzeba przeznaczyć na nią kolejne środki.
Porównanie pozycjonowania z Google Ads (AdWords)
Różnice pomiędzy pozycjonowaniem a płatnymi reklamami Ads są duże, warto je dobrze poznać, zanim podejmie się decyzję co wybrać? A może to i to? Pozycjonowanie wpływa na pozycje w wynikach organicznych, jego koszty są związane z czasem poświęconym na optymalizację, zdobywanie linków i inne prace. Reklamy Ads są wyświetlane niezależnie od wyników organicznych wyszukiwania, choć najczęściej są tematycznie powiązane z wprowadzanymi przez użytkowników frazami. Za ich emisję trzeba od razu płacić i opłaty te są pobierane przez Google, dodatkowo może też dojść koszt obsługi kampanii przez zewnętrzną firmę. Poniżej krótko porównamy obydwie metod reklamy, informacje te z pewnością przydadzą się każdemu, kto jest zainteresowany tą tematyką.
Jak szybko są widoczne efekty w pozycjonowaniu a Google Ads?
Jeśli chodzi o widoczność efektów, to tu bezkonkurencyjnie wygrywają płatne reklamy. W zasadzie po konfiguracji kampanii linki zaczynają się wyświetlać, może to zająć nawet mniej niż kilka godzin. Pozycjonowanie jest procesem długo trwającym, tu pierwsze widoczne rezultaty pojawiają się po kilku tygodniach czy nawet miesiącach. Jednak w przypadku Ads zakończenie reklamy jest równoznaczne z zaprzestaniem wyświetlania linków, więc można z dnia na dzień utracić główne źródło odwiedzin. Efekty pozycjonowania utrzymują się znacznie dłużej, jeśli na jakieś słowa kluczowe uda się zdobyć wysokie pozycje, to nawet po zaprzestaniu działań przez jakiś czas przyniosą one sporo ruchu.
Zasięg SEO i Ads
Prowadząc działania pozycjonerskie wpływa się jedynie na organiczne wyniki wyszukiwania, nie do końca nawet mając wpływ na to, w jakim kierunku wszystko się potoczy. Linki Ads dają dużo większe możliwości docierania do szerokiej, dobrze dobranej grupy odbiorców. Jest to możliwe dzięki temu, że Google ma bardzo mocno rozwiniętą sieć partnerską, do której należy wiele serwisów internetowych. Można dzięki temu emitować reklamy na powiązanych tematycznie, wartościowych stronach, które są odwiedzane przez osoby zainteresowane danymi zagadnieniami.
Elastyczność
Pod względem elastyczności przewaga także jest po stronie Ads. Każda kampania niesie ze sobą ryzyko niewłaściwego doboru słów kluczowych, które po prostu nie przyniosą pożądanych efektów. W przypadku pozycjonowania ewentualna zmiana strategii jest mocno kłopotliwa, może się wiązać z koniecznością zaczynia pracy od początku i zmarnowaniem wielomiesięcznego wysiłku. W przypadku Ads zmiany są proste i szybkie – po zalogowaniu się do panelu można łatwo zmienić zestaw słów kluczowych, i w zasadzie od razu będzie to miało przełożenie na wyświetlane linki. Trzeba jedynie na bieżąco monitorować to, co się dzieje z kampanią, i w razie potrzeby szybko reagować.
Koszty pozycjonowania vs koszty Google Ads
Pod względem kosztów trudno porównać obie te metody, gdyż mają one zupełnie inny charakter. Pozycjonowanie jest rozciągnięte w czasie, dlatego też opłaty za prowadzone działania także będą rozciągnięte. Według mnie w perspektywie jest o wiele tańszą metodą promocji niż Google Ads. Oczywiście dużo będzie zależało od przyjętego modelu rozliczeń, ale trzeba się nastawić na systematyczne, comiesięczne ponoszenie pewnych kosztów. W przypadku Adwords sprawa jest bardzo prosta. Jeśli kampania jest aktywna, linki się wyświetlają a użytkownicy w nie klikają, to trzeba za reklamę płacić. Wyczerpanie budżetu lub zakończenie kampanii kończy konieczność ponoszenia opłat, ale też automatycznie powoduje zaprzestanie wyświetlania linków.
Co wybrać? Lepsze będzie pozycjonowanie czy kampania linków sponsorowanych Google Ads?
Na pytanie, która metoda jest lepsza i którą wybrać, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Sporo będzie tu zależało od tego, jakie oczekiwania będzie miał właściciel serwisu i na czym mu będzie zależało. Jeżeli priorytetem jest szybkie zwiększenie liczby gości, zwiększenie rozpoznawalności czy duża elastyczność, np. w przypadku sezonowości usług to idealnie w takiej roli sprawdzą się reklamy Adwords. Natomiast jak ważniejsze będzie długofalowe wzmocnienie marki i pozyskanie stabilnej pozycji, to lepiej zainwestować w dobrze przeprowadzone pozycjonowanie. A czasami warto pójść w obie metody równocześnie – rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem, a jednocześnie, do czasu uzyskania widocznych efektów, wzmocnić reklamę poprzez Google Ads (Adwords). Płatne reklamy świetnie się też sprawdzają przy różnego rodzaju akcjach promocyjnych, wyprzedażach czy specjalnych okazjach – można dzięki nim szybko zdobyć wielu klientów.