Sprawne SEO

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych | Sprawne SEO

Jesteśmy firmą SEO działającą na terenie Biłgoraja. Główną naszą specjalizacją jest pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych oraz marketing internetowy dla małych i średnich firm. Pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej to proces, który wpływa na budowanie Twojej marki w sieci. Naszym zadaniem jest podwyższać prestiż Twojej strony i tym samym budować pozytywny wizerunek w Internecie.

Celem w pozycjonowaniu stron, które oferujemy, jest stały wzrost widoczności w Google na wszystkie frazy związane z (stroną) ofertą. Nie ograniczamy się do kilku wybranych fraz, lecz badamy i stosujemy te, które dają najlepszy efekt w postaci wejść na stronę (konwersji).

Badania mówią, że ponad 80% klientów trafia na strony internetowe z Google dlatego, tak ważne jest zadbanie o jej widoczność w wyszukiwarce oraz odpowiednią optymalizację. Ta z kolei sprawi, że zaoszczędzimy środki na późniejsze pozycjonowanie serwisu. W szybszym tempie osiągniemy wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google oraz zwiększymy ruch i ilość klientów na stronie internetowej czy sklepie online. Staramy się, aby nasza wiedza oraz doświadczenie zdobyte w obszarze SEO i marketingu internetowego owocowało, jak najlepiej dobraną formą reklamy dla każdego naszego klienta.  

Prócz klasycznego standardowego pozycjonowania, oferujemy również pozycjonowanie lokalne. Usługa ta polega na poprawie widoczności strony internetowej dla określonych fraz w kontekście danej lokalizacji (na przykład województwa, miasta, dzielnicy, obszaru). Pozycjonowanie w mapach lokalnie będzie idealnym wyborem dla firm, przedsiębiorstw, które działają i oferują swoje produkty, usługi na określonym terenie, obszarze (warsztaty samochodowe, salony fryzjerskie, restauracje, dentysta itd).  Pozycjonowanie lokalne oraz geolokalizacja sprawiają, że szukającemu użytkownikowi zostają przedstawione indywidualne wyniki dla miejsca, w którym  aktualnie się znajduje, bez określania miejsca we wpisanym do  wyszukiwarki słowie kluczowym (na przykład. Osoba aktualnie znajdująca się w Biłgoraju lub okolicach wpisując frazę „Pozycjonowanie stron internetowych ” prawdopodobnie otrzyma wyniki firm działających w tej danej okolicy i oferujące tą lub podobne usługi.). SEO i pozycjonowanie lokalne jest to atrakcyjna forma reklamy zarówno dla firm, jak i odbiorców. 

Badanie Jamie Turner (HubSpot)

W magazynie „60 Second Marketer” przedstawiono interesujące wyniki badania w prezentacji „50 Amazing Facts about Mobile Marketing”.

Chociaż nie każdy z nas posiada komputer, niemal każdy ma przy sobie komórkę:

  • na świecie jest 7 miliardów osób,
  • 4 miliardy używają smartfona,
  • 95% użytkowników smartfona szukało regionalnych informacji,
  • 61% zadzwoniło do firmy znalezionej w lokalnych wyszukiwaniach,
  • 59% odwiedziło znalezioną lokalizację.

(źródło: https://www.slideshare.net/HubSpot/50-mobilefactsdeck62812) 

Wniosek: stanowcza większość użytkowników sieci szuka głównie firm i usług lokalnych, dlatego tak duży potencjał tkwi w tej technice SEO, czyli w pozycjonowaniu lokalnym


Najczęściej zadawane pytania odnośnie pozycjonowania stron i sklepów internetowych.

Najczęściej zadawane pytania odnośnie pozycjonowania

Jakie są różnice między SEO a SEM?

SEO, to metoda promocji serwisu internetowego w wyszukiwarkach internetowych. Jej głównym celem jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio przekłada się na liczbę odwiedzających. Co ważne, ta widoczność strony jest budowana bezpłatnych wynikach, zwanych również organicznymi. Najważniejszymi obszarami SEO ( często zwanym też pozycjonowaniem ) jest odpowiednia optymalizacja struktury strony i treści oraz tak zwany link building czyli pozyskiwanie wartościowych linków. SEM, czyli Search Engine Marketing, jest pojęciem szerszym, a SEO jest tylko jednym z jego elementów. SEM jest często nazywany marketingiem w wyszukiwarkach, obejmuje on szereg działań, mających na celu zapewnienie odpowiedniej widoczności serwisu w sieci. Poza wspomnianym już SEO ważnym elementem SEM są linki sponsorowane ( PPC ), umożliwiające promocję w płatnych wynikach wyszukiwania.

Tak więc podsumowując można powiedzieć, że wszystkie działania SEO zaliczają się też do SEM, ale nie wszystkie z SEM ( na przykład linki sponsorowane ) będą należeć do SEO.

Ile trzeba czekać na pierwsze efekty z pozycjonowania?

Pozycjonowanie jest dla cierpliwych – to podstawowa zasada, z którą warto się zapoznać, jeśli ktoś się decyduje na ten sposób promocji swojego serwisu. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile czasu będzie trzeba czekać na pierwsze widoczne efekty, gdyż nikt nie jest w stanie na nie odpowiedzieć. Szybkość pojawienia się strony na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania zależy bowiem od dużej liczby czynników ( Google wspomina o około 200 ), a algorytmy ustalające ranking są bardzo skomplikowane i pilnie strzeżone przez wyszukiwarki. Na ten czas wpływ ma między innymi historia strony, optymalizacja jej struktury i zawartości, konkurencyjność słów kluczowych czy przyjęta strategia pozycjonowania. Na podstawie statystyk można założyć, że przy mało popularnych frazach na uzyskanie pierwszych efektów trzeba liczyć minimum 3 miesiące, przy średnio popularnych frazach czas ten może się wydłużyć do 9 miesięcy, a na najpopularniejsze słowa trzeba przeznaczyć nawet kilkanaście miesięcy.

Przy niewłaściwie przeprowadzonym pozycjonowaniu, na przykład przy stosowaniu niedozwolonych metod, trzeba się też liczyć z karami, które mogą znacząco wydłużyć czas potrzebny na otrzymanie satysfakcjonujących efektów.

Czy pozycjonowanie jest bezpieczne?

Google zwraca coraz większą uwagę na to, w jaki sposób są pozycjonowane strony internetowe. Zasady w tym zakresie są stosunkowo jasne, niemniej łatwo je świadomie czy nieświadomie przekroczyć. Dlatego też decydując się na pozycjonowanie trzeba pamiętać o tym, że pewne zagrożenia istnieją. Kluczową sprawą będzie tu wybór agencji zajmującej się SEO. Jeśli będzie ona działała zgodnie z wytycznymi Google oraz etyką zawodową, to ryzyko wpadnięcia w kłopoty ograniczy się do minimum. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, gdy ktoś nieświadomie zaufa nierzetelnemu pozycjonerowi lub sam zdecyduje pójść na skróty. Niedozwolone, zabronione przez Google techniki na początku mogą szybko przynieść widoczne efekty, i na tym bazują nieuczciwe firmy. Jednak wyszukiwarka coraz lepiej sobie radzi z wykrywaniem takich działań, i ostatecznie kończą się one jakąś karą i utratą klientów. Manipulowanie wynikami może się skończyć nałożeniem filtra, czyli znaczącym obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, a w skrajnych przypadkach nawet usunięciem serwisu z indeksu. Dlatego też chcąc zachować bezpieczeństwo należy stosować wyłącznie dozwolone przez Google metody.

Dlaczego rozliczenie ryczałtowe, a nie płatność za efekt?

Za pozycjonowanie, jak za każdą inną usługę, trzeba zapłacić firmie, która go wykonuje. Jeszcze do niedawna największą popularnością cieszyło się rozliczanie za efekty, czyli za miejsca na wybrane słowa kluczowe. W ostatnim czasie coraz częściej wybierany jest model ryczałtowy, który w ogólnym rozrachunku opłaca się obu stronom. Przede wszystkim na samym początku trzeba sporo zainwestować w różnego rodzaju działania, począwszy od optymalizacji i przygotowania treści, a kończąc na wartościowym zapleczu. Agencja, mając odpowiednie środki do dyspozycji, ma większe możliwości i już na starcie może pewne rzeczy zrobić dużo lepiej. To też przekłada się na korzyści dla klientów. Jeśli prace szybko zaczną przynosić rezultaty, to pozycjonowana strona zyska ruch, a to przełoży się na zyski dla właściciela. Klienci mają pewność, że od samego początku ich projekt jest doinwestowany, a pozycjonerzy gwarancję tego, że nie pracowali przez kilka miesięcy za darmo. Dodatkowo przy ustalaniu ryczałtu ustala się kwotę, która przeważnie jest i tak niższa, niż kwoty niezbędne do zapłacenia przy wysokich miejscach pakietu fraz. Co ostatecznie także jest korzystne dla klientów, którzy mają stabilne, stałe wydatki, które po prostu łatwiej zaplanować.

Czy po rozwiązaniu umowy pozycje spadną?

Pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, w czasie którego sporo może się zdarzyć. Umowa podpisana z agencją nie jest dożywotnia i zawsze może być przez jedną ze stron rozwiązana, co, jak pokazuje praktyka, niekiedy ma miejsce. Powstaje zatem pytanie, co się stanie po rozwiązaniu takiej umowy z pozycjami, czy one spadną, czy zostaną utrzymane? Z uwagi na to, w jaki sposób cały ten proces jest prowadzony, to istnieją duże szanse na to, że przez dłuższy czas wypracowane pozycje będą się utrzymywać. Jak długo – tego nikt nie jest w stanie przewidzieć, bowiem raz zdobyte miejsca też nie są na zawsze, cały czas będą zależeć od wielu różnych czynników. Jeśli po rozwiązaniu umowy ktoś inny od razu będzie kontynuował działania, to zapewne nie zauważy się żadnych spadków. Jeśli jednak prace zostaną całkowicie przerwane, to z uwagi na zmieniające się ciągle algorytmy i konkurencję w pewnym momencie może się okazać, że pozycje zaczną iść w dół. Nawet jeśli to nastąpi, to proces ten będzie powolny i długotrwały, rozciągnięty na kilka miesięcy. Chcąc najpierw uzyskać a później utrzymać wysokie miejsca w wynikach trzeba prowadzić systematyczne, długofalowe działania,  więc ich przerwanie zapewne nie pozostanie bez wpływu.

Czy pozyskane linki zwrotne i katalogi po rozwiązaniu umowy zostaną usunięte?

Przy kończeniu współpracy z firmą zajmującą się pozycjonowaniem powstaje bardzo ważne pytanie, co się stanie z umieszczonymi przez nią linkami, zarówno w zewnętrznych serwisach, jak też na jej własnym zapleczu. Temat ten jest o tyle ważny, że nagłe usunięcie większej ilości odnośników może narobić bardzo dużo szkody, a w ostatecznym rozrachunku utratę ruchu, klientów i tym samym dochodów. Jak pokazuje praktyka, bywa z tym bardzo różnie. Zdarzają się firmy, szczególnie rozliczające się w modelu płacenia za efekty, które po zakończeniu współpracy kasują wszystkie linki klienta. Z reguły w umowach nie ma o tym żadnej wzmianki, więc teoretycznie mogą to zrobić, chociaż pozostaje jeszcze kwestia etyki. Ale profesjonalne agencje, które działają w oparciu o pewne standardy, tak nie robią, szczególnie jeśli chodzi o serwisy zewnętrzne. W  przypadku dedykowanego zaplecza, zwłaszcza przygotowanego specjalnie pod potrzeby klienta, może być różnie. Po rozwiązaniu umowy agencja nie ma specjalnie interesu w tym, żeby takie zaplecze utrzymywać, więc może go pewnym czasie wygasić. Najlepiej, jeśli wszystkie ustalenia związane z utrzymaniem linków były szczegółowo zapisane w warunkach współpracy, wtedy po jej zakończeniu nie będzie żadnych niemiłych niespodzianek. W Sprawne SEO nie usuwamy pozyskanych linków.

W jaki sposób wybierane są słowa kluczowe do pozycjonowania?

Jedną z najważniejszych rzeczy przy pozycjonowaniu jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Słowa kluczowe występują w różnych wersjach, mogą być ogólne, brandowe, regionalne czy tak zwane Long Tail. Ich prawidłowe dobranie to absolutna podstawa, gdyż do nich później dobiera się odpowiednią strategię działania i wykonuje wszelkie prace. Dlatego wyboru słów kluczowych nie można pozostawiać przypadkowi, tylko dokładnie je przeanalizować, korzystając z dostępnych narzędzi.

  • Analiza konkurencji. Konkurencja znajdująca się wysoko w wynikach wyszukiwania to jeden z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie słów kluczowych. Trzeba się jednak liczyć przy tym z dużą ilością pracy, szczególnie przy większych serwisach.
  • Google Trens. Narzędzie, które wykorzystuje dane z wyszukiwarki Google w celu przedstawienia częstotliwości i czasu wyświetlania danych fraz. Pozwala na sprawdzenie sezonowości oraz geograficznego rozkładu.
  • Keyword Google Planer. Przeznaczony początkowo dla kampanii Google Ads (Adwords) świetnie nadaje się też do planowania strategii SEO. Przez wielu uważany na najważniejsze narzędzie do analizy słów kluczowych.
  • Dedykowane narzędzia, takie jak na przykład Senuto czy Semstorm, są świetnym uzupełnieniem produktów Google, a w wielu przypadkach dają znacznie więcej możliwości. Ich wadą jest to, że często trzeba ponosić opłaty za korzystanie.

W jakich przypadkach nie opłaca się pozycjonować?

Pozycjonowanie jest jedną z najskuteczniejszych form promocji w internecie, sprawdza się zarówno w przypadku małych jak i dużych firm. Są jednak sytuacje, kiedy należy się dobrze zastanowić nad jego sensem – może się bowiem okazać, że będzie zupełnie nieprzydatne. Tak jest na przykład w przypadku bardzo niszowych branż, o wąskiej grupie odbiorców, albo przy oferowaniu produktów, z którymi ciężko się wybić wśród konkurencji. W takich przypadkach lepiej postawić na inne sposoby dotarcia do odbiorców, zapewne szybsze i skuteczniejsze. Przy pozycjonowaniu trzeba się też liczyć z tym, że pierwsze rezultaty będą widoczne najwcześniej po kilku miesiącach, a na początku trzeba włożyć sporo pracy w odpowiednią optymalizację serwisu. Jeśli komuś zależy na szybkich efektach, najlepiej bez konieczności wkładania to większego wysiłku, to także powinien z pozycjonowania zrezygnować i poszukać alternatywnych metod szukania klientów.

Co to jest SERP?

Każda wyszukiwarka po wpisaniu przez użytkownika jakiegoś hasła wyświetla listę najlepiej dopasowanych do tego zapytania stron internetowych. Taka lista wyników znana też jest jako SERP – Search Engine Results Position. Wyświetlane strony dzielą się na darmowe, nazywane też organicznymi lub naturalnymi, oraz płatne. Każda z wyszukiwarek posiada inny układ prezentacji danych. W przypadku Google linki sponsorowane przeważnie pojawiają się na samej górze, przed wynikami organicznymi, oraz po prawej stronie, są one dodatkowo oznaczone znacznikiem Reklama.

Każdy wynik składa się z trzech podstawowych elementów, to znaczy tytułu strony, jej adresu oraz krótkiego tekstu informacyjnego. W różnych sytuacjach mogą się też pojawić dodatkowe informacje, na przykład zdjęcie, mapa Google czy gwiazdki z ocenami. Sposób ustalania kolejności wyświetlania stron w SERP jest ustalany na podstawie skomplikowanych algorytmów, biorących pod uwagę wiele różnych czynników. W przypadku wyników organicznych istnieje możliwość wpływania na ich kolejność, przez prowadzenie różnych działań SEO ( optymalizacja serwisu i jego zawartości, linkowanie itd. ).

  Co to są meta tagi?

Metatagami nazywa się specjalne znaczniki HTML, umieszczone w kodzie strony internetowej, w sekcji <HEAD>. Nie są one bezpośrednio widoczne dla użytkowników, jednak mogą do nich sięgać roboty wyszukiwarek w celu uzyskania informacji. Najważniejsze metatagi to:

  • Title. Jest wyświetlany przez wyszukiwarki jako nagłówek w wynikach wyszukiwania. Jego długość powinna wynosić maksymalnie 65-70 znaków, gdyż tylko tyle jest prawidłowo prezentowane. Jest ważny przy pozycjonowaniu, Google bierze go do ustalania rankingu. Z tego też powodu wszystkie tytuły na stronie powinny być unikalne, warto również zadbać o ich odpowiednią optymalizację.
  • Description. Na obecną chwilę znacznik <description> nie wpływa na pozycjonowanie, co nie znaczy bynajmniej, że można go sobie odpuścić. Jego treść wyświetla się w wynikach wyszukiwania, ma więc duży wpływ na wyróżnienie się wśród konkurencji i zachęcanie użytkowników do odwiedzin. Podobnie jak title, opis strony także powinien być unikalny.
  • Keywords. Jeszcze do niedawna słowa kluczowe miały duży wpływ na wyniki, obecnie są pomijane ze względu na duże możliwości manipulowania. Niektóre wyszukiwarki biorą znacznik <keywords> pod uwagę, ale umieszczanie go nie jest konieczne.

Lista możliwych do umieszczenia meta tagów jest znacznie obszerniejsza, liczy jeszcze co najmniej kilkanaście pozycji. Niektórych z nich warto używać, jeśli będzie taka potrzeba, inne mają niewielkie znaczenie i można zrezygnować z ich wykorzystania.

Co to są frazy?

Frazami nazywa się pojedyncze wyrazy lub ich zestawienie, na które z jednej strony są pozycjonowane witryny, a z drugiej wpisują je użytkownicy przy wyszukiwaniu. W zakresie SEO frazy kluczowe można podzielić na następujące rodzaje:

  • Ogólne, dotyczące grup produktów czy usług ( na przykład „rower” )
  • Szczegółowe, precyzyjniej określające dane pojęcie ( na przykład „rower trekkingowy”)
  • Brandowe, określające markę lub firmę ( na przykład „Trek” )
  • Lokalne, uwzględniające region związany z daną frazą ( na przykład „rower Warszawa”)
  • Niszowe ( długi ogon, Long Tail ), składające się z wielu wyrazów i dokładnie określające przedmiot wyszukiwania ( na przykład „Rower Trek 4300 rama 18 niebieski” )

Odpowiedni dobór słów kluczowych jest niezwykle ważny dla procesu pozycjonowania. Najbardziej popularne, jedno czy dwuwyrazowe frazy są trudne do wypromowania, a włożony nakład pracy nie zawsze przełoży się na korzyści. Ustalając listę fraz, na które będą prowadzone działania pozycjonerskie należy dokładnie zweryfikować, jak często są one wpisywane przez użytkowników. Przy pozycjonowaniu duże znaczenie ma odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych, zarówno w tytule, opisie i nagłówku, jak również w treści.

Co to jest długi ogon?

Pojęcie długiego ogona ( Long Tail ) pojawiło się w roku 2004, w sensie ekonomicznym oznacza sprzedaż dużej ilości różnorodnych, niszowych towarów, w stosunku do produktów najpopularniejszych. Ta koncepcja świetnie sprawdza się też przy promocji w internecie, w SEO długi ogon oznacza pozycjonowanie na bardziej rozbudowane frazy kluczowe. Takie frazy składają się co najmniej z trzech wyrazów, ale ich ilość może być znacznie większa. Każda z nich pojedynczo przeważnie nie generuje dużej liczby odwiedzin, ale jeśli takich słów kluczowych będą setki czy tysiące, to mogą one wygenerować naprawdę duży ruch na stronie. Dodatkowo przy takich wyszukiwaniach można liczyć na znacznie lepszy współczynnik konwersji, gdyż użytkownicy wiedzą dokładnie, czego potrzebują, i otrzymują precyzyjne odpowiedzi. Działania pozycjonerskie przy tej metodzie opierają się przede wszystkim na zapewnieniu widoczności strony w wyszukiwarce na możliwie jak największą liczbę rozbudowanych fraz. Najczęściej robi się to przez odpowiednią optymalizację serwisu, przy szczególnym nacisku na wartościową, merytoryczną, zawierającą odpowiednie słowa kluczowe treść.

Co to są znaczniki <alt>, <h1>, <h2-h4>, <b>, <strong>?

Google zwraca obecnie bardzo dużą uwagę na zawartość serwisów internetowych. Dotyczy to nie tylko merytorycznych, wartościowych tekstów, ale ich odpowiedniego formatowania – dzięki temu będą one znacznie przyjaźniejsze dla użytkowników. Tekst podzielony na akapity, z rzucającymi się w oczy nagłówkami, śródtytułami i pogrubieniami znacznie lepiej się czyta, a dodatkowo ma także istotny wpływ na SEO. Odpowiednio zastosowane znaczniki są bowiem brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu, więc ich używanie jest jak najbardziej wskazane.

Do najważniejszych w pozycjonowaniu znaczników należą:

  • <h1>. Nagłówek pierwszego stopnia powinien pojawić się tylko raz na stronie, zwykle pełni rolę tytułu. Warto w nim umieścić słowa kluczowe, ale w naturalny sposób.
  • <h2-h4>. Kolejne nagłówki w strukturze, mają za zadanie podzielenie zawartości na stronie w tematyczne bloki. Może ich być więcej, powinny zawierać słowa kluczowe. Umieszczając je trzeba utrzymywać odpowiedni porządek w ich strukturze.
  • <alt>. Bardzo ważny znacznik przy optymalizacji obrazów i zdjęć. Umożliwia wstawienie alternatywnych opisów testowych przy plikach graficznych.
  • <b>, <strong>. Znaczniki pozwalające na wyróżnienie ( pogrubienie ) wybranych fragmentów tekstu, które dzięki temu stają się bardziej widoczne dla użytkowników.

Katalogowanie NAP co to jest?

Pozycjonowanie lokalne rządzi się nieco odmiennymi zasadami, ze względu na to, że jest ograniczone do niewielkiego rejonu. Bardzo duże znaczenie dla widoczności firm w danej miejscowości czy regionie, mają wizytówki NAP (ang. Name/Address/Phone). Takie wizytówki zawierają nazwę, dane kontaktowe, a często także bardziej szczegółowe informacje na temat firmy, łącznie z możliwością umieszczenia linku. Dzięki nim potencjalni klienci mogą łatwo trafić na firmę działającą w danej branży, a dodatkowo wizytówki są dużym wsparciem przy pozycjonowaniu lokalnym. Pozwalają one robotom na powiązanie przedsiębiorstwa z konkretną lokalizacją, a to z kolei przekłada się na wyniki wyszukiwania związane z takim miejscem.

Działając lokalnie warto zainwestować w umieszczenie swoich firmowych wizytówek w kilkunasty czy nawet kilkudziesięciu katalogach, bazach firm i popularnych serwisach internetowych. Przyniesie to wielowymiarowe korzyści – zaprezentowanie firmy szerokiej grupie potencjalnych klientów, wzmocnienie pozycjonowania lokalnego, a jeśli istnieje możliwość umieszczania odnośników, to także zyskanie wartościowych linków.

Pozycjonowanie stron internetowych