Rok 2020 był zaskakujący pod wieloma względami, a zawirowania dotyczyły każdej dziedziny naszego życia. Pandemia miała także znaczący wpływ na branżę marketingu, w tym SEO. Próba dostosowania się do nowej rzeczywistości postawiła przed branżą wiele wyzwań. Wieloletnie doświadczenie, znajomość branży oraz wyciągnięte wnioski z minionego roku, pozwalają wysnuć założenia dotyczące SEO trendów w roku 2021. Na co należy zwrócić uwagę? Czego nauczył nas miniony rok? Co będzie nowym trendem w pozycjonowaniu? Poznaj 5 trendów, które zdominują branżę SEO w 2021 roku.
Analiza klientów i ich wartość
W 2021 roku specjaliści SEO położną większy nacisk na analitykę behawioralną użytkowników. Ilość słów kluczowych, choć nadal ważna ustąpi miejsca badaniom zachowań użytkowników. Dogłębna analiza behawioralna pozwoli to na stworzenie nowej strategii w tworzeniu treści, bardziej dopasowanych pod profil potencjalnego klienta. Kluczowe stanie się zrozumienie użytkownika i zapewnienie mu wysokojakościowej treści spełniającej jego oczekiwania. Jeśli chcemy, aby nasza strona generowała ruch, w 2021 roku musimy skupić się, aby to co oferujemy odpowiadało na pytania, potrzeby i obawy wyrażane przez klientów w wynikach wyszukiwania.
Online marketing
Pandemia COVID-19, choć miała negatywny wpływ na wiele aspektów naszego życia, rozwinęła branżę e-commerce, dlatego kolejnym istotnym krokiem w 2021 roku jest zapewnienie jak najlepszej obsługi klientów online. Tu ważna jest nie tylko szata graficzna strony, intuicyjność i łatwość korzystania, ale także dobrze opracowany dział FAQ. W dziale tym powinny pojawić się odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Pomocne będzie opracowanie odpowiednich fraz kluczowych. W tym celu należy skrupulatnie przeanalizować dane dotyczące słów kluczowych w Google Search Console.
Tworzenie treści zoptymalizowanej pod kątem SEO, w 2021 roku, wymaga nakładu czasu, przemyślanej strategii i inwestycji. Musimy pamiętać, że utrzymanie zainteresowania i zbudowanie stałego grona odbiorców jest kluczem do sukcesu w budowaniu pozycji firmy.
Zobacz: 8 sposobów na darmową reklamę w Internecie
Search intent, czyli nastawienia na użytkownika
Według najnowszych prognoz, specjaliści SEO odejdą od tradycyjnych technicznych metod, takich jak dbałość o meta opisy dla każdej ze stron, aby położyć większy nacisk na rozumienie intencji użytkownika. Użytkownicy posługują się wyszukiwarką Google, aby znaleźć odpowiedzi na konkretne pytania lub zdobyć wiedzę. Zrozumienie tego, co kieruje użytkownikami pozwoli na lepsze dostosowanie treści, a co za tym idzie zwiększy ruch na stronie i jej widoczność w sieci. Położenie nacisku na wyniki wyszukiwania pozwoli specjalistom SEO uzyskać przewagę w tworzeniu konkurencyjnych treści. Analiza SERP-ów z pewnością będzie ważną praktyką nie tylko w 2021 roku, ale także w kolejnych latach.
Kluczem do sukcesu w 2021 roku będzie:
- treść zoptymalizowana pod kątem SEO, która odpowiada na potrzeby i obawy użytkownika odwiedzającego daną stronę oraz operuje językiem korzyści,
- szybka witryna internetowa dostosowana do urządzeń mobilnych,
- jasny i łatwy w zrozumieniu przekaz
- brak wyskakujący pop-upów, czy wymuszonych rejestracji.
Core Web Vitals i optymalizacja Page Experience
Core Web Vitals, jak pokazują prognozy, będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na wysokość w rankingach, dlatego na znaczeniu zyska optymalizacja Page Experience. Optymalizacji powinny podlegać wszystkie elementy – od szybkości strony, przez renderowanie i optymalizację obrazów, po protokoły bezpieczeństwa. W tym wypadku kluczowe są informacje dostarczane za pośrednictwem narzędzi takich jak Crux API czy Lighthouse.
Istotne jest także to aby witryna była nie tylko dostosowana do robotów wyszukiwarki, ale także do zwykłych użytkowników. Działania optymalizacyjne nakierowane na użytkownika powinny skupiać się na:
- szybkości reakcji strony na interakcję użytkownika
- szybkości i płynności ładowania witryny
- łatwości posługiwania się stroną na urządzeniach mobilnych
- bezpieczeństwie połączenia z witryną podczas przeglądania jej przez użytkowników
Posługiwanie się Page Experience w pracach SEO zabezpieczy, przede wszystkim, wydajność witryny oraz jej pozycję w rankingach podczas przyszłych aktualizacji algorytmu oraz zwiększy ilość konwersji.
Mobilne SEO
Urządzenia mobilne stały się nierozłączną częścią naszego życia. Szukanie informacji, zdobywanie nowej wiedzy czy robienie zakupów – w tym celu coraz częściej posługujemy się urządzeniami mobilnymi, dlatego tak istotne jest mobilne SEO. Mobilne przeglądarki generują największą ilość wyszukiwań, dlatego optymalizacja mobilnej wersji strony stanie się jednym z kluczowych działań w strategii SEO w 2021 roku.