Pozycjonowanie Long Tail – Ostatnie lata to coraz szybsze zmiany w korzystaniu z wyszukiwarek. Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto wpisywał więcej niż dwa czy trzy słowa, obecnie coraz częściej można spotkać frazy składające się nawet z pięciu członów. Przede wszystkim wynika to z faktu, że użytkownicy internetu stają się coraz bardziej świadomi zarówno swoich potrzeb jak i możliwości wyszukiwarek. Wiedzą już dobrze, że po wpisaniu dokładnie sprecyzowanej frazy otrzymają takie wyniki, jakich oczekują, bez konieczności ich późniejszego przeszukiwania. Dodatkowo wyszukiwarki dają odpowiednie rezultaty nawet dla najbardziej niezwykłych fraz, więc można się do woli popisywać kreatywnością. Jak pokazują najnowsze statystyki nawet 20 procent dziennych zapytań to są zupełnie nowe hasła, nigdy wcześniej nie wykorzystywane. Właśnie to zjawisko jest podstawą jednego z ciekawszych sposobów pozycjonowania, a mianowicie Long Tail.
Co to jest pozycjonowanie Long Tail
Pozycjonowanie Long Tail, często znane też jako długi ogon lub pozycjonowanie szerokie, podchodzi zupełnie inaczej do fraz niż klasyczna metoda. Zamiast jednego lub kilku krótkich słów kluczowych pozycjonuje się znacznie większą ilość bardziej rozbudowanych haseł. Celem tego jest zapewnienie wysokich pozycji w wyszukiwarce pod dużą liczbę fraz kluczowych. Metoda ta stosowana jest zarówno do całych stron, jak i konkretnych treści na stronie, a także dla pojedynczych produktów i modeli produktów. W efekcie pozycjonowania long tail nasz potencjalny Klient ma więc możliwość znalezienia produktu dokładnie takiego, jakim jest zainteresowany lub maksymalnie do niego zbliżonego. Właśnie na tym opiera się przede wszystkim pozycjonowanie Long Tail, w założeniach ma ono pomóc w pozyskaniu ruchu z dużej ilości bardziej rozbudowanych słów kluczowych. Obecnie jest to jedna z najbardziej zaawansowanych metod promocji w internecie, dobrze przeprowadzona może dać nie tylko szybkie ale też długotrwałe efekty. Szczególnie skuteczna jest w przypadku serwisów z dużą ilością podstron, na przykład sklepów internetowych.
Zalety pozycjonowania Long Tail
Pozycjonowanie na dużą ilość dłuższych fraz ma sporo zalet w porównaniu z tradycyjnym pozycjonowaniem, może być jego skutecznym uzupełnieniem lub wręcz główną strategią promocyjną. Przede wszystkim przyczynia się do znacznego zwiększenia ruchu na stronie, przy jego użyciu nawet kilkadziesiąt procent wejść pochodzi z dłuższych słów kluczowych. Zwiększa się także współczynnik konwersji, czyli ilość osób na stronie które wykonały jakąś akcję (może to być wysłanie zapytania, zapisanie się na newsletter, czy dokonanie zakupu) w stosunku do wszystkich odwiedzających. Frazy Long Tail są na tyle specyficzne, że osoby dzięki nim wchodzące najczęściej znajdują to czego szukają, a dodatkowym efektem jest dłuższy czas pozostawania w serwisie. Według wielu statystyk prawdopodobieństwo opuszczenia serwisu jest znacznie mniejsze przy frazach z długiego ogona. Dzięki tej metodzie można się też wybić wśród konkurencji, w przypadku długich haseł konkurencja jest znacznie mniejsza i łatwiej znaleźć takie, które są niszowe a jednocześnie konwertują (dadzą wejścia). Co ważne dla wszystkich planujących podjęcie takich działań, pozycjonowanie Long Tail jest przyjazne dla systemu Google. Co więcej, coraz częściej można usłyszeć opinie, że roboty wyszukiwarek wręcz lubią strony przygotowane w taki sposób, pozycje są szybciej uzyskiwane i bardziej stabilne.
Jak dobrze przygotować frazy długiego ogona?
Teoria na temat pozycjonowania Long Tail jest zapewne wszystkim zrozumiała, ale trzeba ją jeszcze przełożyć na praktykę. A w praktyce jedną z najważniejszych spraw jest odpowiedni dobór słów kluczowych, pozwalający skutecznie trafiać do określonych grup docelowych. Przede wszystkim trzeba zacząć od dokładnej analizy swojej branży i tego, co wyszukują potencjalni klienci. Pomocne mogą w tym być różne narzędzia mi.n:
google.pl/trends – Analiza Google Trends – narzędzie to jest bardzo proste w obsłudze i umożliwia porównanie trendów wyszukiwań danych haseł nawet kilka lat wstecz. Uzyskamy informacje odnośnie ilości, pochodzenia i zależności od czasu zapytań w wyszukiwarce Google. Dowiemy się również w jakich regionach i miastach dane hasło było wyszukiwane najczęściej.
semstorm.com – Przy samym wyborze testowanych fraz pomocne mogą być narzędzia do analizowania widoczności domen w Google. Dobrze sprawdzi się w tym zakresie SEMSTORM, który pozwala na wyświetlenie raportów dotyczących nie tylko z wyników organicznych, ale i reklam AdWords.
adwords.google.com/KeywordPlanner – Google AdWords Planer Słów Kluczowych to najpopularniejsze narzędzie do analizy słów kluczowych. Bazuje ono na statystykach wyszukiwań w Google i jest w stanie pokazać zarówno historyczne dane dotyczące wskazanych przez nas słów kluczowych, jak i prognozy wyszukiwania.
longtailpro.com – Long Tail Pro. Program wyszukuje najczęściej używane frazy, pozwala na ich filtrację oraz sprawdzenie konkurencyjności pod wyszukanymi frazami.
answerthepublic.com. Narzędzie jest banalne w obsłudze i pokazuje wszystkie słowa kluczowe o które pytają internauci, dodatkowo na dalszym planie pokazane są sugestie do analizowanej frazy.
ubersuggest.org – Ubersuggest jest narzędziem o podobnym działaniu do sugestii wyszukiwarki Google. Na podstawie jednego słowa kluczowego uzyskamy sugestie innych – podobnych słów.
keywordtool.io – KeywordTool. Działa ono na bardzo podobnej zasadzie jak Ubersuggest, lecz zwraca jeszcze więcej gotowych sugestii słów kluczowych
Dzięki powyższym narzędziom można będzie ustalić potencjalne sformułowania. Później pozostaje stworzyć jak największą ilość rozbudowanych haseł, stosując między innymi przymiotniki czy odmianę przez przypadki. Można do pomocy poprosić rodzinę i znajomych, zrobić jakąś ankietę czy przejrzeć frazy konkurencji – każdy sposób jest dobry, żeby stworzyć odpowiednią bazę. Jednak trzeba pamiętać o tym, że taka analiza powinna być tylko punktem wyjścia do opracowania własnej strategii, konkurencję można podglądać, ale nigdy nie należy jej kopiować.