Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak jej uniknąć?
Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. Ma ona kluczowe znaczenie dla pozycjonowania, bowiem nawet pomimo wielu działań mających za zadanie poprawę widoczności serwisu w wyszukiwarce, rezultaty mogą być niesatysfakcjonujące. Czy da się z nią walczyć?
Kiedy następuje kanibalizacja słów kluczowych?
Z kanibalizacją słów kluczowych mamy do czynienia wtedy, gdy kilka stron w obrębie witryny pozycjonowanych jest na te same frazy kluczowe. Na początku wyszukiwarka Google pokazywała wyniki “podklejone”, gdy kilka stron serwisu było podobnie dopasowanych do wyszukiwanej przez użytkownika frazy. Wówczas zjawisko kanibalizacji słów kluczowych mogło być korzystne. Z czasem podklejone wyniki zniknęły, a w wynikach wyszukiwania pojawia się jedna strona z grupy podstron pozycjonowanych na te same frazy. Kanibalizacja słów kluczowych ma związek z niestabilną pozycją strony w SERPach i może wpłynąć na jej spadek. Winne kanibalizacji słów kluczowych są także podobne/zduplikowane treści na kilku podstronach serwisu, poruszanie jednego tematu na wielu podstronach, błędne linkowanie wewnętrzne (linki o tych samych anchorach przenoszące do różnych stron).
Kto jest najbardziej narażony na kanibalizację słów kluczowych?
Na zjawisko kanibalizacji najczęściej narażone są serwisy sklepów internetowych, a także serwisy o wąskiej tematyce. W tych przypadkach trudno jest znaleźć odmienne frazy kluczowe do pozycjonowania każdej z podstron. Oprócz liczby i jakości linków zewnętrznych, brane są pod uwagę inne elementy, dlatego warto mieć na uwadze odpowiednie dopasowanie treści do frazy wyszukiwania.
Jak sobie radzić z kanibalizacją słów kluczowych?
Zawsze lepszym wyborem jest unikanie sytuacji, w której kilka podstron zoptymalizowanych jest pod kątem tej samej frazy, ponieważ przywrócenie poprzedniego stanu może okazać się niełatwym zadaniem. Nie jest jednak niemożliwe. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że Google często wybiera stronę, która jest słabiej podlinkowana, więc dodanie kolejnych linków dla tej, którą sami wybierzemy, może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Kolejnym utrudnieniem jest to, że świeższe podstrony mają często większą siłę przebicia niż stare wpisy, a Google wybiera podstronę lepiej zoptymalizowaną pod daną frazę, pomijając przy tym linki. Skutecznym rozwiązaniem jest wykluczanie najważniejszych słów kluczowych lub mocne ograniczenie ich użycia na kolejnych podstronach oraz zadbanie o jak najlepsze zoptymalizowanie podstrony, na której najbardziej nam zależy. Specjaliści SEO wiedzą, że nie zawsze wybór automatu jest dobry i lepiej samodzielnie decydować o SERPach. To dlatego warto próbować wzmocnić ważniejszą podstronę, np. linkami wewnętrznymi z zduplikowanych wpisów, by pokazać Google, który wpis jest najważniejszy. Jeśli doprowadzimy na swojej stronie do kanibalizacji słów kluczowych, warto skontaktować się ze specjalistą, który dobierze odpowiednią strategię działania. Niekiedy rozwiązywanie problemu na własną rękę może przynieść znacznie więcej szkód niż korzyści, a cały wysiłek włożony w pozycjonowanie serwisu pójdzie na marne.
Czy kanibalizacja słów kluczowych zawsze jest negatywnym zjawiskiem?
Okazuje się, że nie. Mimo, że czas podklejonych linków przeminął, można sprawić, że kanibalizacja słów kluczowych przyniesie pozytywne rezultaty. Jeśli w serwisie znajduje się wiele stron o podobnej tematyce, wybieramy jedną, która będzie generatorem ruchu w witrynie. Wystarczy umieścić na niej linki prowadzące do innych, podobnych podstron. Na tych zbliżonych stronach umieszczamy linki prowadzące do strony będącej generatorem ruchu, dzięki czemu jest ona pozycjonowana. To dobre rozwiązanie, np. dla sklepów internetowych.