Pojęcie Content Marketingu na dobre zagościło wśród specjalistów zajmujących się promocją w internecie. Warto zatem wiedzieć, czym ów Content Marketing jest, a także czym nie jest
Pojęcie Content Marketingu na dobre zagościło wśród specjalistów zajmujących się promocją w internecie. Warto zatem wiedzieć, czym ów Content Marketing jest, a także czym nie jest. Generalnie za Content Marketing uważa się tworzenie treści, wartościowych dla klienta, dostarczających mu odpowiedzi na pytania i informujących o istotnych dla niego sprawach. Najważniejszy jest coś ze sobą niosący przekaz, z którego inni będą mogli skorzystać. Na pewno content marketingiem nie będzie masowe produkowanie kolejnych wpisów na blogach, które nawet jeśli będą poprawne pod względem językowym, to w żaden sposób nie zaspokoją potrzeb klientów.
Content marketing może przybierać różne formy, nie tylko słowo pisane, dobór formy przekazu dobierany jest do rodzaju promowanych produktów czy usług oraz grupy docelowej. Poza blogami, artykułami eksperckimi czy poradnikami do content marketingu zaliczają się także grafiki oraz filmy. Wśród tych pierwszych można przede wszystkim wyróżnić infografiki, w zwięzłej, czytelnej dla odbiorców formie pokazujące w pigułce informacje na dany temat, natomiast druga grupa to przede wszystkim filmowe poradniki. Jak już było wspominane – najważniejsza jest wartościowa zawartość, mająca przyciągnąć uwagę wybranej grupy klientów, zbudować jej lojalność i zaangażowanie, a także dostarczyć im przydatnej wiedzy.
Jak zaplanować kampanię content marketingowa?
Jeśli komuś się wydaje, że umieszczenie kilku wpisów na blogu, wzbogaconych o prostą prezentację czy infografikę jest już content marketingiem, to jest w dużym błędzie. Opracowanie strategii to proces składający się z wielu etapów, z których każdy ma ogromne znaczenie dla końcowego sukcesu. Zaczyna się od zdefiniowania grupy docelowej – niby wszyscy o tym wiedzą, a z jakiegoś powodu wielu marketerów o tym zapomina, tworząc przekaz nie wiadomo do kogo. A od tej grupy będzie w dużym stopniu uzależniony wybór najbardziej efektywnych form działań. Ważna jest także dokładna analiza posiadanych treści, analiza konkurencji oraz audyt miejsc branżowych. Przygotowując działania oparte na tekstach nie można zapomnieć o odpowiednim doborze słów kluczowych – dzięki temu można jednocześnie wspomóc procesy pozycjonerskie. Mając wybrane formy przekazu i pomysły na to, co powinno się tam znajdować, przychodzi pora na wykonanie contentu, najlepiej przez profesjonalistów zajmujących się danymi obszarami. Ale nawet najbardziej wartościowy content niewiele pomoże, jeśli użytkownicy do niego nie będą w stanie trafić, trzeba zatem zadbać o jego umieszczenie w sieci i odpowiednie rozreklamowanie. I na koniec to, o czym także często się zapomina, a mianowicie mierzenie rezultatów. Wydając niejednokrotnie spore pieniądze warto wiedzieć, jakie efekty przyniosły podjęte działania.
Ile to kosztuje?
Mając na uwadze powyższe ustalenia trzeba zdać sobie sprawę, że content marketing nie jest tanim rozwiązaniem. Przede wszystkim jest on inwestycją długofalową, planując działania należy się liczyć z co najmniej paroma miesiącami czekania na pojawienie się pierwszych rezultatów. Po drugie, jego koszty nie ograniczają się jedynie do zapłacenia copywriterowi za przygotowanie kilku tekstów, a takie właśnie wyobrażenie często panuje wśród klientów. Profesjonalna treść musi kosztować – artykuły eksperckie kosztują od 10 do nawet kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków, grafiki zaczynają się od kilkuset złotych, a za porządny materiał video trzeba przeznaczyć nawet kilka tysięcy. Samo stworzenie dobrego contentu to jedno, natomiast sprawienie, że zostanie on zauważony przez odbiorców to drugie. Dlatego dużą część budżetu pochłaniają koszty związane z promocją publikowanej treści. Do ogólnych wydatków należy także doliczyć wszystkie sprawy związane z obsługą techniczną czy analityką, i dopiero po zebraniu tego wszystkiego otrzymuje się całościowe koszty kampanii. Oczywiście skala wydatków będzie w dużym stopniu uzależniona od rodzaju promowanego biznesu i jego zasięgu. Jednak zabierając się za działania content marketingu trzeba mieć świadomość, że nie zrobi się tego za pomocą pisanych przez studentów za kilka złotych tekstów.