Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?
Zanim napiszę o tym – ile kosztuje pozycjonowanie? Odpowiem krótko na kilka pytań…
Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie (ang. search engine optimization, SEO) – najprościej rzecz ujmując to budowanie optymalizowanie naszej strony w taki sposób, by znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Jest to zespół różnych czynników, które wpływają na atrakcyjność strony. Pozycjonowanie stron zawsze łączy się z działaniami SEO, a na odpowiednie pozycjonowanie strony wpływa wiele czynników. Google twierdzi że jest ich ponad 200.
Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Upraszczając pierwsze wyszukiwarki internetowe były oparte są na frazach, czyli tym co wpisują użytkownicy w trakcie wyszukiwania stron. Każda wyszukiwarka generuje listę zaindeksowanych stron internetowych, które najlepiej pasują do wyszukiwanej treści. Jeśli np. będziemy wyszukiwali najlepsze hotele w Gdańsku, w wyszukiwarce wpiszemy frazę: najlepsze hotele Gdańsk. Wtedy teoretycznie wyszukiwarka w pierwszej kolejności pokaże strony, w których „użyto dużej ilości tej frazy” czyli te zoptymalizowane pod tą frazę. Wiele osób sądzi, że pozycja strony zależna jest od jej jakości. Nic bardziej mylnego. Wyszukiwarki posiadają w sobie algorytm, który w trakcie naszego wyszukiwania oblicza ilość użytych w treści fraz kluczowych, by znaleźć dla nas najlepiej dopasowaną stronę z treścią, której szukamy. (Więcej na temat jak działały wyszukiwarki pisałem w tym wpisie – „Historia wyszukiwarek internetowych”) Obecnie algorytmy wyszukiwarek są o wiele bardziej skomplikowane i opierają się nie tylko na słowach kluczowych. Nikt nie jest w stanie poznać dokładnie skomplikowanych reguł matematycznych które kierują funkcjonowanie Google oraz innych wyszukiwarek. Seowcy mogą jedynie stawiać hipotezy w oparciu o swoje testy oraz eksperymenty na temat działania danej wyszukiwarki. Niemniej jednak obecnie główne czynniki działania wyszukiwarki, które wpływają na widoczność strony i pozycjonowanie można podzielić na dwa podstawowe działy: on page factors – czynniki wewnętrzne strony oraz off page factors – czynniki zewnętrzne dla strony.
Wyniki wyszukiwania dzieli się na wyniki darmowe – organiczne, oraz płatne reklamy Google Ads tzw. linki sponsorowane, które znajdują się często na samej górze listy wyszukiwania.
SEO = SEM?
SEM (Search Engine Marketing) jest to marketing wyszukiwarkach, którego celem jest zwiększenie ruchu stronie. Łączy w sobie działania SEO oraz reklamy płatnej, wraz z pozycjonowaniem. SEM powinno być prowadzone w taki sposób, aby strona mogła łączyć w sobie nie tylko unikalną treść, ale również być dopasowana do najczęstszych interesujących nas wyszukiwań. Czyli powinna kierować na stronę nie tyle ogólny ruch lecz odwiedzających rzeczywiście zainteresowanych naszymi usługami lub produktami.
Czym zajmuje się pozycjonowanie i optymalizacja?
Pozycjonowanie i optymalizacja ma za zadanie poprawić wszystkie elementy na stronie, które mają bezpośredni wpływa na pozycję strony na liście organicznych wyników wyszukiwania. Przede wszystkim łączy się z zarządzaniem treścią strony, ale również jej wyglądem, czy technicznymi danymi. W pozycjonowaniu strony ważny jest zarówno odpowiedni kod HTML, ale także dobrze przygotowane treści na stronę. Powinny być one jak najlepiej zoptymalizowane pod frazy kluczowe, a także muszą być unikalne. Oprócz tych czynników na ich jakość wpływa także merytoryka oraz przejrzystość tekstu. Pod względem technicznym strona powinna szybko się ładować, mieć łatwy dostęp do treści, odpowiednio zbudowane i intuicyjne zakładki. Bardzo ważne jest również przygotowanie strony w wersji mobilnej. Prócz pracy on page – optymalizacji strony która jest wstępem do późniejszego pozycjonowania, bardzo ważne są działania off page – poza stroną czyli linkowanie, pozyskiwanie zewnętrznych odnośników do naszej witryny tzw. Link building. Odpowiednia i przemyślan strategia budowy profilu linków jest kluczem do sukcesu. Tak linki są nadal istotnym czynnikiem rankingowym.
Pozycjonowanie strony – jak ważna jest treść?
Na stronie internetowej równie istotna jest jej treść. Pozycjonowanie stron rozpoczyna się m.in. od tworzenia unikalnych treści, które mają odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych, czyli fraz, które nas interesują i są najczęściej wyszukiwane. W znalezieniu odpowiednich słów kluczowych pomocne są takie narzędzia jak m.in Planer Słów Kluczowych Google, Narzędzie Ubersuggest lub Keyword.io . Dzięki odpowiedniej optymalizacji treści pod interesujące nas frazy kluczowe nasza strona jest wyświetlana wyżej w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo treść powinna być odpowiednio zbudowana podzielona na tytuły, podtytuły nagłówki itd., by wynikały z niej przydatne informacje, a nie same słowa kluczowe ubrane w zdania. Nie bez znaczenia jest systematyczne tworzenie nowych „unikalnych treści” – dodawanie nowych artykułów i odświeżanie wpisów na pewno pomoże w budowaniu widoczności strony w wyszukiwarkach.
Pozycjonowanie to proces długofalowy gdzie systematycznie należy wykonywać pewne czynności. Pamiętajmy, że stronę pozycjonowaną należy cyklicznie monitorować i optymalizować. Frazy kluczowe i intencje użytkowników wciąż się zmieniają, dlatego potrzebą jest tworzenie nowych danych i treści. Aby utrzymać ruch na stronie należy na bieżąco aktualizować informacje oraz zadbać już nie od strony SEO ale bardziej UX o jej nowoczesny i przejrzysty wygląd oraz intuicyjną obsługę.
Czy można pozycjonować za 200 zł?
Pozycjonowanie cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza że reklamuje się je jako niezawodny środek do osiągnięcia sukcesu w sieci. Duża popularność pozycjonowania powoduje, że na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących tego typu usługi. Ma to także wpływ na koszty, niejednokrotnie można się natknąć na „super oferty” zachęcające niskimi cenami, a do tego gwarancją uzyskania określonych pozycji. Dla wielu osób brzmi to bardzo kusząco, zwłaszcza jeśli porównają one ofertę konkurentów. I pojawia się wtedy pytanie, po co trzeba płacić kilka tysięcy, skoro można to samo mieć za dwieście złotych? Tyle że oszczędności będą w takim przypadku bardzo pozorne. W pozycjonowaniu tak samo, jak we wszystkich innych obszarach, niskie ceny oznaczają po prostu niską jakość. W tytułowej cenie być może otrzyma się pewną ilość linków z przypadkowych serwisów, bo przecież na szczegółowe opracowanie ich profilu nie będzie czasu. Na pewno nie będzie optymalizacji, bowiem to także wymaga sporo pracy, a także profesjonalnie przygotowanych, merytorycznych artykułów. Nawet jeśli na chwilę uda się osiągnąć planowane pozycje, to ich efekty będą najprawdopodobniej krótkotrwałe. A dodatkowo takie działania mogą się zakończyć nałożeniem różnych kar przez Google, z których wyjście może kosztować znacznie więcej, niż się zaoszczędziło. Przy niskich budżetach firmy często stosują różne niedozwolone metody (Black Hat SEO), a to prosta droga do różnych problemów.
Co wpływa na cenę pozycjonowania?
Cena pozycjonowania nie może być niska przede wszystkim dlatego, że jego dobre wykonanie po prostu zajmuje dużo czasu. Nie ma możliwości skonstruowania jednego, uniwersalnego cennika, gdyż każdy przypadek jest inny i dobre firmy podchodzą indywidualnie do wycen. Już na początku należy dokładnie przyglądnąć się jakości samego serwisu pod kątem optymalizacji. Niekiedy do wykonania będą jedynie niewielkie poprawki, a niekiedy trzeba będzie mocno wszystko przebudować. Przy wycenie bierze się też pod uwagę branżę, w której działa dana firma, a także dotychczasową historię wykonywanych działań marketingowych. Kolejny istotny czynnik to ilość fraz, nad którymi dana firma ma pracować. Rozbudowane serwisy mogą ich mieć naprawdę sporą ilość, a nad każdej z nich trzeba będzie przecież poświęcić „chwilę”. Dodatkowo każda fraza ma określoną konkurencyjność. Jeśli trzeba się będzie zająć tymi najpopularniejszymi, to na pewno będzie potrzebne włożenie w to więcej czasu i wysiłku. A to wszystko będzie miało przełożenie na wysokość opłat ponoszonych przez klienta. Niektóre firmy przy wycenie zwracają uwagę także na ilość zwracanych przez wyszukiwarkę wyników, choć nie zdarza się to często.
Popularne modele rozliczania SEO.
Firmy SEO stosują różne metody rozliczania się z prac pozycjonerskich, dzięki czemu można dobrać najlepszy do swoich potrzeb i oczekiwań. Najbardziej popularne to:
— Abonament miesięczny w pozycjonowaniu stron.
W tym modelu klient ponosi stałą, ustaloną wcześniej stawkę, w ramach której prowadzone są wszystkie działania. Wysokość takiej opłaty uzależniona jest od branży i jej konkurencyjności w Google, przeważnie będzie to od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Ryczałt jest wygodnym rozwiązaniem dla firm z dużą ilością zróżnicowanych fraz, w tym modelu firma pozycjonerska może prowadzić szerokie działania bez skupiania się na wybranych hasłach. Dla klienta wadą jest to, że opłaty ponosi od samego początku także w okresie, kiedy nie widać żadnych rezultatów.
— Pozycjonowanie model rozliczeń „Płatność za frazy (efekt)”.
Wielu klientów woli płacić dopiero wtedy, gdy zobaczą określone efekty. W ich przypadku dobrym rozwiązaniem wydaje się model płacenia za frazy, w którym opłaty ponoszone są wyłącznie wtedy, gdy dane frazy pojawiły się na określonych miejscach w wynikach wyszukiwania, najczęściej na pierwszej stronie (TOP10). Pozycje poszczególnych fraz są codziennie monitorowane i na podstawie tego wyznaczana jest wysokość końcowej opłaty. Natomiast czy to jest dobre rozwiązanie? Otóż nie! Osobiście odradzam ten model rozliczeń. Wiele szanujących się, poważnych agencji SEO od niego odchodzi. Dlaczego? Odsyłam do artykułów: Piotra Cichosza oraz Mariusza Kołacz (Pozycjonowanie za efekt — przemilczane fakty). Rozliczenie za efekt to mit. Nie ma na polskim rynku żadnego innego fachu, który utrzymywałby się dzięki płatnościom za efekt.
— Płatność za ruch w pozycjonowaniu stron internetowych.
W przypadku dużych serwisów i portali często najlepszym rozwiązaniem jest rozliczanie się za ruch. W takim przypadku klienci będą ponosili wyłącznie koszty związane z ilością użytkowników, którzy odwiedzili ich stronę w ustalonym okresie. Takie rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdza w przypadku serwisów o dużym zróżnicowaniu treści czy produktów, co miałoby przełożenie na ilość fraz.
Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa.
To proces, w którym cyklicznie należy wykonywać pewne czynności. A te wymagają wiele czasu i ogromnego zaangażowania ze strony pozycjonera czy agencji seo. Dlatego dobrego, skutecznego pozycjonowania nie dostaniemy za przykładowe 200 zł! Płacimy nie tylko za czas poświęcony dla konkretnej strony ale także za wiedzę i doświadczenie specjalisty.