Każdy posiadacz własnej strony internetowej doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak dużego nakładu czasu i pracy wymaga jej prowadzenie. Poświęcając czas i wkładając serce w rozwój strony internetowej z zainteresowaniem śledzimy czy nasze działania przynoszą pożądany efekt. Monitorujemy pozycję strony w wyszukiwarce, analizujemy konwersję i sprawdzamy ruch. Skupiając się na rozwoju własnej witryny i marki, często zapominamy jak ważne jest monitorowanie rynku i działań konkurencji.
Analiza konkurencji to niezbędny aspekt w tworzeniu planu rozwoju marki i firmy. Warto zauważyć, że analiza konkurencji to działanie długofalowe, które pozwala na wdrożenie stosownych zmian, co w rezultacie przekłada się na szereg korzyści. Analiza konkurencji umożliwia przede wszystkim dostrzeżenie tego, co jest niszą na rynku lub tego czego jest przesyt, przestrzega nas przed podejmowaniem nieodpowiednich działań, pozwala poznać słabe strony konkurencji i wykorzystać je w tworzeniu systematycznej przewagi na rynku.
Analiza konkurencji – od czego zacząć?
Analizę konkurencji zaczynamy, oczywiście, od jej określenia. Uważnie obserwując konkurentów na rynku, powinniśmy określić naszego głównego rywala. Może być to witryna pojawiająca się na wiodących miejscach w wynikach wyszukiwania lub strona z którą walczymy o główną pozycję w wyszukiwarce. Konkurencja, to wszystkie strony, które posiadają zbieżną tematycznie ofertę. Im bardziej będziemy chcieli zbudować naszą widoczność na kilku popularnych słowach kluczowych, tych z większą konkurencją będziemy się zmagać w pozycjach w wyszukiwarce.
Benchmark – rywal numer 1
Benchmark, to określenie strony internetowej, która jest zdecydowanym liderem w ruchu oraz sprzedaży. Zależnie od zakresu naszego biznesu, benchmarkiem może być największa firma w mieście, województwie lub kraju. Po czym poznać, że znaleźliśmy naszego benchmarka? To proste. Benchmark zajmuje główną pozycję w wyszukiwarce i sprawia wrażenie, jakby zajmował to miejsce od samego początku, choć tak naprawdę może funkcjonować od kilku lat.
Jak przeprowadzić analizę konkurencji?
Istnieje szereg skutecznych rozwiązań, bezpłatnych i płatnych, które pozwalają przeprowadzić sukcesywną analizę konkurencji, a co za tym idzie określić naszą pozycję i wypracować lepszy wynik. Jednym z najważniejszych aspektów podczas badań konkurencji jest analiza SEO ukierunkowana na opracowanie elementów korzystnie wpływających na widoczność naszej strony.
Pamiętając o tym, że widoczność strony opiera się na odpowiednim doborze słów kluczowych, analiza powinna być wykonywana ze szczególnym naciskiem właśnie na nie. Przykładowa analiza powinna odpowiedzieć na pytanie czy wysoka pozycja konkurencyjnej strony w wyszukiwarce wynika z odpowiedniego dostosowania zawartości pod konkretne słowa kluczowe, czy z odpowiednio napisanej treści? Analiza powinna także uwzględnić czy pozycja konkurencji systematycznie wzrasta, jest stabilna czy spada.
Narzędzia wykorzystywane podczas analizy konkurencji
Narzędzia monitorujące zakres wyszukiwarki Google i zbierające informacje o stronach są w większości płatne. Polecanymi rozwiązaniami są programy Semstorm i Senuto. Zaletą wymienionych narzędzi jest możliwość skorzystania z dwutygodniowego okresu próbnego.
Program Semstorm pozwala na całościowe monitorowanie stron indeksowanych w wyszukiwarce Google. W Semstorm mamy możliwość sprawdzenia konkurencji określonej przez algorytm programu, lub sami możemy wpisać dowolną stronę i sprawdzić naszą pozycję względem niej. Semstorm to dobre narzędzie do określania benchmarków.
Największym atutem programu Senuto jest możliwość szybkiego zestawienia rankingu naszych największych rywali, a także sporządzenie listy słów kluczowych wspólnych dla naszej firmy i konkurencji. Im więcej wspólnych słów kluczowych, tym bardziej zaawansowane powinno być pozycjonowanie strony.
W obu programach można sprawdzić także popularność i konkurencyjność wybranych słów kluczowych. Kolejnym krokiem jest systematyczne i staranne monitorowanie słów kluczowych, które pomogą nam wypozycjonować naszą stroną.
Analiza konkurencji – korzyści
Analiza konkurencji, to aspekt, do którego powinni podejść poważnie wszyscy, którzy pragną systematycznie rozwijać swój biznes i zwiększyć swoją widoczność w sieci. Największymi zaletami analizy konkurencji są:
- stworzenie efektywnej strategii rozwoju firmy i określenie słabych i mocnych stron
- opracowanie strategii działań rozwoju strony www
- wdrożenie szereg działań SEO, które efektywnie wpłyną na widoczność strony w wyszukiwarce
- zebranie informacji o słowach kluczowych, co pozwoli na tworzenie lepiej wypozycjonowanych treści
- poznanie strategii działań konkurencji, a także ich monitorowanie
- zwiększenie ruchu na stronie, co w efekcie prowadzi do zwiększania sprzedaży i popularności strony