Obecnie w internecie coraz bardziej liczy się treść, zarówno jeśli chodzi o strony internetowe przeznaczone dla odbiorców, jak również całą otoczkę związaną z marketingiem i promocją. Treść musi być przede wszystkim unikalna, ale ważna jest także odpowiednia jakość. W przypadku serwisów dla użytkowników jest to rzecz bezwzględnie wymagana, po wejściu na firmową stronę każdy spodziewa się rzetelnych informacji, a nie wodolejstwa, często jeszcze z błędami. Ale nawet na zapleczach coraz częściej trzeba także postawić na odpowiednią jakość – po pierwsze ktoś może tam jednak trafić, a po drugie wyszukiwarki coraz mocniej promują dobry content. Dlatego też zajmując się tworzeniem stron, czy to firmowych czy zapleczowych warto mieć sprawdzonych copywriterów, którzy zajmą się tym aspektem. Jak się jednak okazuje znalezienie takich wcale nie jest łatwe, dlatego też przedstawię poniżej kilka wskazówek, które pomogą podjąć decyzję.
Wybór copywritera – Co będziemy pisać?
Wybór copywritera w dużym stopniu powinien być uzależniony od tego, jakie treści są nam potrzebne. Jeżeli są to zwykłe zaplecza, budowane przede wszystkim pod pozycjonowanie, to wystarczy znaleźć osobę, która ma lekkie pióro i umie bawić się słowami. Przy takich projektach nie jest wymagana jakaś specjalistyczna wiedza, choć oczywiście poniżej pewnego poziomu raczej nie powinno się schodzić. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, gdy do przygotowania będą opisy na jakąś stronę firmową. Tu wymagana jest już jak najwyższa jakość, gdyż umieszczone tam treści mają przekonać klientów do skorzystania z oferty. W takim przypadku należy poszukać osoby mającej oprócz samego talentu do pisania także odpowiednią wiedzę marketingową. W przypadku bardziej specjalistycznych serwisów być może będzie trzeba sięgnąć po kogoś, kto specjalizuje się w danej dziedzinie. Pozwoli to uniknąć niekiedy poważnych błędów merytorycznych, które osoby bez odpowiedniej wiedzy mogą łatwo popełnić.
Freelancer czy etatowy pracownik
Przy niewielkiej ilości tekstów do napisania najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z freelancerem lub agencją. Oczywiście nie ma przymusu ograniczania się jedynie do jednej osoby, można współpracować z kilkoma i zależnie od potrzeb zlecać im kolejne tematy. Jednym z minusów takiej współpracy jest to, że dobre osoby przeważnie nie narzekają na brak zleceń, i często mają dość odległe terminy. Jeśli więc jakieś treści będą potrzebne szybko, to może się okazać, że będzie problem ze znalezieniem odpowiedniego zleceniobiorcy. Przy większej ilości pracy warto niekiedy rozważyć zatrudnienie takiej osoby na stałe. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że będzie się miało cały czas pracownika do dyspozycji, jednak trzeba też pamiętać o tym, że co miesiąc trzeba będzie mu zapłacić ustaloną kwotę, bez względu na to, ile przez ten czas zostało zrobione.
Portfolio i ceny
Zaczynając współpracę z copywriterem nie należy się bać poprosić go o jakieś próbki prac, czy też wręcz zaproponować napisanie testowego artykułu. Dzięki temu można się będzie zapoznać z umiejętnościami danej osoby i jej warsztatem, a także jej podejściem do klientów. Przede wszystkim może się nam nie spodobać styl pisania, w takim wypadku raczej należy poszukać kogoś innego. Na pewno dyskwalifikujące są wszelkie błędy gramatyczne czy ortograficzne, świadczą one albo o słabych umiejętnościach danej osoby, albo o jej niestaranności. Z tym też często wiążą się ceny za usługi. Jeśli ktoś oferuje niskie stawki, to raczej należy się spodziewać, że i poziom jego pracy będzie podobny. Osoby piszące dobrze cenią swoją pracę i tu trzeba się jednak liczyć z wyższym poziomem cen.