Trudno obecnie prowadzić nowoczesny biznes bez obecności w Google. To właśnie ta wyszukiwarka stała się źródłem informacji dla klientów, a mając tak duży udział na rynku tak naprawdę może zdecydować o sukcesie czy porażce danej firmy. Google dostarcza wielu możliwości jeśli chodzi o promocję swoich usług czy produktów. Największą popularnością cieszy się oczywiście klasyczne pozycjonowanie – to właśnie dzięki niemu, przy pomocy relatywnie niedużych kosztów, można dotrzeć do szerokiej liczby odbiorców. Płatne usługi to przede wszystkim Google Ads – ta globalna sieć reklamowa także daje ogromne możliwości, a jej główną zaletą jest szybkość i elastyczność prowadzonych kampanii. Ale jak się okazuje, promować można się także w innych usługach amerykańskiego giganta, w tym w dobrze wszystkim znanych Google Maps. Mimo, że wielu osobom kojarzą się one przede wszystkim z wyznaczaniem trasy przejazdów, to możliwości tego narzędzia są znacznie większe, szczególnie jeśli chodzi o prezentację lokalnych firm. I otwierają zupełnie nowe możliwości w zakresie reklamy, stanowiące świetne uzupełnienie tradycyjnego pozycjonowania.
Google Maps – czym właściwie są
Google Maps to jedno z najpopularniejszych narzędzi Google, powszechnie używane zarówno przez kierowców, jak też osoby szukające różnych miejsc czy firm. Umożliwiają one prezentację danego terenu w różnej formie, użytkownicy mają do wyboru tradycyjny widok, mapę satelitarną, czy hybrydowe ich połączenie. Do standardowych funkcji należą sterowanie przybliżeniem, możliwość przeglądania zdjęć umieszczonych przez inne osoby czy obejrzenia danego miejsca przy pomocy Street View. Oczywiście należy wymienić też wspominaną już wcześniej nawigację, dzięki dużej dokładności oraz możliwości bezpłatnego użytkowania na smartfonach z Androidem jest ona wykorzystywana bardzo powszechnie. Mapy Google są reż coraz częściej używane do szukania najróżniejszych produktów czy usług. Właściciele firm mogą bowiem zakładać w nich swoje wizytówki, pozwalając się tym samym znaleźć potencjalnym klientom. Google coraz częściej wyświetla też mapy w organicznych wynikach, szczególnie dotyczy to zapytań związanych z lokalnymi frazami.
Czy warto promować się w „mapach Google”
Na propozycję promowania swojej firmy w Google Maps wielu przedsiębiorców zapewne zapyta, ile to będzie kosztować i jakie przyniesie korzyści. Jeśli chodzi o odpowiedź na pierwsze pytanie, to obecność w Google Maps nie wiąże się z koniecznością ponoszenia żadnych opłat – trzeba jedynie prawidłowo wypełnić wizytówkę i ją zweryfikować. Z tym większość osób powinna sobie bez problemów poradzić, a w razie potrzeby zawsze można to zlecić komuś do wykonania. Natomiast w kwestii opłacalności – Google Maps są dla wszystkich, i wszyscy mogą korzystać z ich możliwości. Szczególnie skorzystają na tym firmy posiadające stacjonarne placówki, ale też nie ma problemów, żeby inne też wykorzystały potencjał tego narzędzia. Nie ma też żadnych ograniczeń związanych z branżami, praktycznie każda działalność może być promowana w taki sposób. Obecność na mapie w wielu przypadkach jest dużą szansą na pozyskanie szerszej grupy klientów, szczególnie wtedy, gdy ktoś nie posiada swojej strony internetowej. Wystarczy zastosować się do kilku prostych wskazówek, żeby poprawić widoczność biznesu, który się prowadzi.
Czynniki wpływające na pozycję w mapach Google
Podobnie jak w przypadku klasycznego pozycjonowania, widoczność w Google Maps jest uzależniona od wielu czynników. Google oczywiście nie udostępnia informacji na temat algorytmów, które są stosowane przy wybieraniu firm do pokazania, ale wielu specjalistów szczegółowo analizuje otrzymywane wyniki i na ich podstawie wyciąga odpowiednie wnioski. Kluczową sprawą jest przede wszystkim prawidłowe uzupełnienie wizytówki – należy to zrobić starannie, podając jak najwięcej dokładnych informacji.
W szczególności należy zwrócić uwagę na:
- nazwę firmy – Nazwa jest bardzo ważna dla uzyskania wysokich pozycji, dlatego też należy ją właściwie uzupełnić. Pożądane są słowa kluczowe, ale stosowane w rozsądnej ilości.
- dane kontaktowe – Dzięki danym kontaktowym klienci będą mogli dotrzeć do firmy, ale nie jest to ich jedyna rola. Algorytmy Google zwracają dużą uwagę na obecność tych informacji i biorą je pod uwagę przy wyznaczaniu rankingu.
- inne informacje z profilu – Mimo, że pozornie niektóre elementy profilu mogą się wydawać niepotrzebne, to i tak warto je uzupełnić. Po pierwsze dla klientów, którzy w ten sposób zyskają pełniejsze informacje o firmie, a po drugie dla Google. Im profil będzie pełniejszy, tym większe szanse na dobrą ocenę przez wyszukiwarkę.
- opinie – Na temat wpływu opinii zdania są podzielone, niemniej warto je mieć, szczególnie te pozytywne. Nawet jeśli nie wpłyną one na pozycje w wynikach wyszukiwania, to na pewno zwiększą wiarygodność firmy w oczach potencjalnych klientów.
Co trzeba zrobić, aby stać się widocznym w Google Maps
Aby pojawić się w Google Maps konieczne jest wykonanie kilku kroków, które na szczęście nie są skomplikowane i bez problemów każdy powinien sobie z nimi poradzić. Wyszukiwarkę należy poinformować, że pod danym adresem znajduje się określona działalność, i dopiero wtedy zacznie ona prezentować takie miejsce na mapie.
- Założenie konta w Google – Postawa, bez której nie będzie można wykonać dalszych kroków, i która pozwoli na założenie i uzupełnienie wizytówki. Konto można bezpłatnie założyć pod adresem https://accounts.google.com – wystarczy postępować zgodnie z przejrzystymi instrukcjami. Jednym z etapów zakładania konta jest weryfikacja adresu e-mail, należy to zrobić, żeby można było korzystać z dostępnych aplikacji i usług.
- Stworzenie wizytówki – Do tworzenia wizytówek służy specjalnie przygotowany kreator. W pierwszej kolejności należy podać w nim podstawowe informacje o firmie, takie jak nazwa, dane adresowe, telefon czy adres strony internetowej. Trzeba też określić główną kategorię oraz zdecydować, czy adres wizytówki będzie widoczny dla użytkowników. Te dane sprawią, że wizytówka będzie się już wyświetlała, ale nie zagwarantują wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania.
- Uzupełnienie wizytówki pełnymi danymi – Podanie podstawowych informacji to zbyt mało, zarówno dla wyszukiwarki, jak też dla odwiedzających. Google dostarcza pewną liczbę dodatkowych pól, które warto jak najdokładniej uzupełnić. Ciekawe, przyciągające uwagę opisy, godziny otwarcia siedziby czy dodatkowe kategorie są bardzo pożądane. Podobnie jak firmowe logo, które jako element graficzny dużo bardziej będzie przyciągać wzrok niż czysty tekst.
- Końcowa weryfikacja – Ostatnim krokiem tworzenia wizytówki jest jej weryfikacja – Google musi mieć bowiem pewność, że zrobił to właściciel lub upoważniona osoba. Kod weryfikacyjny jest najczęściej wysyłany listownie, po jego otrzymaniu należy go wprowadzić w odpowiednim miejscu i wpis zostanie aktywowany.
Podsumowując warto zainteresować się tym co oferuje usługa Google Maps i Google Moja Firma dla lokalnego biznesu niejednokrotnie odpowiednio skonfigurowana wizytówka może przynieść wymierne korzyści.