Pozycjonowanie na YouTube – 12 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady
Nie ma obecnie popularniejszego miejsca z filmami od YouTube – każdego dnia z jego zasobów korzystają miliony użytkowników. Wielu z nich nie jest nawet świadomych tego, że serwis ten od kilku lat należy do Google, rozszerzając i tak już ogromne możliwości wyszukiwarki. Na YouTube filmy umieszczają nie tylko osoby prywatne, celebryci i artyści, ale coraz częściej także firmy. Ich właściciele dostrzegają bowiem potencjał, jaki daje taka forma kontaktu z odbiorcami, i starają się te możliwości jak najlepiej wykorzystać. Tym bardziej, że Google daje także możliwość pozycjonowania swoich filmów, i tym samym zwiększania ich zasięgu pośród użytkowników. Mechanizmy tego pozycjonowania są nieco inne niż przy klasycznych treściach, ale nie stanowią też jakiegoś wielkiego wyzwania. Szczególnie że nadal wielu właścicieli stron jeszcze o tym nie wiem, a to przekłada się na znacznie mniejszą konkurencję. Wystarczy stosować się do kilku prostych zasad, żeby zyskać znacznie większy ruch na swoim kanale.
Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak je optymalizować?
Podobnie, jak w przypadku klasycznego pozycjonowania, nikt postronny tak naprawdę nie wie, jakich algorytmów Google używa do ustalania rankingu na YouTube. Jednak dzięki wieloletniemu doświadczeniu specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem można dość skutecznie ustalić, co należy zrobić ze swoimi nagraniami. Poniższe wskazówki dotyczą przede wszystkim kwestii technicznych związanych z optymalizacją, o rzeczy tak oczywistej jak ciekawa, dobrze przedstawiona tematyka raczej nie trzeba nikomu przypominać. A te proste i łatwe do realizacji zalecenia pozwolą uzyskać wysoką popularność wśród użytkowników serwisu.
- Chwytliwy tytuł
Na tytuł Google daje aż 100 znaków, dlatego też grzechem będzie niewykorzystanie jego potencjału. Zwłaszcza w świetle tego, że to właśnie on jest podstawowym elementem, oprócz miniaturek, na który użytkownicy zwracają uwagę. Tytuł powinien przyciągać uwagę, zaciekawiać i intrygować – innymi słowy zachęcać do obejrzenia danego filmu. Dlatego też powinien on być przemyślany, dopasowany do tematyki i odpowiednio długi. Najbardziej skuteczne są tytuły składające się z kilku wyrazów, zbyt długie mogą zostać obcięte przy wyświetlaniu. Tytuł jest przede wszystkim dla użytkowników, ale warto w nim przemycić odpowiednie słowa kluczowe, na które ktoś chce się pozycjonować. Najlepiej umieścić je na samym początku, zapewni to największą skuteczność. Przy wymyślaniu tytułu warto zerknąć co robi konkurencja – może to być bardzo inspirujące.
- Miniaturka
O tym, że grafika dużo bardziej przyciąga uwagę od słowa pisanego, wiadomo nie od dzisiaj. Dlatego też mając już chwytliwy tytuł należy też zadbać o równie chwytliwą miniaturkę filmu. To właśnie ta para ma kluczowy wpływ zarówno na decyzje podejmowane przez użytkowników YouTube, jak również na ustalanie rankingu przez Google. Do tworzenia miniatur można wykorzystać jakieś ciekawe ujęcia z filmów, wielu właścicieli kanałów dodatkowo je jeszcze obrabia i dokłada swoje charakterystyczne dodatki. Warto się przyłożyć do stworzenia ciekawej, intrygującej miniaturki, dzięki niej można będzie liczyć na więcej zainteresowanych użytkowników.
- Opis filmu
Porządne, wyczerpujące opisy – to przecież podstawa klasycznego pozycjonowania. Nie inaczej jest w przypadku filmów, Google również zwraca dużą uwagę na to, co umieszcza się w tym polu. Opis ma być informacją dla serwisu, co dokładnie zawiera film i jaka jest jego tematyka. Dlatego też powinien on zawierać wyczerpujące informacje na ten temat, a do wykorzystania jest aż 5 tysięcy znaków. Opis powinien stylem pasować do miniatury i tytułu, i być ich uzupełnieniem. Ważne są kwestie związane z optymalizacją, na przykład zaleca się, żeby zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe, najlepiej w początkowej części. Ale nie mniej istotne jest sformatowanie opisu pod kątem użytkowników, z których jak się okazuje, spora część czyta to, co piszą autorzy filmów. Dlatego też warto zwrócić uwagę na czytelność, podział na akapity i różnego rodzaju wyróżnienia.
- Nazwa pliku
Jeśli chodzi o nazwę pliku z filmem, to obowiązują analogiczne zasady co w przypadku klasycznego SEO. Nie powinno się używać polskich liter oraz znaków specjalnych, poza „-” do oddzielenia poszczególnych wyrazów. W tytule dobrze jest też zawrzeć słowa kluczowe, które również mogą mieć wpływ na to, w którym miejscu w wyszukiwarce będzie pokazywane dane video. Mimo że użytkownicy z reguły na tytuł nie będą zwracali uwagi, to Google bierze go pod uwagę przy ustalaniu rankingu.
- Jakość filmu
Nawet najciekawszy scenariusz niewiele pomoże, jeśli film będzie kiepsko nakręcony. Obecnie na całkiem dobry sprzęt nie trzeba wydawać majątku, jeśli ktoś faktycznie chce czerpać korzyści z obecności na YouTube, to powinien zainwestować w porządną kamerę. Musi się także nauczyć ją właściwie wykorzystywać oraz montować całą produkcję, lub ewentualnie skorzystać z profesjonalnej pomocy. Kręcąc filmy koniecznie trzeba zadbać o odpowiednią rozdzielność, najlepiej minimum HD, czysty, klarowny dźwięk oraz dobre oświetlenie.
- Słowa kluczowe
Ostatnim elementem technicznej optymalizacji jest stworzenie tematycznych tagów. Powinny one po pierwsze być uzupełnione, a po drugie zawierać słowa kluczowe powiązane z tematyką filmu, jak również kategorii, w której został umieszczony. W tagach mogą, a nawet powinny znaleźć się zapytania, które wprowadzają potencjalni użytkownicy szukający filmu. Dlatego też warto się zastanowić, jakich fraz należy użyć, aby widzowie mogli trafić na dane nagranie. W tagach dostępne jest 10 słów, i warto w całości wykorzystać to miejsce.
Kwestie powyżej dotyczyły zagadnień związanych z odpowiednim przygotowaniem publikowanych na YouTube materiałów. Drugim obszarem, mającym istotny wpływ na prezentację na liście wyników, są zachowania użytkowników oraz różne zewnętrzne działania. Warto również na nie zwrócić uwagę, gdyż dla Google nawet najdrobniejszy element może mieć znaczenie dla oceny konkretnego video.
Jak pozycjonować filmy na YouTube tak aby zyskały na popularności?
- Ilość wyświetleń
Jest to ważna informacja zarówno dla wyszukiwarki, jak również dla użytkowników, świadcząca o popularności danego filmu. Duża liczba wyświetleń świadczy o tym, film cieszy się zainteresowaniem widzów, a to może się przełożyć na wyższe pozycje.
- Czas oglądania
W przypadku nudnych, kiepskich filmów użytkownicy często kończą oglądanie już po kilkunastu sekundach, z kolei dobre najczęściej ogląda się do samego końca. Google także bierze ten czynnik pod uwagę, gdyż świadczy on o jakości publikowanego materiału.
- Komentarze
Filmy umieszczone na YouTube można komentować. Duża liczba pozytywnych ocen to lepsza ocena filmu przez użytkowników, a tym samym lepsze spostrzeganie go przez wyszukiwarkę.
- Staż kanału
Długo prowadzone kanały, których właściciele je regularnie aktualizują, mogą liczyć na bonusy przy ustalaniu pozycji w wynikach. Jak duże, wie to tylko Google, niemniej element ten jest dość istotny do wyznaczania rankingu.
- Zewnętrzne linki
Mocne, wartościowe linki pomagają nie tylko w klasycznym SEO, ale również przy pozycjonowaniu filmów. Jeśli będzie możliwość ich pozyskania, to warto to zrobić, z pewnością nie pozostaną bez wpływu na pozycje na liście wyników.
- Udostępnianie filmu
Dobrego video nie należy się wstydzić, a wręcz przeciwnie – należy go różnymi sposobami promować. Jednym ze sposobów na to jest pozwolenie na udostępnianie filmu i osadzanie go na innych stronach. Można dzięki temu zyskać nowych widzów i zwiększyć swój autorytet, zostanie to również w odpowiedni sposób docenione przez Google.
Pozycjonowanie filmów na YouTube – podsumowanie.
Zastosuj powyższe wskazówki, które nie są jakimś wielkim wyzwaniem, wymagają jedynie odpowiedniego zaplanowania i pewnej ilości pracy przy prawidłowym kręceniu, montażu i uzupełnianiu niezbędnych informacji. YouTube daje ogromne możliwości promowania czy to swojej osoby, czy firmy, dobrze jest nie marnować tego potencjału przez umieszczanie kiepskiej jakości filmów.