Każdy właściciel internetowego serwisu zapewne chce, żeby był on odwiedzany przez jak największą liczbę osób. Będzie to miało przełożenie na liczne korzyści, w tym chociażby zyski ze sprzedaży. Obecnie największa liczba odwiedzin najczęściej pochodzi od Google, to właśnie w wyszukiwarce użytkownicy wpisują interesujące ich hasła i sprawdzają otrzymane wyniki. Dlatego też ważne jest, żeby być obecnym w Google, najlepiej na jak najwyższych miejscach, a można to uzyskać między innymi poprzez działania SEO. Wszystkie prace związane z pozycjonowaniem, czy dotyczą niewielkiej strony i kilku słów kluczowych, czy rozbudowanego sklepu, wymagają oceny skuteczności. Najważniejszym wskaźnikiem, czy wszystko idzie w dobrym kierunku, jest oczywiście wzrost liczby odwiedzających, ale dobrze też byłoby wiedzieć, dlaczego ich przybywa i jakich fraz oni wyszukują. Dlatego też bardzo ważnym elementem całego procesu jest regularne monitorowanie pozycji, na frazy, na które są prowadzone prace pozycjonerskie.
Po co monitorować pozycje stron?
Zapewne wielu właścicieli stron zapyta, po co monitorować pozycje, skoro ciągle przybywa im nowych odwiedzających. Otóż powodów, dla których warto to robić, jest kilka. Przede wszystkim regularny monitoring dostarcza informacji na temat tego, czy wykonywane prace przynoszą odpowiednie rezultaty i jaka jest ich skuteczność. Z monitoringu można się też dowiedzieć, które słowa kluczowe sobie dobrze radzą, a nad którymi warto jeszcze popracować. Wszelkie zmiany, które wykonuje się w serwisie, czy to związane z jego optymalizacją, funkcjonalnościami czy zawartością, mogą mieć przełożenie na widoczność w Google. Warto więc być informowanym, czy faktycznie ten wpływ jest, a najlepiej się tego dowiedzieć przeglądając codzienne statystyki. No i oczywiście nie można zapominać o kwestiach rozliczeń – w wielu przypadkach opłaty za pozycjonowanie wynikają bezpośrednio z miejsc, które zajmują dane słowa kluczowe.
Narzędzia do monitorowania pozycji stron internetowych
Najprostszym sposobem na sprawdzenie pozycji w wynikach wyszukiwania jest wpisanie danego słowa kluczowego w wyszukiwarce i zobaczenie, na jakim miejscu znajduje się strona. O ile sporadycznie dla kilku haseł można coś takiego zrobić, to codzienna praca nad dużym serwisem byłaby po prostu bardzo męcząca i pracochłonna. Dlatego też do monitorowania pozycji wykorzystuje się najróżniejsze narzędzia, wspomagające ten proces lub nawet całkowicie go automatyzujące. Niektóre z nich są całkowicie darmowe, za używanie innych trzeba ponieść jakieś opłaty. Decydując się na ich użytkowanie trzeba jednak pamiętać o kilku istotnych sprawach. Przede wszystkim nie w każdym przypadku dadzą one takie same wyniki, gdyż te zależą między innymi od lokalizacji, rodzaju urządzenia czy liczby dotychczasowych wyszukiwań. Geolokalizacja jest kolejną przyczyną wyświetlania rozbieżnych pozycji u klienta i w raportach pozycjonowania. Dodatkowo należy pamiętać o tym, że używanie automatów nie do końca jest zgodne z wytycznymi Google, więc trzeba to robić bardzo rozsądnie, na przykład używając proxy. Poniżej znajduje się lista najpopularniejszych narzędzi do wspomagania tego procesu, wraz z krótkim opisem ich możliwości.
Kolejność jest przypadkowa, nie oceniam a prezentuje moje wrażenia z korzystania.
– seostation.pl
Narzędzie pojawiło się na rynku w roku 2011, jest tworzone i rozwijane przez polską firmę. Działa ono w chmurze, jego dużą zaletą jest szybkość działania oraz łatwy w użytkowaniu interfejs. Został on zaprojektowany w wersji responsywnej, co pozwala na wygodną pracę na urządzeniach mobilnych. Seostation pozwala na monitoring w kilkudziesięciu lokalizacjach i wersjach językowych, jest też możliwość dokładnego określenia lokalizacji ( np. miasta ). Bardzo przydatne w codziennej pracy są rozbudowane alerty. Mogą one informować o spadkach badanych fraz w wynikach wyszukiwania, wyideksowaniu strony czy nawet hakerskim ataku. Cenowo korzystanie z Seostation jest dość korzystne, istnieje także możliwość założenia darmowego konta z ograniczoną ilością słów kluczowych. Narzędzie również posiada dedykowaną aplikację.
– webpozycja.pl
Webpozycja zaliczana jest do najpopularniejszych narzędzi tego typu w branży, korzysta z niej ponad 20 tysięcy klientów. Narzędzie pozwala na monitoring zarówno w Google, jak też innych wyszukiwarkach, a najdroższym pakiecie również na YouTube. Prosty, łatwy w obsłudze panel spełni oczekiwania większości użytkowników, brakuje jednak obsługi responsywności, co nieco ogranicza pracę na urządzeniach mobilnych. Webpozycja posiada kilka ciekawych funkcjonalności. Można między innymi badać konkurencję, porównywać pozycje fraz w ustalonym czasie czy weryfikować wyświetlanie w Ads (Adwords). Niezwykle przydatny może też być „Alert Index”, informujący o nowych stronach pojawiających się w wynikach na daną frazę.
– seo-stat.pl
Seo-stat działa od 2008 roku, jest więc jedną z najstarszych aplikacji monitorujących pozycje. Ma możliwość sprawdzania w Google oraz kilku innych wyszukiwarkach. Narzędzie posiada imponującą ilość dostępnych funkcjonalności, która zadowoli większość użytkowników. Seo-stat udostępnia także darmową wersję desktopową, przeznaczoną do instalacji na systemie operacyjnym. Wersja ta jest prosta i intuicyjna, poza monitorowaniem fraz w Google daje możliwość tworzenia raportów oraz sprawdzania parametrów domen w Google Site, Alexa i Majestic.
– asps.pl
ASPS działa w modelu Saas, jest możliwość skorzystania z darmowego konta, ograniczonego do obsługi 5 słów kluczowych. Duże pochwały dla twórców należą się za interfejs – jest on bardzo czytelny, przejrzysty i pozytywnie wyróżnia się wśród konkurentów. Dzięki responsywności można go wygodnie używać na urządzeniach mobilnych. Nic nie można zarzucić także funkcjonalnościom. ASPS ma możliwość symulowania lokalizacji, obsługuje również 47 wersji językowych. Na raportach są prezentowane podstawowe wskaźniki witryn, a wykresy mogą prezentować dane między innymi w słupkowej postaci. Przydatną dla wielu opcją może być monitorowanie konkurencji, rozszerzone nawet do 25 wyników.
– stat4seo.pl
Kolejny monitor pozycji działający w wersji serwerowej. Wymaga zakupu skryptu i instalacji go na własnym hostingu. Stat4SEO obsługuje różne wersje językowe wyszukiwarki, a sama obsługa jest prosta i intuicyjna. Dotyczy to nie tylko rejestracji nowych projektów, ale też całego systemu raportowania. Dużą zaletą tego narzędzia jest atrakcyjna, jednorazowa cena zakupu oraz brak limitu domen i słów kluczowych, co przeważnie ma miejsce u konkurencji. Wygodę obsługi podnosi możliwość zakładania kont dla klientów, co przydaje się przy rozliczeniach.
– cmonitor.pl
Bardzo prosty, intuicyjny i wygodny w obsłudze program. Podstawowy pakiet, pozwalający stworzyć 5 projektów i obsługiwać 25 fraz kosztuje niecałe 20 złotych. Samo dodawanie projektów jest bardzo łatwe i nie wymagające dużego nakładu pracy. W tańszych pakietach pewną niedogodnością jest krótki okres trzymania historii, wynoszący zaledwie 90 dni. Dopiero droższe opcje pozwalają go wydłużyć do 180 dni, posiadają też większą liczbę fraz do monitorowania.
Wymienione powyżej narzędzia to jedynie część spośród wielu dostępnych na rynku. Decydując się na skorzystanie któregoś z nich warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Oczywiście dla większości najważniejsza będzie cena, a tu do wyboru jest albo model abonamentowy, albo jednorazowa licencja. Duże znaczenie będzie też miała liczba monitorowanych fraz – różne narzędzia oferują różne rodzaje pakietów. Wiele osób zwróci zapewne uwagę na interfejs, łatwość definiowana projektów i prezentujące szeroki zakres informacji raporty. Jeśli ktoś chce korzystać z monitoringu na smartfonie czy tablecie, to powinien sprawdzić, jakie są możliwości w tym zakresie – nie wszystkie narzędzia udostępniają wersje responsywne lub aplikacje. Dzięki temu, że większość monitorów oferowanych na rynku posiada możliwość założenia darmowego konta, to warto sprawdzić działanie kilku i wybrać taki, który najbardziej będzie odpowiadał potrzebom.