Skuteczny marketing szeptany.
Wielu świadomych konsumentów uważa, że sami podejmują oni decyzje zakupowe, i nie mają na nie wpływu emitowane reklamy. Jednocześnie te same osoby bardzo chętnie korzystają z najróżniejszych testów czy opinii innych użytkowników, którzy mieli okazję używać danego produktu. I często nawet nie mają oni świadomości tego, że za tymi opiniami może stać dająca ogromne możliwości odmiana marketingu internetowego, a mianowicie marketing szeptany. Z marketingiem szeptanym jest tak, że wielu o nim słyszało, ale niewielu tak naprawdę wie, na czym on polega. Bardzo często kojarzy się on na przykład ze spamem, ma to związek, chociażby z nieuczciwymi firmami, które pod usługami marketingu rekomendacji oferują właśnie akcje spamerskie np. bezmyślne wpisy na forach internetowych w szczególności w działach offtop. Przez to też jego spostrzeganie jest niestety często negatywne, tymczasem dobrze przeprowadzone kampanie nie tylko są bardzo skuteczne, ale też i zgodne z prawem i etyką biznesową. Dlatego też warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tej metody, a przede wszystkim rozwiać wszelkie mity z nią związane.
Marketing szeptany (buzz marketing) — co to jest?
Zacznijmy od definicji:
Marketing szeptany (ang. whisper marketing, word of mouth marketing) – to działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego, wyglądającego na „spontaniczny” przekazu ustnego.
Mimo że marketing szeptany inaczej też buzz marketing (ang. buzz – szum, brzęczenie pszczół) jest od dawna znany świecie promocji, to jego siła zaczęła być mocno widoczna w erze cyfrowej. To właśnie internet dał nowe możliwości i umożliwił znacznie skuteczniejsze i sprawniejsze działania. Główną ideą tej formy marketingu jest przekazywanie potencjalnym klientom informacji o produktach czy usługach, z pozytywnym wydźwiękiem. To przekazywanie nie jest nachalne i bezpośrednie, ale polega właśnie na „podszepytywaniu”, tak żeby odbiorcy nie zorientowali się, że wbrew pozorom czytają reklamę. Osoby zajmujące się taką promocją rozpoczynają dyskusje na różnego rodzaju forach czy w komentarzach pod blogami, inicjując ciekawe tematy i dając innym powody do porozmawiania. Takie dyskusje z reguły później toczą się same, bez konieczności ich pilnowania, a jeśli zbaczają w nieodpowiednim kierunku lub wygasają, to marketingowcy zaczynają z powrotem działać. W tej metodzie ważna jest dyskrecja i anonimowość, tak żeby nie można się było zorientować, że za takimi dyskusjami stoi agencja promocyjna. Niejednokrotnie na potrzeby kampanii budowane są specjalne konta i profile użytkowników, mające zapewnić odpowiednią wiarygodność.
Popularne formy marketingu szeptanego.
Pojęcie marketingu szeptanego jest dość obszerne i obejmuje różne jego formy. Najbardziej popularna jest klasyczna odmiana (czyli wpisy, dyskusje na forach internetowych), ale nie są to jedyne możliwości, jakie można stosować w kampaniach. Warto poznać także inne wersje buzz marketingu, najpopularniejsze z nich są przedstawione poniżej.
– Marketing wirusowy
We współczesnym świecie obraz odgrywa ogromną rolę, i to właśnie wykorzystuje marketing wirusowy. Polega on na rozprzestrzenianiu oryginalnych grafik, memów czy śmiesznych obrazków, które potrafią zdobywać ogromną popularność. Mogą być one skojarzone z daną marką — jeśli będzie to zrobione dyskretnie i z wyczuciem, to nikt nawet się nie zorientuje, że ma do czynienia z reklamą.
– Brand blogging
Wykorzystuje do prowadzenia działalności promocyjnej blogi, tak popularne obecnie wśród użytkowników internetu. Ich właściciele dostają od firm produkty do przetestowania, a swoje spostrzeżenia opisują później w artykułach. Dla internautów takie opinie są znacznie bardziej wiarygodne, gdyż ufają oni autorom, a jednocześnie stanowią dyskretną, ale niezwykle skuteczną promocję.
– Community marketing
Marketing Społecznościowy (community marketing, social media marketing) opiera się na współpracy ze społecznościami internetowymi, przy wykorzystaniu facebooka fanclubów, for, blogów czy grup tematycznych. Opinie członków takich społeczności często trafiają do szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu można dotrzeć z pozytywnym przekazem o marce czy produkcie do potencjalnych klientów.
Co może dać marketing szeptany?
Dobrze przeprowadzona kampania marketingu szeptanego może przynieść wiele korzyści, ale jeśli ktoś nie będzie się trzymał zasad, to może sobie znacznie zaszkodzić. Przede wszystkim buzz marketing umożliwia stosunkowo szybkie i tanie dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, co najważniejsze zainteresowanych daną tematyką. Koszty takich działań, w stosunku do zasięgu kampanii oraz grupy docelowej są naprawdę niewielkie, a dodatkowo efekty długi czas utrzymują się w sieci. Kolejną ważną kwestią, może niemającą bezpośredniego przełożenia na liczbę kupujących, ale znacząco wpływającą na decyzje zakupowe, jest budowa świadomość i marki. Tu dochodzi do głosu psychologia — klienci znacznie częściej kupują dane towary, jeśli wcześniej przeczytali o nim pozytywne recenzje i opinie. A że świadomość konsumentów cały czas rośnie i coraz częściej dokonują oni świadomych, dobrze przemyślanych wyborów, to wizerunek i spostrzeganie firmy ma bardzo duże znaczenie. Dzięki marketingowi szeptanemu można też zbierać od konsumentów informacje na temat oferty — umożliwi to poprawienie swoich niedociągnięć, a także wyszukiwać nisze, które da się w ciekawy sposób zagospodarować.
Gdzie można realizować kampanie marketingu szeptanego?
Kampanie marketingu szeptanego mogą być przeprowadzane w różnych miejscach w internecie, zależnie od potrzeb można zdecydować się na jeden ich rodzaj lub więcej, możliwości w tym zakresie są naprawdę duże.
Najczęstsze formy marketingu szeptanego:
– Media społecznościowe.
Youtube, Facebook czy Instagram — te serwisy społecznościowe nie tylko służą rozrywce i kontaktom towarzyskim, ale też stanowią świetne miejsce do reklamy. Użytkownicy coraz częściej bowiem dzielą się z innymi swoimi opiniami i spostrzeżeniami na temat usług i produktów, a to stanowi świetną bazę do dyskretnie przeprowadzonych działań marketingu szeptanego.
– Blogi i vlogi.
Blogi i vlogi także cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników internetu, a ich autorzy stają się mocno rozpoznawalni. Dlatego też stanowią doskonałe miejsce do prowadzenia kampanii buzz marketingu, między innymi ze względu na dużą ilość toczących się pod wpisami dyskusji. Przekazanie blogerowi produkty do testów ma się gwarancję dostępu do szerokiej liczby odbiorców, a jeśli dodatkowo te testy wypadną pozytywnie, to z pewnością przełoży się to na wskaźniki sprzedaży.
– Tematyczne fora internetowe.
Fora dla wielu osób stanowią miejsce pozyskiwania informacji na najróżniejsze tematy, a także źródło opinii o produktach i usługach. Często można tam spotkać ekspertów w danej dziedzinie, a dyskusje potrafią się ciągnąć miesiącami. Dlatego też takie miejsca świetnie nadają się na prowadzenie działań marketingu szeptanego, dyskretne wzmianki w toczących się wątkach lub inicjowanie nowych to podstawa, która powinna znajdować się w każdej kampanii.
Marketing szeptany — jak skutecznie przeprowadzić kampanię?
Wiemy już, że marketing szeptany może stanowić bardzo skuteczną i niedrogą formę promocji, należy jeszcze zastanowić, w jaki sposób go prawidłowo przeprowadzić. Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić jedną rzecz, a mianowicie taką, że wszystkie działania mają być prowadzone w taki sposób, żeby nie można się było zorientować, że są reklamą. Absolutnie należy unikać spamowania i nachalności, gdyż szybko zostanie to wyłapane i zamiast korzyści przyniesie straty wizerunkowe. Sama treść wypowiedzi nie może przekłamywać, wprowadzać innych w błąd czy oczerniać konkurencji — etyka biznesowa jest w tym przypadku naprawdę ważna. Trzeba też pamiętać o tym, że administratorzy serwisów mają dużą wprawę w wyłapywaniu nieudolnych „specjalistów” od marketingu szeptanego. Jeśli na jakiś forach zaczną się pojawiać wątki „polecające” usługi czy produkty danej firmy, to bardzo szybko zostaną one pousuwane.
Dlatego też warto pamiętać o następujących zasadach:
- Konta do prowadzenia działań marketingu szeptanego muszą mieć odpowiednią historię wcześniejszych dyskusji. Im więcej będzie się pracować nad swoim profilem, tym mniejsze będą szanse na to, że zostanie on uznany za spamerski.
- Umieszczane wpisy powinny swoją tematyką nawiązywać do tematyki forum i działu, w którym mają być publikowane. Lepiej jest także, szczególnie na początku, kontynuować dyskusje w starych wątkach, niż zakładać swoje nowe.
- Ostrożnie z linkami, nie powinno się przesadzać z ich ilością. Jeśli już ktoś chce umieścić odnośnik, to najlepiej do konkretnej podstrony, z neutralnym, naturalnym anchorem np. adres url strony internetowej (https://www.twojastrona.pl/)
- Działania buzz marketingu wymagają, wbrew temu, co może się wydawać, sporego doświadczenia, systematyczności i cierpliwości. Dlatego też należy unikać zatrudniania do takich zajęć przypadkowych osób za niskie stawki.
- Konieczne jest dbanie o odpowiednią jakość wpisów. Niedopuszczalne są wszelkie błędy gramatyczne czy ortograficzne, trzeba się też dobrze zapoznać z daną tematyką, żeby nie popełniać różnych gaf.
- Sam marketing szeptany niewiele pomoże, jeśli nie pójdzie za nim spójny przekaz w innych formach reklamy. Dlatego też warto kompleksowo podejść do promocji swojej firmy w sieci, opracowując spójną, jednolitą koncepcję komunikacji z klientami.