Marketing internetowy, zwany także e-marketingiem lub marketingiem online, to nazwa określająca szereg działań wspierających promocję oraz sprzedaż online. Efektywny e-marketing opiera się na różnorodnych kanałach dotarcia, takich jak media społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, aplikacje mobilne, pocztę internetową czy portale informacyjne.
Co to marketing internetowy?
Ogólnikowa definicja marketingu internetowego określa go jako wszelkie działania sprzedażowe i promocyjne w przestrzeni online. W zakres online marketingu wchodzi zarówno promocja produktu, usługi jaki i samej marki. Obecnie e-marketing wykorzystywany jest także do budowy wizerunku w sieci oraz w komunikacji biznesowej.
Warto zauważyć, że współcześnie marketing internetowy odgrywa znacznie większą rolę, niż marketing tradycyjny (ulotki, plakaty, billboardy, targi). Mnogość stron internetowych oraz fan page’y biznesowych wymaga podjęcia odpowiednich kroków z zakresu e-marketingu. Celem marketingu internetowego jest wyróżnienie promowanej oferty wśród konkurencji oraz znalezienie się np. w TOP 10 Google. Inwestycja w marketing internetowy jest jednym z najlepszych kroków, które pomogą Ci w rozwinięciu marki i sprzedaży.
Rodzaje marketingu internetowego
Aby wybrać odpowiedni rodzaj e-marketingu dla Twojej firmy, najpierw określ cel oraz budżet jaki możesz na niego przeznaczyć. Najpopularniejsze i najskuteczniejsze formy online marketingu to:
Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych
Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych, ogólnie mówiąc, to szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google. Sednem pozycjonowania jest wprowadzenie odpowiednich zaleceń optymalizacji, zgodnych z preferencjami algorytmów wyszukiwarki. Elementami pozycjonowania i optymalizacji jest linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz SEO Copywriting. Skuteczne pozycjonowanie i optymalizacja nie tylko zwiększa ruch na stronie, ale także zwiększa sprzedaż.
Kampanie PPC
Kampanie PPC to popularny rodzaj kampanii w Google (Google Ads) oraz w social mediach (Facebook Ads). W Google Ads podstawą kampani PPC jest dobór odpowiednich słów kluczowych w sieci wyszukiwania, natomiast w Facebook Ads celne targetowanie grup odbiorców. Co ważne, w Kampaniach PPC płaci się za kliknięcie, a nie samo wyświetlenie, w związku z czym płatność jest pobierane w momencie, gdy użytkownik kliknie w dany link lub baner.
E-mail marketing
Newslettery pomogą utrzymać kontakt z klientami, którzy już skorzystali z oferowanych przez Ciebie usług. Za pomocą newslettera możesz informować klienta o promocjach, wyprzedażach lub nowych ofertach. Zaletą e-mail marketingu jest możliwość spersonalizowania treści oraz fakt, że jest to stosunkowo tania usługa.
Content marketing
Content marketing inaczej zwany marketingiem treści, jest najbardziej rozbudowanym rodzajem e-marketingu. Polega na tworzeniu i rozprzestrzenianiu wartościowych treści przez różne kanały dostępne w sieci, np.: posty w social mediach, grafiki, e-booki, artykuły sponsorowane czy materiały wideo.
Marketing społecznościowy
Ten rodzaj marketingu polega na wykorzystaniu mediów społecznościowych w celu uzyskania ruchu na stronie. Profesjonalnie dobrana strategia działań oraz posty sponsorowane to dobra inwestycja, która pomoże Ci w rozreklamowaniu Twojej firmy. Najpopularniejszymi kanałami marketingu społecznościowego są takie portale jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube.
Video marketing
Video marketing to jedna z form marketingu, który jest najbardziej atrakcyjny oraz angażujący z perspektywy klienta. Video marketing wykorzystywany jest najczęściej na kanale YouTube. Warto jednak zastanowić się także nad bardziej różnorodną formą przekazywania video-treści; relacje na Instagramie, video poradniki na Facebooku, webinary, czy spoty reklamowe.
Zalety marketingu internetowego
Wdrożenie e-marketingu niesie za sobą szereg korzyści takich jak:
- kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, zwiększenie świadomości o marce, usługach i produktach
- stworzenie aktywnej grupy odbiorców, wchodzenie w interakcje z klientami – e-marketing z zasady oparty jest na dialogu i zaangażowaniu, co pozwala ustalić na jakie treści najlepiej reagują klienci
- trafienie do potencjalnej grupy klientów – dobór odpowiednich fraz kluczowych oraz stworzenie persony marketingowej pozwala na dotarcie do szerokiego grona osób potencjalnie zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie treściami
- zwiększenie widoczności firmy w sieci – marketing internetowy osiąga duże zasięgi
- szybkie efekty – rezultaty wprowadzenia e-marketingu są dostrzegalne niemalże od razu
- optymalizacja kosztów – łatwo stwierdzić jeśli kampania nie przynosi oczekiwanych efektów, co pozwala na przerzucenie budżetu na inny kanał
- klarowność podjętych działań – efekty podjętych działań można łatwo zmierzyć za pomocą narzędzi analitycznych
- automatyzacja – wybrana kampania może być powielana cyklicznie przy nadzorze efektywności i ewentualnej optymalizacji
Jak wprowadzić marketing internetowy w swojej firmie?
Współcześnie każdy biznes potrzebuje promocji w sieci. Konkurencja dotyczy każdego, niezależnie od rodzaju oferowanych usług. Jeśli chcesz zbudować pozytywny wizerunek marki, nawiązać stałą interakcję z klientem, a także zwiększyć grono osób do których trafi oferowana przez Ciebie usługa warto zdecydować się na marketing internetowy.
W tej kwestii warto zaufać specjalistom, którzy są doświadczeni w prowadzeniu efektywnego marketingu internetowego. Dzięki temu zyskujesz pewność, że e-marketing przyniesie oczekiwane efekty.