Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku stała się ostatnimi czasy bardzo popularna. Zyskała ona pozytywny rozgłos dzięki atrakcyjnej i przystępnej formie, szybkości uruchomienia oraz możliwość targetowania grupy docelowej. Serwis społecznościowy wiedzie prym razem z Google czy Twitterem w branży reklamy internetowej i umożliwia dotarcie do wielu milionów użytkowników oraz pozyskanie nowych klientów. Jest on przeznaczony dla różnorodnych reklamodawców od osób prywatnych po wielkie marki i koncerny. W dalszej części tekstu odpowiem na pytania, czym jest Facebook Ads, jak działa, jakie są jego plusy oraz czy warto z niego korzystać. Podpowiem również jak uruchomić reklamę na facebook-u w 15 min!
Czym jest Facebook Ads?
Facebook Ads to jeden z największych systemów reklamy internetowej. Polega on na tym, iż reklamodawcy płacą serwisowi za reklamę, a on wyświetla ją swoim użytkownikom. Reklama ma formę zwykłych postów czy materiałów, które są wplecione w standardowe treści oraz opatrzone są sygnaturą” Post sponsorowany”. Ich forma jest na tyle atrakcyjna, że trudno ją rozróżnić od typowego postu znajomego a sami użytkownicy bardzo chętnie klikają w pojawiające się reklamy. Proces reklamowania się na Facebook-u jest przeznaczony dla wszystkich użytkowników. Niezależnie czy jesteśmy osobami prywatnymi sprzedającymi swoje stroiki, czy dużą firmą produkcyjną możemy wyświetlać nasze reklamy na FB. Aby skorzystać z tej metody, wystarczy przejść do odpowiedniej zakładki w samym serwisie i skonfigurować opcje reklamy. Sprawnym użytkownikom powinno zająć to nie więcej niż kilkanaście minut. Reklama pojawia się od razu po publikacji, a wiele opcje sprawia, że możemy jej typ dostosować do własnych preferencji i preferencji produktu.
Jak uruchomić Facebook Ads?
Uruchomienie kampanii Facebook Ads jest proste i poradzi sobie z tym zadaniem nawet osoba nieznająca się na nowych technologiach. Nie musimy również korzystać z pośredników czy innych agencji reklamowych. Wystarczy wejść w prawym górnym menu w opcję Zarządzanie Reklamami lub Stwórz Reklamy i otworzyć tę opcję.
Po otwarciu managera otrzymamy do dyspozycji 3 panele — Cel, Zestaw Reklam i Reklama. W pierwszym panelu określamy, jaki mamy cel naszej kampanii. Może to być pozyskanie ruchu na stronę internetową, konwersje lub zwiększenie rozpoznawalności marki. Od tego wyboru zależy, komu będzie Facebook wyświetlał nasze reklamy oraz jak będzie odbywać się konfiguracja samej reklamy. Celów takich jest kilkanaście i warto przetestować kilka typów.
W drugim panelu Zestaw Reklam dokonujemy wyboru najważniejszych parametrów takich jak określenie grupy docelowej, umiejscowienia erkaem czy budżetu i harmonogramu. Wybierając odbiorców, określamy ich lokalizację, język, jakim się posługują, wiek płeć oraz dane społeczne. Jeśli posiadamy chęć zawężenia tej grupy np. lokalizacyjnie czy tematycznie możemy wybierać różne parametry zainteresowań, posiadanych telefonów komórkowych czy stron, jakie odwiedzili użytkownicy. Po prawej stronie istnieje graficzny barometr, który wskazuje optymalną liczbę grupy osób docelowej i poleca zwiększyć lub ją zmniejszyć. W tym panelu określamy również czy reklama ma pokazywać się też na Instagramie, w jakich miejscach oraz ile pieniędzy chcemy przeznaczyć w jakim czasie na kampanię.
Ostatni panel Reklama dedykowany jest stworzeniu graficznej reklamy. Dzięki podglądowi przed publikacją możemy wprowadzić nagłówki, teksty czy grafiki i dostosować je tak, aby reklama była, jak najlepiej odbierana. Dzięki tej funkcji możemy wybrać czy nasza reklama będzie miała formę zdjęcia, kolażu czy materiału video.
Jakie są plusy Facebook Ads, czy warto z niego korzystać?
Zdecydowanie warto korzystać z Facebook Ads. Pierwszym plusem tego systemu reklamowego jest jego zasięg i potencjał. W jednym miejscu możemy dotrzeć zarówno do sąsiadów z ulicy czy mieszkańców lokalnej społeczności, jak i wielu milionów mieszkańców na całym świecie. Kolejnym plusem jest fakt, że możemy w jasny sposób określić, do kogo dana reklama trafi i komu zostanie ona wyświetlona. Taka opcja nie jest dostępna w reklamie na billboardach czy tv. Dużym plusem reklamy na FB jest też sama forma. Reklamy w postaci neutralnych postów nie wzbudzają tak negatywnych odczuć, jak nachalna reklama na budynkach czy przerywająca nasz ulubiony serial. Odbiorcy bardzo chętnie klikają również w nie, aby sprawdzić, czego dotyczy. Dzięki targetowaniu możemy efektywnie wykorzystać budżet, docierając z reklamą tylko do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami. Przekłada się to też na dużą skuteczność. Reklama na Facebooku to tez bardzo proste uruchomienie, które powoduje wręcz natychmiastowe rozpoczęcie emisji. Dzięki temu z opcji Facebook Ads mogą korzystać zarówno osoby prywatne, reklamujące swoje prywatne usługi, jak i duże uznane na rynku firmy chcące zwiększyć rozpoznawalność marki. Koszty w przełożeniu na jedną wyświetloną reklamę również są korzystne.
Nawet jeśli nie jesteśmy przekonani o słuszności tej metody, warto wypróbować kilka rodzajów ustawień na małych sumach np. 20 zł i w razie powodzenia zwiększyć nakłady. Znacznie ułatwia to model rozliczania się. Nie musimy zakładać specjalnych kont czy korzystać z pomocy agencji marketingowych. Uruchomiona kampania rozpoczyna emitowanie reklam samoistnie a po przekroczeniu progu czy miesięcznego okresu rozliczeniowego zostanie wystawiony nam dopiero rachunek. Możemy zapłacić go komfortowo kartą kredytową lub np. poprzez PayPal.