Audyt stron internetowych to bardzo przydatne „narzędzie”, które pomoże nam zdiagnozować wszystkie problemy i ocenić czy nasza strona internetowa działa poprawnie. W dobie szybkiego rozwoju technologicznego oraz bezlitosnego pozycjonowania, nieznajomość trendów może sprawić, że nasza witryna będzie niewidoczna, oraz nieatrakcyjna dla klientów. Istnieją jednak firmy, które zajmują się sprawdzaniem stron internetowych i oferują kompleksową diagnostykę w postaci rzeczowego raportu. Z listą usterek i błędów znacznie lepiej możemy je usunąć i sprawić, że nasza witryna będzie bardziej efektywna. Poniżej przedstawiamy odpowiedź na pytanie, czym jest audyt stron internetowych oraz opisujemy szczegółowo jego plusy czy przebieg. Podpowiadamy również czy i kiedy warto skorzystać z takiej możliwości, aby usprawnić działanie swojej strony internetowej.
Czym jest audyt stron internetowych?
Audyt stron internetowych jest testem naszej witryny, który przeprowadza specjalna firma zajmująca się tego typu działalnością. Określa ona oraz ocenia wszystkie elementy naszej strony i tworzy specjalny raport, z którego dowiadujemy się, co należy poprawić, a co pozostawić w niezmienionej formie. Audyt jest podzielony na kilka kategorii takich jak grafika, funkcje użytkowe czy rozwiązania technologiczne. Możemy wybierać spośród wielu opcji audytu i zdecydować się zarówno na samą ocenę pozycjonowania lub kompleksowe prześwietlenie serwisu. Na rynku istnieje wiele firm, które specjalizują się tego typu działaniami. Przeważnie są to firmy informatyczne, które świadczą również inne usługi z zakresu informatyki bądź agencje marketingowe, które posiadają specjalistów zdolnych do takiej oceny. Sam audyt może trwać od kilku godzin do kilku tygodni w zależności od wielkości, celów i zaawansowania naszej strony internetowej. Również ceny różnią się w tym względzie i zależą od tych czynników. Często są one ustalane indywidualnie w zależności od typu współpracy. Po wykonaniu audytu strony internetowej klient otrzymuje raport, w którym ujęte są wszystkie działania. W jego treści możemy przeczytać konkretne informacje o każdym z elementów, który został poddany badaniu. Raport ten zawiera również jasne i czytelne stwierdzenia błędów i uchybień, które należy naprawić.
Grafika witryny
Pierwszym elementem, który jest sprawdzany przez audytora, jest graficzna strona witryny. Specjaliści z tego zakresu sprawdzają, czy grafiki spełniają standardy jakościowe, są zgodne z aktualnie panującymi trendami i czy sprawiają profesjonalne wrażenie. Klienci, którzy uznają stronę za niezbyt estetyczną, będą mieli też wrażenie braku profesjonalizmu, co będzie przekładało się na brak chęci współpracy. Odpowiedni kolor, rozmieszenie logotypów czy nawet wielkość czcionki mają duże znaczenie i wpływają w istotny sposób na odbiór strony. Specjaliści w tym zakresie będą bardzo pomocni, jeśli stronę projektowaliśmy osobiście lub projekt został wykonany przez freelancera. Gdy korzystaliśmy z profesjonalnej agencji reklamowej lub informatycznej, w większości przypadków otrzymamy informację, że ten element nie wymaga poprawy ani ingerencji.
Techniczna strona witryny
Bardzo istotną kwestią, która jest oceniana podczas audytu, jest techniczna strona witryny. Rozwiązania te wpływają na wiele spraw takich jak zadowolenie klienta, komfort przeglądania strony czy nawet pozycja w wyszukiwarce. Jeśli strona jest zlokalizowana na złym jakościowo serwerze i ładuje się zbyt długo lub wykorzystuje nieefektywny skrypt, możemy z tego tytułu ponosić konkretne straty. Dzięki zdefiniowaniu problemu udając się do firmy informatycznej z takim raportem, będziemy mogli sprawić, że strona będzie działać precyzyjnie, szybko i bezproblemowo.
Pozycjonowanie / SEO
Audyt pozycjonowania naszej strony i zgodności z wymogami SEO jest zdecydowanie najbardziej popularnym audytem, na jaki decydują się klienci. Bardzo często jest przeprowadzany pojedynczo bez pozostałych części i ma na celu sprawdzenie, czy nasze działania przynoszą zamierzony efekt. Audyt ten polega na określeniu wszystkich działań, które są realizowane, aby strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Firma przeprowadzająca audyt określa m.in. zgodność opisów witryny widniejącej w wyszukiwarce, ilość słów kluczowych w danej kategorii czy błędy na tym polu np. brak konkretnej głównej dziedziny, w jakiej stan ma być pozycjonowana witryna. Dzięki tym informacjom udaje się zwykle poprawić pozycjonowanie oraz np. zmienić firmę, która zajmuje się tą czynnością, a nie prezentuje odpowiedniej skuteczności.
Funkcjonalność
Jednym z najważniejszych elementów, jakie są sprawdzane podczas audytu strony internetowej, jest jej funkcjonalność. Im strona jest prostsza i działa bezbłędnie, tym więcej klientów decyduje się z niej skorzystać. Błędy w postaci niedziałających linków czy nieumieszczanie produktów w koszyku sklepu internetowego będzie sprawiało nieprofesjonalny wizerunek marki i irytowało kupujących. W dobie wysokiej konkurencji marka, jeśli chce odnieść sukces, nie może pozwolić sobie na takie błędy.
Czy i kiedy warto skorzystać z audytu stron internetowych?
Jednym z wielu pytań, jakie pojawia się przy okazji tematu audytu strony internetowej, jest to o jego słuszność. Wiele osób twierdzi, że jest on niepotrzebny i nie przynosi żadnych korzystnych rezultatów, a naraża nas tylko na koszty. Jest to stwierdzenie błędne, gdyż dowiadujemy się dzięki takiemu audytowi wielu rzeczy o naszej witrynie i możemy poprawić te, które działają niezbyt dobrze. Odrębną kwestią jest pytanie, kiedy warto wykonywać taki audyt. Ceny za jego wykonanie często opiewają na kwotę kilkuset złotych lub większą. Aby audyt był wskazany, musi się zwrócić. Jeśli strona służy nam do generowania przychodu, mamy dużą konkurencję w branży lub np. usprawnienie procesu sprzedażowego może przynieść nam wymierne zyski warto zainwestować w takie działanie. Nawet jeśli miałoby ono zwrócić się po miesiącu lub dwóch przeznaczenie takiej sumy nie jest pozbawione sensu. Gdy prowadzimy biznes, a nasza witryna generuje duże zyski liczone w tysiącach złotych, zdecydowanie taki audyt jest polecany, a jego wykonywanie powinno być powtarzane np. co pół lub co rok. Audyt strony internetowej niezależnie od opłacalności jest przydatny i pozwala znacznie efektywniej zarządzać naszą witryną.