Targetowanie to jeden z największych plusów, jakie przynosi nam reklama internetowa. Dzięki niemu możemy w sposób precyzyjny, określić do kogo jest kierowana reklama i komu nasze reklamy będą wyświetlane. Takie działanie pozwala na dotarcie do wąskiej grupy osób, które potencjalnie są zainteresowane naszym produktem i z dużym prawdopodobieństwem wykupią go. W przeciwieństwie do tradycyjnej reklamy targetowanie wielokrotnie zwiększa skuteczność takiej reklamy i przy małych nakładach możemy pozyskać wielu klientów na nasze usługi. Czym zatem jest targetowanie? Co nam daje? Czy warto i jak z niego korzystać? Odpowiedzi, przydatne porady i wskazówki oraz garść informacji poniżej.
Czym jest targetowanie?
Targetowanie reklamy, czyli określenie grupy osób, którym będzie wyświetlana nasza reklama, jest jednym z największych plusów, jakie daje nam reklama internetowa. Wszystkie największe programy takie jak Google Ads czy Facebook Ads dają nam możliwość określenia parametrów odbiorcy i wyboru komu zostanie wyświetlona nasza reklama. Przy skonfigurowaniu owej grupy wybieramy płeć, wiek, dane demograficzne, społeczne czy zainteresowania osób. Na podstawie tych czynników po określeniu wszystkich parametrów serwis otrzymuje jasny obraz osoby, której ma wyświetlić nasze reklamy. Facebook czy Google po aktywowaniu reklamy będzie wyświetlał ją tylko np. kobietom lub tylko osobom, które posiadają telefon z systemem android. Opcja ta nie wymaga dodatkowej opłaty i jest standardowym narzędziem, które otrzymujemy przy uruchamianiu reklamy internetowej. Istnieje bardzo duża liczba opcji, dzięki której możemy określić naszego idealnego odbiorcę a powyższe parametry to tylko podstawowe informacje. Do precyzyjniejszych określeń należą zainteresowania oraz hobby, aktywność i odwiedzanie konkretnych stron przez użytkowników serwisu czy nawet strony, którymi interesuje się regularnie. Na tej podstawie możemy stworzyć bardzo dokładny i szczegółowy opis pożądanego klienta.
Jak należy targetować / określać grupę docelową?
Targetowanie jest bardzo szerokim pojęciem i zawiera wiele parametrów, dzięki którym możemy określić naszego odbiorcę. Choć istnieje wiele wyznaczników, wiele osób korzysta tylko z kilku podstawowych parametrów takich jak wiek czy miejsce zamieszkania. Jeśli nie robią tego, celowo jest to błąd i należy wykorzystać wszystkie możliwości, jakie daje nam marketing internetowy. Przed rozpoczęciem ustawiania samych opcji ważną czynnością jest określenie idealnego klienta na kartce papieru. Możemy wtedy odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: ile mam mieć on lat, jakiej ma być płci czy ma mieszkać w dużych miastach itp. Jeśli reklamujemy szminkę, naturalnym posunięciem będzie wybór tylko kobiet w wieku 18-60 lat, a jeśli deskorolki to młodzieży od 10 do 25 lat z dużych miast.
Jeśli poznaliśmy już podstawowe parametry targetowania, warto skupić się na tych bardziej szczegółowych. Dzięki nim reklama zostanie wyświetlona konkretnej osobie spełniającej kilka lub wszystkie warunki postawione przez nas. Szczegółowe targetowanie oprócz podstawowych danych geograficznych, personalnych czy społecznych będzie zawierało takie dane jak model telefonu, odwiedzane strony, używany system operacyjny, sympatię do konkretnych stron czy portali internetowych. Jeśli określimy, że poszukujemy osób korzystających z iPhone’a, które mieszkają w dużych miastach i są zainteresowane biżuterią, będziemy mogli sprzedawać im drogie oraz luksusowe obudowy na telefon. Jeśli więc zatem chcemy określić dość precyzyjnie grupę docelową, oprócz podstawowych danych warto wybrać jeszcze kilka parametrów szczegółowych.
Ogólna tendencja jest taka, że im szersza grupa odbiorców, tym lepiej nasz produkt jest popularyzowany i trafi do większej liczby osób. Używając szerokiego targetowania, osiągniemy cele w postaci rozpoznawalności marki czy zwiększenia świadomości marki. Im targetowanie jest bardziej szczegółowe —, tym więcej konkretnych klientów pozyskamy. Określenie zatem wielu kryteriów i maksymalne zawężenie grupy docelowej będzie powodowało osiągnięcie takich celów jak zwiększenie sprzedaży czy pozyskiwanie klientów z konkretnej branży. Taka opcja jest bardzo korzystna, jeśli zajmujemy się konkretnym produktem przeznaczonym dla konkretnych klientów. Jeśli zaś jesteśmy firmą globalną oferującą np. usługi naprawcze, z których korzystać będą osoby niezależnie od wieku, lokalizacji czy statusu społecznego warto korzystać z szerokiego targetowania i nie zawężać grupy.
Porada: Bardzo często zapominanym parametrem, który potrafi zniweczyć cały trud z targetowaniem, jest wybór języka, jakim posługują się odbiorcy. Wiele osób po określeniu kraju np. Polski nie definiuje już języka. Jest to spory błąd. Reklama taka może być zatem wyświetlana również Niemcom czy Czechom, którzy są na wakacjach lub studiują w Polsce. Warto zatem zdefiniować język, jakim posługują się osoby, do których kierowana jest nasza reklama.
Co daje określanie grupy docelowej?
Określenie w mniejszym lub większym stopniu grupy docelowej daje bardzo wiele korzyści. Nawet jeśli nie posiadamy szczegółowych wymagań, warto zawęzić nieco grup odbiorców przy pomocy ogólnych danych, aby reklama nie była wyświetlana wszystkim tak jak np. w telewizji. Tagowanie podnosi znacznie skuteczność pozyskiwania klienta. Możliwość określenia odbiorcy w sposób tak szczegółowy, nie jest możliwe np. na billboardach lub w tradycyjnych mediach. Osoby zainteresowane wstępnie tematem znacznie chętniej będą zgłaszały się do naszej firmy, niż te, które przypadkowo zobaczyły nasz plakat, idąc ulica. Oprócz wyższej skuteczności targetowanie pozwala również na wydajniejsze i efektywniejsze wydawanie budżetu. Pieniądze, które przeznaczymy na reklamę, zostaną spożytkowane na wyświetlenie jej osobom, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszych usług. Określanie grupy docelowej to również szybszy sposób na rozwijanie swojego biznesu oraz testowanie opcji, które grupy społeczne są zainteresowane naszym produktem. Przetestowanie kilku zestawień może dać bardzo zaskakujące rezultaty i odpowiedzi na pytanie, jacy odbiorcy najchętniej korzystają z naszej oferty.
Czy warto z niego korzystać?
Odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej twierdząca. Z targetowania należy korzystać, wybierając marketing internetowy, gdyż przynosi ono bardzo wiele korzyści. Jeśli nie wiemy jak użyć tego narzędzia lub jakie parametry wybrać warto przeczytać specjalistyczne poradniki na ten temat, lub obejrzeć materiały wideo np. na YouTube. Targetowanie to możliwość wyprzedzenia konkurencji, z której należy skorzystać. Nawet jeśli nie posiadamy szczególnej konieczność targetowania, warto przynajmniej wstępnie określić kto może być odbiorcą produktu. Dzięki temu więcej wyświetleń przypadnie grupie, która z większym prawdopodobieństwem kupi nasz produkt. Określenie grupy docelowej jest jedyną i niepowtarzalną możliwością trafienia wprost do klienta, jaką dają nam reklamy internetowe i należy wykorzystać ją do maksimum.