Każdy nowy rok to nowe wyzwania dla specjalistów w wielu branżach. Dotyczy to w szczególności szeroko pojętego SEO i pozycjonowania, w których wszystko tak naprawdę jest dostosowywane do tego, co zrobi amerykański gigant Google. A Google robi całkiem sporo, cały czas wypuszczając kolejne aktualizacje i zmiany w algorytmach, które niejednokrotnie już do tej pory zburzyły dotychczasowy porządek i spowodowały potężną rewolucję. Na szczęście zmiana zasad w SEO każdego dotyka w równym stopniu, nie ma tu mowy o układach, układzikach czy faworyzowaniu kogoś po znajomości. Jeśli więc ktoś będzie na bieżąco z aktualnymi trendami, swoją pracę wykonuje z wyczuciem, a przy tym posiada ugruntowaną wiedzę, to może liczyć na sukces. Wiedzę zdobywa się prowadząc testy i badania na swoich zapleczach oraz przy każdym nowym projekcie, podobnie jak umiejętności i dopasowania swoich działań do szybko zmieniających się okoliczności. Natomiast jeśli chodzi o trendy – to po prostu trzeba cały czas śledzić, w jakim kierunku rozwija się branża, i w odpowiednim momencie wdrażać nowe, skuteczne strategie.
Pozycjonowanie w 2020 roku
Poniżej znajduje się krótki opis tego, co czeka pozycjonerów w roku 2020, warto zapoznać się z tą lista, gdyż może bardzo pomóc w planowaniu kolejnych prac.
Zwiększenie autorytetu strony
Google od kilku lat zwraca ogromną uwagę na jakość, co przejawia się kolejnymi zmianami algorytmów. Jednym z ważniejszych obecnie obszarów, nad którymi koniecznie trzeba się pochylić, jest autorytet strony. Zacząć trzeba od tak banalnej sprawy, jak certyfikat SSL – serwisy bez niego nie mają zbyt dużych szans na wysokie miejsca w wynikach organicznych. Łatwa, wygodna dla użytkowników nawigacja czy polityka prywatności to także elementy, które są wręcz konieczne, tak samo jak wartościowa treść. W przypadku contentu wyszukiwarka sięga po coraz bardziej wyrafinowane metody. Ma on odpowiadać na wymagania użytkowników, a więc nie może być marketingowym bełkotem, co roboty potrafią już doskonale rozpoznawać. Coraz większe znaczenie zaczyna też mieć autor – jego doświadczenie, umiejętności i pozycja w danej branży także będzie się przekładać na zwiększenie autorytetu danej strony.
Optymalizacja treści
Nowy rok to nowe wyzwania, ale wiele zasad z poprzedniego będzie w nim obowiązywać. Dotyczy to chociażby szeroko pojętej optymalizacji treści. Optymalizację wielu specjalistów uważa wręcz za elementarz w branży, ale i tak na każdym kroku trzeba powtarzać, jak bardzo jest ona ważna. Ważna będzie też w roku 2020, akurat Google jest tu bardzo konsekwentne i cały czas mocno bierze pod uwagę jakość samego serwisu i umieszczonych w nim treści. Nie ma tu potrzeby po raz kolejny pisać o tym, co taka optymalizacja powinna zawierać – można na ten temat znaleźć mnóstwo materiałów w sieci. Należy jedynie jeszcze raz podkreślić jej rolę i to, że pewnych obszarów nie można traktować po macoszemu.
Video
Treść w postaci video ma coraz większą rzeszę odbiorców, szacuje się, że już niedługo 3/4 całego ruchu internetowego to będą właśnie filmy. Planując strategie na rok 2020 nie można o tym zapomnieć, zwłaszcza że trend ten zaczyna też być widoczny w wynikach wyszukiwania. Przy zwiększającej się liczbie słów kluczowych oprócz tekstowych linków pojawiają się też odnośniki do YouTube – Google świetnie sobie bowiem radzi również w tym obszarze. Dlatego warto nagrywać i publikować różnego rodzaju filmy, oczywiście trzymając się tu określonych wytycznych. Treść filmów powinna przedstawiać jakąś wartość dla odbiorców, i oczywiście nie można zapomnieć o odpowiedniej optymalizacji. Sprawdź https://sprawneseo.pl/blog/pozycjonowanie-filmow-na-youtube/
Współpraca z influencerami i blogerami
Skuteczna reklama nie może być nachalna ani zbyt sztuczna, bo współcześni konsumenci już się na taką nie dają nabrać. Coraz bardziej liczy się zaufanie, i dlatego w tym celu warto wykorzystać influencerów i blogerów. Takie osoby, dzięki swojej wiedzy w danym zakresie i umiejętnym jej przekazywaniu, posiadają szeroką grupę odbiorców, więc dyskretna reklama może skutecznie trafić do potencjalnego grona klientów. Ale taka współpraca jest także przydatna w obszarze pozycjonowania. Umieszczając w serwisach influencerów odnośniki do swoich stron można ciekawie rozbudować swój profil linkowania, gdyż przeważnie będą to miejsca o podobnej tematyce. Dodatkowymi korzyściami będą też pozyskanie ruchu oraz zwiększenie rozpoznawalności marki, warto więc w 2020 roku poważnie zastanowić się nad taką formą współpracy.
Bezpieczeństwo
O konieczności posiadania na swoich stronach certyfikatów SSL było już wspominane, ale warto jeszcze raz przypomnieć ten temat. Obecnie jest to jeden czynników rankingowych, i bez certyfikatu ciężko o wysokie pozycje. Ale obszar bezpieczeństwa nie sprowadza się jedynie do posiadania kłódeczki przy adresie w przeglądarce. To także dbanie o odpowiednią ochronę swojego serwisu przed atakami oraz prawidłowo wdrożona polityka prywatności. 2020 rok zapewne przyniesie nowe wymagania związane z bezpieczeństwem, i chcąc nie chcąc trzeba się będzie do nich dostosować. To, co należy zrobić już teraz, to zadbać o aktualizację oprogramowania do zarządzania serwisem, w celu eliminacji potencjalnych zagrożeń. Trzeba się też skupić na kwestii ochrony gromadzonych danych osobowych, w tym celu niezbędne jest prawidłowe wdrożenie polityki RODO.
Szybkość ładowania
Mimo coraz szybszych i wydajniejszych łączy nadal szybkość pozostaje ważną rzeczą, zarówno jeśli chodzi o kwestie związane z pozycjonowaniem, jak również komfortem użytkowania serwisu przez odwiedzających. Google nic nie zmieniło ani też raczej nie planuje zmieniać w tym obszarze, jeśli więc ktoś nie chce niepotrzebnie tracić pozycji, to powinien regularnie sprawdzać czas ładowania strony. Ma to szczególne znaczenie w erze multimediów, czyli grafik, filmów i muzyki. Umieszczając tego typu materiały bardzo łatwo zapomnieć o ich odpowiedniej optymalizacji, a takie błędy mogą sporo kosztować.
Mobile Fiendly
Zgodność z urządzeniami mobilnymi to dzisiaj absolutna podstawa, ale Google idzie cały czas dalej. Obecnie nie wystarczy już tylko posiadać responsywny szablon, ale bardzo ważne jest też to, jak on wygląda i jakie daje możliwości. Roboty biorą pod uwagę między innymi łatwość obsługi, wygodę nawigacji, odpowiednie rozmieszczenie przycisków czy klikalność poszczególnych elementów. Należy się spodziewać, że takich czynników wpływających na indeks będzie w zbliżającym się roku przybywać, więc zarówno przed projektantami jak też i programistami może być sporo pracy. Szczególnie że już kilkadziesiąt procent wyszukiwań odbywa się przy pomocy urządzeń mobilnych, a ich ilość dynamicznie rośnie.
CTR „click through rate”.
CTR to nic innego jak wskaźnik informujący o stosunku liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy czy strony internetowej. Pozwala on ocenić, na ile pojawienie się w wynikach wyszukiwania przekłada się na zainteresowanie stroną przez użytkowników. (im wyższy wynik CTR, tym większym zainteresowaniem przekaz reklamowy cieszy się wśród odbiorców). To oraz spędzany na przeglądaniu treści czas mogą być wyznacznikiem jakości prowadzonych działań pozycjonerskich – a takie informacje są niezwykle cenne przy analizie wykonanej pracy. Warto więc zadbać o to, żeby nie tylko być na pierwszej stronie z wynikami, ale też zachęcić internautów do odwiedzin. Można to zrobić między innymi np. poprzez umieszczenie w tytułach właściwych słów kluczowych, a także przygotowanie ciekawych, przyciągających uwagę opisów.
SEO i pozycjonowanie w 2020 roku.
Powyższa lista to jedynie część tego, co może czekać branżę w nadchodzącym roku. Oczywiście są to jedynie ogólnie zarysowane trendy, które tak naprawdę zostaną zweryfikowane przez nowe algorytmy Google, ale też i pomysły pozycjonerów. Tak czy inaczej warto na bieżąco śledzić, co nowego się pojawia, żeby nie przegapić istotnych zmian, mogących mieć duży wpływ na prowadzone prace.