Pozycjonowanie – magiczne słowo, dla wielu właścicieli firm oznaczające lekarstwo na wszelkie problemy związane z promocją i pozyskiwaniem nowych klientów. Bycie na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania to praktycznie gwarancja wysokiego ruchu na stronie internetowej i wzrostu zainteresowania danym serwisem, a to najczęściej przekłada się w taki czy inny sposób na dochody. Jednak zdobycie tych pierwszych miejsc wcale nie jest łatwą sprawą, szczególnie na samym początku. Przecież konkurencja od dawna intensywnie działa w sieci, i chcąc ją pokonać trzeba dużo intensywniej pracować. Niestety w dalszym ciągu dość powszechne jest przekonanie, że wystarczy kilka tygodni, żeby wspiąć się na szczyty wyników wyszukiwania. Takie przekonanie podsycają dodatkowo niekoniecznie uczciwe firmy, którym zależy wyłącznie na uzyskaniu szybkich wzrostów, bez długofalowego planu i zwracania uwagi na bezpieczeństwo serwisu. Kończy się to przeważnie w jeden sposób, czyli karą od Google, i koniecznością spędzenia długich miesięcy na naprawie wszystkiego. Dlatego też najważniejsza w pozycjonowaniu jest cierpliwość oraz świadomość tego, że na wyniki trzeba chwilę poczekać. A jak długo to będzie trwało, uzależnione jest od wielu czynników.
Dlaczego pozycjonowanie nie jest jednorazową usługą?
Pozornie odpowiedź na pytanie, ile czasu będzie trwało pozycjonowanie powinna być prosta i szybka do udzielenia. W praktyce jednak żaden porządny specjalista od SEO nie podejmie się jednoznacznie określenia czasu potrzebnego na uzyskanie pierwszych efektów, gdyż po prostu tego nie jest w stanie przewidzieć. Google przy ustalaniu rankingu bierze bowiem około 200 różnych czynników, które zebrane razem decydują, w którym miejscu w wynikach wyszukiwania zostanie wyświetlony dany serwis. Do tego dochodzą ciągłe zmiany algorytmów, zarówno te duże, wywołujące rewolucję w branży, jak również te drobniejsze, których jest bez liku. Trzeba też pamiętać o tym, że samo pozycjonowanie nie jest jednorazowym procesem, takim jak na przykład budowa strony. Wymaga ono odpowiedniego zaplanowania i przygotowania, a następnie konsekwentnej realizacji założonych prac. Jest to proces rozłożony na długie miesiące, a niekiedy nawet lata, i to prowadzony na wielu płaszczyznach. Trzeba też pamiętać o tym, że raz uzyskane pozycje nie będą już przydzielone na zawsze. Aktywna konkurencja i zmiany w algorytmach powodują, że nawet jeśli udało się zrealizować założenia, to cały czas trzeba aktywnie działań w celu wzmocnienia pozycji.
Czynniki wpływające na pozycjonowanie
W uproszczeniu proces pozycjonowania można podzielić na dwa główne obszary, to znaczy optymalizację serwisu oraz tak zwany link building. Optymalizacja ma na celu przygotowanie struktury strony i jej zawartości do wytycznych Google, obejmuje między innymi poprawę kodu HTML, uzupełnienie tagów, zadbanie o właściwą strukturę linków oraz wartościową, unikalną treść. Link building to z kolei budowanie bazy wartościowych linków, które będą świadczyć o popularności danego serwisu wśród internautów. O optymalizację należy zadbać już na samym początku, w przypadku mało popularnych fraz czy tak zwanego długiego ogona już same te działania mogą przynieść widoczne rezultaty. Z kolei gromadzenie linków powinno być prowadzone systematycznie, ale z dużą ostrożnością – łatwo bowiem przedobrzyć i narazić się na karę od Google. Trzeba przy tym mieć świadomość, że takie same działania mogą przynieść różne efekty dla różnych stron. Ma na to wpływ między innymi:
- Konkurencja
Konkurencję bardziej należy rozumieć jako konkurencyjność słów kluczowych, a nie faktycznych konkurentów, oferujących podobne usługi czy produkty, gdyż niekoniecznie muszą się oni intensywnie promować w sieci. Na pewno znacznie większą popularnością cieszą się bardziej ogólne słowa, i na nie będzie się dużo trudniej pozycjonować. Często będzie to też zupełnie nieopłacalne, wysoki poziom nakładów finansowych i pracy niekoniecznie przełoży się na ilość klientów.
- Branża, w której się działa
Z konkurencyjnością fraz w dużej mierze łączy się branża, w której działa dany przedsiębiorca. Są takie, w których ta konkurencja jest nieduża, i wtedy czas uzyskania wysokich pozycji jest znacznie krótszy. Ale jeśli ktoś planuje promocję na przykład w branży elektronicznej czy motoryzacyjnej, to musi się liczyć ze znacznie większym zakresem pracy do wykonania. Duże znaczenie ma także zasięg – rynek lokalny jest z reguły znacznie łatwiejszy i wymagający mniej wysiłku. Trzeba też pamiętać o tym, że nawet jeżeli uda się przegonić swoich konkurentów, to ci z pewnością nie pozostawią tego bez odzewu, trzeba się więc liczyć z ciągłymi, systematycznymi działaniami.
- Zatrudniony specjalista
Pozycjonowanie można realizować samemu, choć wiąże się to z pewnym ryzykiem i koniecznością zdobycia chociażby podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania wyszukiwarki oraz jej wytycznych. Można też zlecić to profesjonalistom, i od wyboru konkretnej osoby także będzie zależał czas, po którym pojawią się pierwsze wyniki. Każdy specjalista od SEO ma swoją strategie działania, jedni skupiają się na szybszym uzyskaniu wysokich pozycji, ale przy większym ryzyku kary, inni kompleksowo podchodzą do budowania strategii działania, mimo że zajmie to więcej czasu. Dobry fachowiec to także pewnego rodzaju zabezpieczenie przed niekoniecznie mądrymi decyzjami podejmowanymi przez właścicieli serwisów, a ci, jak pokazuje doświadczenie, potrafią być bardzo kreatywni.
- Wiek i historia strony
Dla Google zaufanie jest bardzo ważne przy ustalaniu rankingu, a jednym z jego wyznaczników jest czas działania pozycjonowanego serwisu. Generalnie zakłada się, co zresztą potwierdzają statystyki, że młode, niedawno powstałe strony mają znacznie więcej problemów z uzyskaniem satysfakcjonujących miejsc, i trzeba się przy nich liczyć z dużo dłuższym czasem oczekiwania na rezultaty. Bardzo ważna jest także historia domeny. Jeśli jej przeszłość była burzliwa, a tym bardziej jeśli pojawiły się kiedyś jakieś kary, to proces pozycjonowania może się znacznie wydłużyć.
- Przyjęta strategia
Przyglądając się bliżej pozycjonowaniu można zobaczyć, że jest kilka jego rodzajów. Zależnie od tego, jaka strategia zostanie obrana, to pierwsze wyniki będą widoczne szybciej lub później. Jeśli ktoś będzie chciał zawalczyć o pierwsze miejsca przy ogólnych, mocno konkurencyjnych frazach, to kilka miesięcy może być za mało. Ale już coraz popularniejsze obecnie pozycjonowanie typu Long Tail powinno przynieść znacznie szybsze rezultaty. Osobną kwestią jest stosowanie przez pozycjonerów niedozwolonych metod (Black Hat SEO) – w krótkim okresie czasu mogą one szybko wywindować stronę w wynikach, ale w dłuższej perspektywie wzrasta ryzyko otrzymania kary od Google.
Ile trzeba czekać na pierwsze efekty pozycjonowania?
Na podstawie powyższych rozważań widać doskonale, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile czasu będzie trwało pozycjonowanie. Ilość czynników wpływających na ten proces jest tak duża, że żaden specjalista nie zadeklaruje, że zrobi to w tyle i tyle. Oczywiście na podstawie wcześniejszych doświadczeń i przeprowadzonego audytu najczęściej zakłada się jakieś widełki czasowe, ale to powinno być wyłącznie robocze założenie. Jeśli cel uda się zrealizować wcześniej, to bardzo dobrze, ale jeśli pomimo intensywnej pracy wysokie miejsca nie będą chciały się pojawić, to trzeba się uzbroić w cierpliwość. Szczególnie, że pierwsze tygodnie i miesiące to przygotowanie solidnej bazy pod dalsze działania, które dopiero po pewnym czasie zaczną procentować. Generalnie zakłada się, że pół roku powinno wystarczyć na proste, mniej popularne frazy, średnio trudne to minimum dziewięć miesięcy intensywnych działań, a na najbardziej konkurencyjne może nie wystarczyć nawet rok. Oczywiście to są tylko ogólne założenia, gdyż, jak już było wspominane, liczba zmiennych wpływających na pozycjonowanie jest naprawdę duża, i każdy przypadek należy traktować indywidualnie.