Każdy właściciel strony internetowej chce, aby była ona widoczna i łatwa do znalezienia przez odbiorców zainteresowanych określoną tematyką i usługami. Jednakże samo posiadanie przejrzystej strony internetowej, atrakcyjnej szaty graficznej i interesujących treści nie wystarczy, aby potencjalni klienci na nią trafili. W dobie, gdy niemalże wszystkie firmy posiadają własną stronę internetową konkurencja jest naprawdę duża, dlatego Twoja strona powinna nie tylko wyróżniać się unikalnymi treściami, ale także powinna odpowiadać standardom SEO. Im wyższe miejsce zajmuje w wyszukiwarce Twoja strona, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie Twoje usługi wybierze potencjalny klient.
W Polsce, niezmiennie od wielu lat, najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, a jej udział na rynku to ponad 98%. Szereg działań SEO sprawi, że to właśnie Twoja strona znajdzie się w wiodących miejscach w tej wyszukiwarce. Istotną rolą w pozycjonowaniu strony oraz tworzeniu atrakcyjnych treści są frazy kluczowe.
Co zrobić, aby Twoja strona znalazła się w TOP 3 wyszukiwarki?
Jedną z odpowiedzi na to pytanie są tytułowe frazy kluczowe. Fraza kluczowa to podstawowe pojęcie w branży marketingu internetowego. To właśnie dzięki frazom kluczowym z łatwością wyszukujemy w wyszukiwarce internetowej potrzebne informacje. Gdy wpisujemy określone hasło w wyszukiwarkę, ta przedstawia nam strony internetowe, których treść najbardziej odpowiada wpisanej frazie – to właśnie dlatego tak istotny jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Fraza kluczowa może składać się zarówno z jednego słowa lub ich określonego ciągu.
Rodzaje fraz kluczowych
- ogólne słowa kluczowe – składają się z 1-2 słów, dotyczą przeważnie ogólnych zakresów wyszukiwania np. „artykuły biurowe”. Ogólne słowa kluczowe wpisywane są w celu znalezienia konkretnych usług lub przedmiotów.
- frazy kluczowe „long tail” – składają się z większej liczby słów oraz szczegółowo opisują szukany przedmiot lub usługę.
Korzystanie z fraz kluczowych „long tail” zwiększa szansę na to, że na naszą stronę trafią potencjalni klienci ściśle zainteresowani naszymi usługami. Przykładem frazy kluczowej „long tail” jest „rower górski damski 28 cali”. - frazy kluczowe brandowe – obejmują nazwę marki lub firmy. Frazy brandowe są najczęściej wykorzystywane, gdy nie znamy nazwy witryny firmy lub jej nazwa jest na tyle unikalna, iż po jej wpisaniu w wyszukiwarkę firma ta zostanie wyświetlona w pierwszych wynikach wyszukiwania.
- słowa kluczowe branżowe – frazy odnoszące się do danej branży, na przykład “dietetyka”, pozwalające na odnalezienie stron z danej dziedziny.
- frazy kluczowe zawierająca lokalizację – np. „biuro rachunkowe Kraków”.
Frazy kluczowe mogą zawierać także dane osobowe, posiadać formę zdań lub pytań.
Jak wybrać efektywną frazę kluczową?
Wybór odpowiedniej frazy kluczowej nie powinien być przypadkowy. Na samym początku musimy zastanowić się, czego powinny dotyczyć frazy, aby przyciągnęły na naszą stronę potencjalnych klientów. Należy określić listę oferowanych usług, zasięg oraz to, do kogo chcemy dotrzeć i na jakim obszarze. Wpisując daną frazę w wyszukiwarkę, na samym dole strony wyświetlają się podobne, najczęściej wyszukiwane hasła, co może być pomocne przy tworzeniu odpowiedniej frazy kluczowej. Warto także zapoznać się z odpowiednimi narzędziami pozwalającymi określić trafną frazę kluczową. Jednym z darmowych narzędzi jest AnswerThePublic, dzięki któremu możemy sprawdzić, czego najczęściej szukają internauci zainteresowani konkretną usługą.
Fraza kluczowa – co zrobić, aby była skuteczna?
Przede wszystkim powinniśmy unikać krótkich, ogólnych fraz kluczowych, ponieważ liczba wyszukiwań w takim przypadku będzie ogromna. Im bardziej popularna branża, tym trudniej znaleźć odpowiednią frazę. Przykładowo, wpisując frazę „rower”, uzyskamy około 177 000 000, natomiast kiedy sprecyzujemy naszą frazę wpisując na przykład „rower górski damski kraków” liczba spada do 2 500 000 wyszukiwań.
Aby upewnić się, że wybrana przez nas fraza kluczowa jest trafna, możemy skorzystać z narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, takich jak Google AdWords, Senuto, SEMrush czy wyżej wspominany AnswerThePublic. Narzędzia do generowania słów kluczowych pozwalają także na tworzenie raportów o frazach kluczowych wykorzystywanych przez naszą konkurencję.
Najczęstsze błędy w tworzeniu fraz kluczowych
Jednym z najczęstszych błędów w tworzeniu fraz kluczowych, jest dobór nieodpowiednich słów, które nie określają dokładnie oferty firmy. Innym błędem jest wybór zbyt dużej liczby fraz, które są zbyt ogólne. Lepiej zdecydować się na mniejszy wybór słów kluczowych, które precyzyjnie określają zakres oferowanych usług. Ponadto wszelkie działania niezgodne z etyką, które mają na celu szybkie wypozycjowanie naszej strony mogą zostać wykryte przez mechanizmy Google, co spowoduje obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Zobacz także: