Pozycjonowanie i optymalizacja strony pod urządzenia mobilne to ważny aspekt SEO. W dobie, gdy większość użytkowników wyszukuje i trafia na strony internetowe przy pomocy telefonu brak działań SEO mobile może skutkować stratą użytkowników i potencjalnych klientów. Mobilna wersja witryny powinna działać bez zarzutów i być przyjazna smartfonom i tabletom. Dowiedz się, na czym polega pozycjonowanie mobilne i optymalizacja mobile SEO.
Mobile SEO, czyli pozycjonowanie mobilne to proces optymalizacji strony internetowej pod użytkowników smartfonów i tabletów. Głównym celem tego rodzaju pozycjonowania jest zapewnienie użytkownikom wygodnego i intuicyjnego korzystania ze strony internetowej na urządzeniach mobilnych oraz zapewnienie wysokiej widoczności w Google w wyszukiwaniach pochodzących z urządzeń mobilnych.
Pozycjonowanie mobilne jest ważnym filarem działań SEO, co potwierdzają statystyki – obecnie, aż 58% zapytań w Google pochodzi z urządzeń mobilnych. Oznacza to, że zdecydowana większość użytkowników trafi na stronę internetową właśnie z poziomu smartfona bądź tableta. Tendencja ta z roku na rok rośnie, co wpływa na zmiany w algorytmie oceniającym strony. Witryny dostosowane do urządzeń mobilnych uzyskują wyższe pozycje w wyszukiwarce, w przeciwieństwie do stron, które nie dbają o dostosowanie strony do smartfonów. W marcu 2021 roku Google podjęło decyzję o usunięciu z indeksu Google wszystkich stron przeznaczonych wyłącznie na urządzenia desktopowe. W praktyce oznacza to, że roboty Google od tamtej pory indeksują tylko mobilną zawartość strony. Aby znaleźć się w organicznych wynikach wyszukiwania strona musi mieć wersję mobilną lub responsywną.
Istnieją trzy możliwości stworzenia strony, która będzie działać na każdym urządzeniu:
Strona responsywna
Stworzenie strony responsywnej to jeden z najlepszych sposobów przystosowania strony do urządzeń mobilnych. Strona responsywna nie wymaga zmian w kodzie HTML ani a w adresie URL, a ponadto automatycznie dopasowuje swój wygląd do wielkości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Zaletą strony responsywnej jest zgromadzenie wszystkich treści pod jednym adresem URL, co ogranicza ich duplikację. Ponadto, projekt tego typu zapewnia dobry User Experience, dzięki zachowaniu dobrej jakości wszystkich elementów graficznych, a także szybkie i automatyczne dostosowanie do urządzenia.
W przypadku tego rozwiązania mamy do czynienia z odrębną witryną mobilną oraz wersją przeznaczoną na komputer. Algorytm wyświetla określoną wersję strony w zależności od urządzenia na którym strona jest wyświetlana przez użytkownika. Wadą tego rozwiązania jest duplikacja treści i problemy z pozycjonowaniem mobilnej wersji strony. Zaletami strony mobilnej są: czytelność, łatwe poruszanie się po stronie i szybkie ładowanie się strony.
Strona może zostać przystosowana do urządzeń mobilnych także za pomocą udostępniania dynamicznej treści. Zawartość znajduje się pod jednym adresem URL, jednak w zależności od urządzenia użytkownika wyświetlany jest inny kod HTLM/CSS. Wykorzystanie dynamicznej treści jest lepszym rozwiązaniem niż stworzenie odrębnej wersji mobilnej, nie jest jednak pozbawione wad.
Jak możemy zauważyć każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady, jednak to strona responsywna uważana jest za bardziej uniwersalną. Jej przewagą jest fakt, iż nie musimy tworzyć dodatkowych przekierowań, ponieważ posługujemy się jednym systemem do zarządzania treścią. Ostateczna decyzja uzależniona jest jednak od indywidualnych preferencji klienta, budżetu, celu i od odbiorcy, dla którego kreowana jest strona.
Po wyborze odpowiedniej wersji strony na urządzenia mobilne należy zadbać o jej prawidłową optymalizację. Do mobile SEO zalicza się:
Przy pozycjonowaniu mobilnym świetnie sprawi się Google Search Console. To proste narzędzie online, które przeprowadza test optymalizacji mobilnej, wystarczy, że wpiszemy pełny adres interesującej nas witryny na https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl.
Po przeprowadzeniu testu Google Search Console przedstawia wyniki ze zrzutem ekranu pokazującym, w jaki sposób Google widzi stronę na urządzeniu mobilnym. Platforma oferuje również inne narzędzia, które umożliwiają m.in. analizowanie ruchu na stronie czy uzyskanie informacji na temat wadliwych linków.
Mobile SEO jest niezwykle ważnym aspektem wpływającym na widoczność strony w sieci, gdyż z roku na rok coraz częściej wykorzystujemy urządzenia mobilne do przeglądania stron internetowych. Wersja mobilna strony powinna być więc tak samo ważna, co wersja desktopowa.